4.1.2023

Traficom: Opetuslupa ajokortin hankintatapana nyt tosi suosittua

Talviautoilua

Ajokorttilaki uudistui heinäkuussa 2018. Opetuslupa on osoittautunut suosituksi tavaksi hankkia henkilöauton ajokortti.

Opetuslupa on osoittautunut yhä suositummaksi tavaksi hankia henkilöauton ajokortti, kertoi Yle.fi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista käy uutisen mukaan ilmi, että opetusluvalla suoritettujen henkilöauton ajokorttien suosio on noussut huomattavasti ajokorttilain uudistuttua heinäkuussa 2018: lakiuudistuksen jälkeen opetusluvalla suoritettujen ajokorttien määrä on lähes kaksinkertaistunut.

Lakiuudistuksen jälkeen myös ajokokeen ensimmäisen yrityskerran läpäisyprosentissa on tapahtunut muutos. Vuonna 2021 autokoulun käyneistä 55 prosenttia läpäisi kokeen ensiyrittämällä, kun taas opetusluvalla opetelleilla läpäisyprosentti oli 65. Uutisen ja Traficomin tilastojen mukaan ennen uudistusta vuonna 2017 vastaavat luvut olivat autokoulun käyneillä 68 prosenttia ja opetuslupaoppilailla 64 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Opetuslupa-opetusta valvottava”

Traficomin ja poliisin kuljettajatutkintoon tulevien opetusajoneuvojen valvonnat ovat paljastaneet runsaasti puutteita.

– Valvonnoissa kiinnitimme huomiota opetusajoneuvojen vaatimuksiin, joita ovat opettajan lisäjarrupoljin, valkoinen opetuskolmio sekä korin ulkopuolinen peili. Lisäksi tarkastimme opetuksen liittyvät luvat, eli autokoululuvalla toimivilta liikenneopettajalupa ja opetusluvalla opettavilta opetusluvan asianmukaisuus, Traficomin asiantuntija Joni Palonen kertoo.

Valvonnat paljastivat Traficomin mukaan muun muassa kaksi luvatonta liikenneopettajaa, kaksi ajo-oikeudetonta henkilöä ja useamman tapauksen jossa opettajalla ei ollut esittää valvontatilanteessa liikenneopettajalupaa.

Lisäksi nelipäiväisissä valvonnoissa tuli ilmi epäkuntoisia ja määräysten vastaisia opetusajoneuvoja, muun muassa katsastamaton, vakuuttamaton ja omistussuhteiltaan epäselvä ajoneuvo. Kahden opetusajoneuvon lisäjarrupoljin oli joko virheellisesti kiinnitetty tai käyttöteholtaan liian heikko.

– Havaitut puutteet osoittavat, että valvonnalle on tarvetta. Olemme saaneet paljon palautetta, että erityisesti lisäjarrupolkimen asennuksessa on puutteita, Traficomin päällikkö Max Fogdell toteaa ja kertoo, että valvontoja tullaan jatkamaan myös kuluvana vuonna.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Yle.fi

a:7:{i:0;s:6:"114229";i:1;s:6:"114085";i:2;s:5:"87364";i:3;s:6:"120443";i:4;s:5:"38217";i:5;s:5:"97338";i:6;s:5:"44636";}

Luetuimmat