22.10.2021 Liikenne Uusi avustus sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen työpaikoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avustusuudistus on tärkeä, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien myynti on nopeassa kasvussa. Latauspisteavustus työpaikkojen parkkipaikoille tulee haettavaksi vuoden 2022 alusta alkaen täysin uutena avustusmuotona. Tarvetta avustukselle on, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien määrä autokannasta kasvaa. Talousarvioesityksen mukaan vuoden 2022 alusta työpaikat voivat saada avustusta sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. Valtioneuvoston toukokuussa hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaisesti työpaikkojen latauspisteavustus vuosille 2022 ja 2023 on vuosittain 1,5 miljoonaa euroa, ja tulee EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoista. Tämä ennakkotieto perustuu hallituksen esitykseen ja muutokset ovat mahdollisia. Uutta avustusta haetaan Asumisen ja rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 750 euroa / latauslaite Avustus on tarkoitettu työnantajille ja työssäkäyntirakennuksen tai -kiinteistön omistajille. Avustuksen suuruus on 750 euroa per käyttökuntoinen ja avustusehdot täyttävä latauslaite. Avustusta voivat hakea muun muassa yritykset, kunnat, kunnalliset laitokset, kuntayhtymät, yksityiset työnantajat, yksityiset liikerakennuksen tai -kiinteistön omistajat, säätiöt, seurakunnat, osuuskunnat ja rekisteröidyt yhdistykset. Avustusta ei myönnetä valtiollisille elimille, valtion virastoille, kaupallisille pysäköintiyhtiöille eikä yhteisöille, jotka olisivat oikeutettuja sähköautojen latausinfra-avustukseen. Polttiksilla ei aliteta päästörajoja Avustusuudistus on tärkeä, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien myynti on kasvussa. Lisäksi yhä useimpien yritysten ja yhteisöjen autopolitiikka edellyttää vähäpäästöisten autojen hankkimista. Monissa yrityksissä ja yhteisöissä henkilöautojen suurin hiilidioksidipäästöjen raja on jo nyt vedetty niin tiukalle (esimerkiksi 50 grammaa / km CO₂) että siihen ei päästä polttomoottoriautoilla. Päästörajan alle pääsevät vain täyssähköautot ja lataushybridit. Työpaikkojen latauspisteavustus on todella tervetullut parannus, mikä edistää latauspisteiden rakentamista työpaikkojen parkkipaikoille. Pääasiassa työntekijöiden käyttöön Avustuksella voidaan hankkia sähköautojen käyttökuntoisia latauspisteitä pääsääntöisesti työntekijöiden käyttöön. Laitteilta edellytetään, että ne ovat käyttökuntoisia ja ne on varustettu tyypin 2 koskettimella, niissä on käyttöönotettaessa vähintään 3,7 kW:n latausteho, ne tukevat vähintään 11 kW:n lataustehoa ja niihin voidaan kytkeä latauskuormanhallinta. Latauslaitteisiin on myös voitava avustuksella toteutettavan kaapeloinnin puolesta tarvittaessa kytkeä vähintään 11 kW:n teho kolmivaiheisena. Hakijan on haettava avustus ennen kuin avustuksella toteutettavat latauslaitteiden asennukset on tehty valmiiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enintään 10 laitetta / vuosi Yhdelle hakijalle voidaan myöntää avustusta enintään 10 latauslaitteeseen vuodessa. Yhteen rakennukseen tai kiinteistöön voidaan eri toimijoiden toimesta tehdä avustuksella enintään 10 latauslaitetta vuodessa. Samaan konserniin kuuluville hakijoille voidaan myöntää avustusta yhteensä enintään 50 latauslaitteeseen vuodessa. Avustus maksetaan jälkikäteen, yhdessä erässä. Jotta ARA voi maksaa avustuksen, avustuksen saajan on toimitettava latauslaitteiden valmistumisdokumentaatio ja kuluselvitys ARAlle. Nämä ennakkotiedot perustuvat valtiovarainministeriön 27.9.2021 julkaisemaan vuoden 2022 budjettiesitykseen, jota ei ole vielä hyväksytty, joten muutokset ovat mahdollisia. Tiedot tarkentuvat budjettiesityksen hyväksynnän jälkeen. ARA julkaisee yksityiskohtaiset hakuohjeet vuoden 2021 lopussa tai vuoden 2022 alussa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Asumisen ja rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA a:2:{i:0;s:6:"102793";i:1;s:6:"102796";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku