24.12.2019 Liikenne Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helkama SE10 on koeajossa osoittanut kykynsä. Valtteina ovat vaihteiston toimintavarmuus, rungon jämäkkyys ja lataamisen vaivattomuus – pientä hammasteltavaakin ilmenee. Kolmen kuukauden mittainen koeajo Helkama SE10 -sähköpyörällä on vielä kovasti kesken, mutta jo nyt työmatkaratsu on osoittanut kykynsä. Suomessa koottu pyörä on varsin kelpo työmatkojen taitaja, joka on omalla vahvuusalueellaan taajama- ja kaupunkiympäristössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rahinoitta pykälään Jo ensimmäisiltä viikoilta on käynyt todeksi, että kymmenen vaihdetta riittävät hyvin työmatkoille. Sähköavustuksen kolmen eri tehon ja kymmenen vaihteen yhdistelmällä on löytynyt sopiva poljinvälitys niin ylä- kuin alamäkiin. Tehon säätely sujuu mukavasti kesken ajamisen, jolloin välillä voi nostaa sykettä ja kuntoiluvastusta tiputtamalla sähkötehostusta. Sähköavustus myös kuolettaa nastarenkaiden raskaamman rullaavuuden haasteet. Vaihteisto on koeajossa toiminut ongelmitta tai säätötarpeitta. Valittu vaihde on loksahtanut käyttöön ilman ylimääräisiä viiveitä tai rattaiden rahinoita. Tehokkaasti seis Jos aloitetaan jarruista, niin ne ovat tehokkaat ja varmatoimiset. Pyörä on siis seisahtunut toivotusti, myös yllättävissä tilanteissa kun eteen esteeksi on esimerkiksi tupsahtanut kännykkäänsä tuijotteleva kävelijä, jolla ei ole mitään käsitystä muista liikkujista. Tavarateline näyttää heiveröiseltä, mutta on osoittautunut jämäkäksi. Sivulaukku on kulkenut matkassa vaivatta, tosin sen sijoittelu on ollut milleistä kiinni, ettei poljettaessa kantapää tapaa laukun reunaan. Teline saisi ulottua hieman pidemmälle taakse. Nuljuilematonta menoa Sähköpyörät ovat tavallista pyörää raskaampia. Se ei välttämättä tarkoita, että kaikkien sähköpyörien runko olisi riittävän jämäkkää tekoa. Akku ja sähkömoottori painavat paljon, joten niiden sijoittelu ja rungon laatu ovat keskiössä ajettavuuden näkökulmasta. Tässä suhteessa Helkamassa on kaikki hyvin: eteneminen on nuljuilematonta, eikä pyöräilijän tarvitse arastella käännöksissä tai jarrutuksissa. Matalaksi saatu painopiste tuo polkemiseen vakautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataus sujuu Akku on sijoitettu kätevästi vinolle alaputkelle ja sen irrottaminen käy kätevästi. Käytön näkökulmasta olisi kuitenkin kaksi toivetta. Avain saisi olla jämäkämpää tekoa ja lukkopesä voisi olla sijoitettu toisin, jottei avaimen mukana oleva muu avainnippu tai avaimenperä ole tiellä akkua irrotettaessa tai kiinnitettäessä. Laturin käytössä ei ole ilmennyt haittoja. Akku myös latautuu luvatusti tyhjästä täyteen noin neljässä tunnissa. Olen ladannut akun aina sisätiloissa eli lämpimässä. Vienoa vinkunaa Vaikka sähköavustuksen talkoihin käyminen tarkoittaa jossain ajotilanteissa vain vienoa vinkunaa, huomaan ajoittain pottuuntuvani ääneen. Se kuitenkin laantuu, kun vaihtaa vaihdetta tai poljinrytmiä. Näin jälkikäteen on mahdotonta tarkoin kuvailla, millä vauhdin, maaston, vaihteen tai tehostuksen yhtälöllä vinkuna on ärsyttävimmillään, mutta siitä pääsee varsin helposti eroon. Sähköpyörän soittokello oli saanut jo ajamattomana jotenkin siipeensä. Se ei suostunut toimimaan kuin ajoittain, vaikka yksinkertainen rakenteeltaan onkin. Soittokelloa kuitenkin tarvitaan – joka päivä –, joten vaihdoin tilalle toimivan soittokellon. Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe