19.6.2022

Tiedätkö kuinka iäkkäillä renkailla ajat?

Swissvax Pneu
Puhdas rengas näyttää merkittävästi likaista paremmalta, mutta aika on jo muuttanut pinnan hieman harmaaksi.

Kesälomakauden käynnistyessä, ennen pidempiä automatkoja, kannattaa tarkistaa, ovatko auton renkaat kunnossa. Urasyvyyksien lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään.

Auton renkaiden jäljellä oleva urasyvyys on merkittävä turvallisuustekijä. Slikseillä eli liian sileiksi kuluneilla renkailla vesiliirtoon joutumisen vaara on ilmeinen. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti kuitenkin jo muutamia millejä ennen laissa määriteltyä sakkorajaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee renkaan uusimista, jos urasyvyyttä on jäljellä enää alle 4 mm.

– Urasyvyyden voi mittauttaa rengasliikkeessä tai mitata itse urasyvyysmittarilla. Myös kahden euron kolikko toimii hyvin mittaustyökaluna: kun kolikon työntää pystyssä renkaan pääuran pohjalle, pitää kolikon hopeanvärisen ulkokehän upota sivusta katsottuna uraan kokonaan.

Urasyvyys

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ikä heikentää ominaisuuksia

Kuluneisuuden ohella renkaan ikä vaikuttaa sen ominaisuuksiin ja käyttäytymiseen ajossa, etenkin vaativissa äkkitilanteissa.

Renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä, jonka perässä on renkaan valmistusviikko ja vuosi.

Salakieli on lopulta helppo selvittää. Esimerkiksi numerosarja 3816 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 38 vuonna 2016.

10 vuotta rajana

– Vaikka kulutuspintaa olisikin vielä jäljellä, rengas on järkevää uusia, jos sen valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, siitä riippuen, kumpi saavutetaan aiemmin, Vesalainen ohjeistaa.

Vesalaisen mukaan on tyypillistä, että uudet, käyttämättömät renkaat lojuvat rengasliikkeiden varastoissa jonkin aikaa ennen auton alle päätymistä.

– Uutena saa myydä renkaan, jonka valmistusajankohdasta on kulunut enintään viisi vuotta. Hyvän kauppatavan mukaista on, että rengasliike informoi asiakasta, mikäli rengas on yli kolme vuotta vanha.

Aja rengas sisään

Autoliiton koulutuspäällikkö vinkkaa autoilijoita ajamaan uudet renkaat huolellisesti sisään.

– Kun uutta rengasta asennetaan vanteelle, apuna käytetään asennusrasvaa. Asennusrasva kuivuu noin vuorokaudessa ja tänä aikana tulee välttää renkaan kuormittamista. Vasta asennusrasvan kuivuttua rengas pysyy vanteella tukevasti paikoillaan.

Vesalaisen mukaan sisäänajon aikana tulisi välttää voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia.

– Lisäksi kaarteisiin tulisi malttaa ajaa riittävän alhaisella tilannenopeudella. Omaksumalla sisäänajon kaltaisen ajotavan pysyvästi, saa renkaat kestämään mahdollisimman pitkään.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat