17.10.2022

Talvi tulee – tarkista renkaidesi kunto ajoissa

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: vaihda talvirenkaat ajoissa alle.

Lain mukaan henkilö- ja pakettiautoissa on marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana käytettävä talvirenkaita, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä keliolosuhteet edellyttävät, jos alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on mahdollisesti liukasta.

– Lain edellyttämä minimiurasyvyys talvirenkaissa on 3 millimetriä. Suosittelen kuitenkin hankkimaan uudet talvirenkaat, kun urasyvyyttä on jäljellä 5 millimetriä tai vähemmän, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa.

Vesalaisen mukaan renkaiden urasyvyyden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota niiden valmistusajankohtaan. Renkaan kyljessä on ns. DOT-merkintä, jonka perässä olevat neljä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1916 tarkoittaa, että renkaat on valmistettu viikolla 19 vuonna 2016.

– Mikäli renkailla on ajettu kuusi talvea tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uudet, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puuttuuko nastoja?

Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään.

– Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai muulloinkin, jos sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät.

– Olen itse monena vuonna vaihtanut Etelä-Suomessakin nastarenkaat alle jo lokakuun puolella. Ajan paljon myöhään illalla ja aikaisin aamulla, jolloin pakkasöinä liukkautta esiintyy herkästi, Vesalainen kertoo.

Kierrätä renkaita auton alla

Vesalainen tähdentää, että kehnoilla talvisilla ajosäillä on noudatettava olosuhteiden vaatimaa tilannenopeutta. Hyvätkään talvirenkaat eivät pysäytä ajoissa, jos ajonopeutta on liikaa.

Rengassarja kannattaa pyrkiä pitämään mahdollisimman tasalaatuisena. Tämä onnistuu kierrättämällä eturenkaita taakse ja takarenkaita eteen säännöllisesti noin 8 000 kilometrin välein. – Renkaiden pyörimissuuntaa ei kuitenkaan saa muuttaa.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto / Ville-Veikko Heinonen

Artikkeli on julkaistu alunperin syyskuussa 2020. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat