3.12.2019

Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu

Koeajossamme on seuraavan kolmen talvikuukauden ajan Helkama SE10 -sähköpyörä. Työmatkapyöräilyn kokemukset ovat jaossa viikoittain, tervetuloa mukaan!

Kolmen talvikuukauden mittaisen uuden nettijuttusarjan alkajaisiksi on syytä esitellä työmatkaratsu eli Helkaman sähköpyörä.

Koeajossa oleva Helkama SE10 -kaupunkisähköpyörä on varustettu taakkatelineellä ja lokasuojilla. Pyörässä on valkoinen etuvalo ja punainen takavalo. Moni pyörän osa kuten runko vaihteet, jarrut, akku ja sähkömoottori ovat ulkomaista alkuperää. Kaikki Helkama-sähköpyörät kootaan Suomessa. Sähköpyörä on tavallista pyörää työläämpi koottava: siinä ajassa missä valmistuu viisi Jopoa, valmistuu yksi sähköpyörä.

Vaihteita pyörässä on kymmenen ja hintaa sillä on 2 799 euroa. Pyörällä voi edetä helpohkossa maastossakin kuten tasaisilla metsäpoluilla, mutta jousittamattomana ja renkaidensa puolesta haastavaan maastoon tällä pyörällä ei ole asiaa. Tähän ei omilla työmatkoilla ole tarvettakaan. Eteen sattuvat soralla olevat osuudet ja rotvallin reunat vankkarakenteinen pyörä toki selvittää kunniakkaasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme avustustasoa

Sähköavustuksen siivittämänä pyöräily on juuri niin kevyttä kuin polkija itse valitsee. Helkaman sähköavustuksessa on kolme tasoa Eco, Normal ja High. Tarjolla olevissa sähköpyörissä, vähän mallista ja hintaluokasta riippuen, voi olla neljä tai viisikin eri avustustasoa.

Pyörä ei liiku itsestään. Sähköavustus on mukana talkoissa vain, jos polkee ja 25 kilometrin tuntivauhtiin asti. Tätä lujempaa haluavan täytyy sotkea tiuhemmin.

Valittu sähköavustuksen taso vaikuttaa suoraan siihen, pitkällekö akun lataus riittää. Sähköä riittää parhaimmillaan jopa 180 kilometriin asti. Jos Eco-asetuksella sähköavusteisia kilometrejä on luvassa 180, näytön lupaama toimintamatka Normal-asetuksella on 128 kilometriä ja tehokkaimmalla High-asetuksella 91 kilometriä.

Vaivatonta latausta

Työmatkan pituudesta riippuen akun lataustarve ei ole päivittäinen, pikemminkin viikoittainen vaiva. Akku latautuu tyhjästä täyteen noin neljässä tunnissa.

Akku on lukittu pyörän runkoon ja helposti irrotettavissa ja kannettavissa sisälle ladattavaksi. Akun lukitus on tärkeätä, sillä akku on kallis osa ja ilman lukitusta pitkäkyntisten ulottuvilla.

Helkama SE10

  • Runko alumiini
  • Satula Selle Royal Optica Athletic Skin Gel
  • Koko miehet 52 cm ja 58 cm, naiset 48 cm ja 54 cm
  • Renkaat Schwalbe Marathon Winter Plus S-Guard 7. Ensiasennusrengas Schwalbe Energizer Plus 40-622 28”
  • Etuhaarukka alumiini
  • Takavaihtaja Shimano Deore RD-M610 10v
  • Jarrut Shimano MT400, hydrauliset levyjarrut 160/180mm
  • Moottori Shimano Steps E6100, 250W/60Nm
  • Akku Shimano Li-Ion 504Wh, 36V, 14Ah
  • Laturi Shimano E6000
  • Latausaika noin 4 tuntia
  • Toimintamatka jopa 180 km
  • Paino 22 kiloa
  • Hinta 2 799 euroa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat