20.10.2014

Talviautoilijan vinkit – viisas ennakoi

Ennakoimalla ja varautumalla autoilija säästyy monelta murheelta.

Liukas ajosää voi vallita jo ennen ensilumia. Aamuvarhain tien pinta voi olla salakavalan mustan jään vallassa. Läpinäkyvä ohut jääkerros ei hevin erotu asvaltin pinnasta. Talveen kannattaa varautua ennakoimalla ajosäitä, mutta myös auton kunnosta huolehtimalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lämmitä moottori ennakolta

Moottorin lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkoilman lämpötila laskee alle viiden lämpöasteen. Opettele ajastamaan autosi lisälämmitin.

Pikkupakkasilla lohkolämmittimen käyttöajaksi riittää noin tunti. Kovillakaan pakkasilla ei ole tarvetta yli kahden tunnin esilämmitykselle. Liian pitkä lämmitysaika voi jopa estää auton käynnistymisen. Moottorin ohjausyksikkö voi luulla suurta ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan eroa viaksi.

Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ei ole tarpeen käyttää yhtä kauan kuin lohkolämmitintä: 15–30 minuutin lämmitys riittää.

Kylmäkäynnistys syö

Kylmänä käynnistetty moottori kuluttaa polttoainetta huomattavasti enemmän kuin lämmitetty moottori. Kylmäkäynnistys –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 500–600 kilometrin ajo.

Nykyisin uusissa autoissa öljypohjan säteilylämmittimet eivät ole vanhojen lohkolämmittimien tehoisia. Mikäli lämmitystä tarvitsee todella, kannattaa harkita polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Se ei myöskään tarvitse sähkötolppaa.

Onko akulla vielä elinikää?

Tarkista jo ennen talviajokautta, onko akussa puhtia selvitä yhdestä talvesta. Kehnokuntoinen akku voi jättää tielle tai hyytyä pakkasaamujen kylmäkäynnistyksissä.

Lyhytrytmisessä ajossa akku ei toistuvasti ehdi latautua täyteen. Tällainen auton käyttö on akulle myrkkyä. Jos autoilija ajaa usein vain lyhyitä taipaleita, voi akun joutua uusimaan jo 3–5 vuoden välein.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jämäkkä huurrekaavin

Talviautoilijan järkitarvikkeita ovat jämäkkä huurrekaavin, varrellinen harja, hyvä taitettava lapio ja toimiva otsa- tai taskulamppu.

Autossa on syytä olla heijastinliivit, käsineet, hinausköysi ja lämmintä vaatetta siltä varalta, että auto jättää tielle tai jää lumeen kiinni.

Ikkunat kirkkaiksi

Auton puhdistamiseen lumesta ja ikkunoiden skrapaamiseen on syytä varata riittävästi aikaa. Sisätilanlämmitin tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin helpottavat talvilähtöjä.

Lähde liikkeelle vasta sitten, kun ikkunat ovat jäästä ja huurusta kirkkaat, ja näet eteen, sivuille ja taakse.

Muista kopistella lumet kengistä autoon käydessäsi. Auton matkustamoon kulkeutunut sulava lumi lisää ikkunoiden huurtumista.

Lumikinos pois katolta!

Katolle jäänyt lumikinos on pöllytessään ja irrotessaan turvallisuusriski takana ajaville. Lumikerros katolla vaikuttaa ajettavuuteen ja lisää osaltaan auton polttoaineenkulutusta.

Tarkista talvirenkaiden kunto ja ikä. Älä arvuuttele ajosäiden muutosta liian kauan, vaan vaihda talvirenkaat alle ajoissa. Eritoten siltojen kannet voivat jäätyä petollisen liukkaiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkista nesteet

Tarkista tuulilasin pesunesteen ja jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys.

Jos pidät polttoainetankin mahdollisimman täytenä, ei tankkiin tiivisty kondenssivettä ongelmaksi asti. Kondenssivesi voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. Diesel-autoilijan on syytä vaihtaa polttoaine ajoissa talvilaatuun.

Auton lukot kannattaa voidella jäätymisen varalta aseöljyllä. Myös ovien ja luukkujen kumitiivisteet voi sivellä silikonipuikolla.

Teksti Ilpo Mikkonen ja Marko Jokela Kuvat Jari Saarentaus ja Santeri Petrell

Luetuimmat