3.12.2019 Liikenne Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajossamme on seuraavan kolmen talvikuukauden ajan Helkama SE10 -sähköpyörä. Työmatkapyöräilyn kokemukset ovat jaossa viikoittain, tervetuloa mukaan! Kolmen talvikuukauden mittaisen uuden nettijuttusarjan alkajaisiksi on syytä esitellä työmatkaratsu eli Helkaman sähköpyörä. Koeajossa oleva Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä on varustettu taakkatelineellä ja lokasuojilla. Pyörässä on valkoinen etuvalo ja punainen takavalo. Moni pyörän osa kuten runko vaihteet, jarrut, akku ja sähkömoottori ovat ulkomaista alkuperää. Kaikki Helkama-sähköpyörät kootaan Suomessa. Sähköpyörä on tavallista pyörää työläämpi koottava: siinä ajassa missä valmistuu viisi Jopoa, valmistuu yksi sähköpyörä. Vaihteita pyörässä on kymmenen ja hintaa sillä on 2 799 euroa. Pyörällä voi edetä helpohkossa maastossakin kuten tasaisilla metsäpoluilla, mutta jousittamattomana ja renkaidensa puolesta haastavaan maastoon tällä pyörällä ei ole asiaa. Tähän ei omilla työmatkoilla ole tarvettakaan. Eteen sattuvat soralla olevat osuudet ja rotvallin reunat vankkarakenteinen pyörä toki selvittää kunniakkaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme avustustasoa Sähköavustuksen siivittämänä pyöräily on juuri niin kevyttä kuin polkija itse valitsee. Helkaman sähköavustuksessa on kolme tasoa Eco, Normal ja High. Tarjolla olevissa sähköpyörissä, vähän mallista ja hintaluokasta riippuen, voi olla neljä tai viisikin eri avustustasoa. Pyörä ei liiku itsestään. Sähköavustus on mukana talkoissa vain, jos polkee ja 25 kilometrin tuntivauhtiin asti. Tätä lujempaa haluavan täytyy sotkea tiuhemmin. Valittu sähköavustuksen taso vaikuttaa suoraan siihen, pitkällekö akun lataus riittää. Sähköä riittää parhaimmillaan jopa 180 kilometriin asti. Jos Eco-asetuksella sähköavusteisia kilometrejä on luvassa 180, näytön lupaama toimintamatka Normal-asetuksella on 128 kilometriä ja tehokkaimmalla High-asetuksella 91 kilometriä. Vaivatonta latausta Työmatkan pituudesta riippuen akun lataustarve ei ole päivittäinen, pikemminkin viikoittainen vaiva. Akku latautuu tyhjästä täyteen noin neljässä tunnissa. Akku on lukittu pyörän runkoon ja helposti irrotettavissa ja kannettavissa sisälle ladattavaksi. Akun lukitus on tärkeätä, sillä akku on kallis osa ja ilman lukitusta pitkäkyntisten ulottuvilla. Helkama SE10 Runko alumiini Satula Selle Royal Optica Athletic Skin Gel Koko miehet 52 cm ja 58 cm, naiset 48 cm ja 54 cm Renkaat Schwalbe Marathon Winter Plus S-Guard 7. Ensiasennusrengas Schwalbe Energizer Plus 40-622 28” Etuhaarukka alumiini Takavaihtaja Shimano Deore RD-M610 10v Jarrut Shimano MT400, hydrauliset levyjarrut 160/180mm Moottori Shimano Steps E6100, 250W/60Nm Akku Shimano Li-Ion 504Wh, 36V, 14Ah Laturi Shimano E6000 Latausaika noin 4 tuntia Toimintamatka jopa 180 km Paino 22 kiloa Hinta 2 799 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta