19.6.2022 Liikenne Tiedätkö kuinka iäkkäillä renkailla ajat? Puhdas rengas näyttää merkittävästi likaista paremmalta, mutta aika on jo muuttanut pinnan hieman harmaaksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesälomakauden käynnistyessä, ennen pidempiä automatkoja, kannattaa tarkistaa, ovatko auton renkaat kunnossa. Urasyvyyksien lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään. Auton renkaiden jäljellä oleva urasyvyys on merkittävä turvallisuustekijä. Slikseillä eli liian sileiksi kuluneilla renkailla vesiliirtoon joutumisen vaara on ilmeinen. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti kuitenkin jo muutamia millejä ennen laissa määriteltyä sakkorajaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee renkaan uusimista, jos urasyvyyttä on jäljellä enää alle 4 mm. – Urasyvyyden voi mittauttaa rengasliikkeessä tai mitata itse urasyvyysmittarilla. Myös kahden euron kolikko toimii hyvin mittaustyökaluna: kun kolikon työntää pystyssä renkaan pääuran pohjalle, pitää kolikon hopeanvärisen ulkokehän upota sivusta katsottuna uraan kokonaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ikä heikentää ominaisuuksia Kuluneisuuden ohella renkaan ikä vaikuttaa sen ominaisuuksiin ja käyttäytymiseen ajossa, etenkin vaativissa äkkitilanteissa. Renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä, jonka perässä on renkaan valmistusviikko ja vuosi. Salakieli on lopulta helppo selvittää. Esimerkiksi numerosarja 3816 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 38 vuonna 2016. 10 vuotta rajana – Vaikka kulutuspintaa olisikin vielä jäljellä, rengas on järkevää uusia, jos sen valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, siitä riippuen, kumpi saavutetaan aiemmin, Vesalainen ohjeistaa. Vesalaisen mukaan on tyypillistä, että uudet, käyttämättömät renkaat lojuvat rengasliikkeiden varastoissa jonkin aikaa ennen auton alle päätymistä. – Uutena saa myydä renkaan, jonka valmistusajankohdasta on kulunut enintään viisi vuotta. Hyvän kauppatavan mukaista on, että rengasliike informoi asiakasta, mikäli rengas on yli kolme vuotta vanha. Aja rengas sisään Autoliiton koulutuspäällikkö vinkkaa autoilijoita ajamaan uudet renkaat huolellisesti sisään. – Kun uutta rengasta asennetaan vanteelle, apuna käytetään asennusrasvaa. Asennusrasva kuivuu noin vuorokaudessa ja tänä aikana tulee välttää renkaan kuormittamista. Vasta asennusrasvan kuivuttua rengas pysyy vanteella tukevasti paikoillaan. Vesalaisen mukaan sisäänajon aikana tulisi välttää voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. – Lisäksi kaarteisiin tulisi malttaa ajaa riittävän alhaisella tilannenopeudella. Omaksumalla sisäänajon kaltaisen ajotavan pysyvästi, saa renkaat kestämään mahdollisimman pitkään. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku