14.11.2023 Uutinen Vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroedun poisto hidastaisi autoilun sähköistymistä, arvioi autoleasingyhtiö Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Selvityksen mukaan liki 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin. Kaavailtu vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poisto vähentäisi tuoreen selvityksen mukaan työsuhdeautoilijoiden halukkuutta valita vähäpäästöinen tai päästötön auto. Nykyisestä veroedusta hyötyvät etenkin täyssähköisillä työsuhdeautoilla ajavat kansalaiset. Selvitys tuo myös esiin, että työsuhdekäytössä olevien päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen verokannustimen vaikutus valtiontalouteen on huomattavasti arvioitua pienempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenneministeri poistaisi edun Liikenneministeri Lulu Ranne (ps) on kertonut kannattavansa vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poistoa. Kyseessä on Sanna Marinin (sd) hallituksen käyttöön ottama veroetu, jonka mukaan täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo alenee 170 eurolla kuukaudessa ja vähäpäästöisten autojen verotusarvo 85 eurolla kuukaudessa. Moottori uutisoi näistä kaavailuista aiemmin otsikolla Liikenneministeri: täyssähköisten ja pihien työsuhdeautojen verotuki poistuu. Moottorin haastattelema Lulu Ranne totesi uutisessa, että ”Rahaa on niukasti, joten euroja ei tule kohdistaa tukiin, jotka eivät ole välttämättömiä, vaikuttavia tai tarkoituksenmukaisia.” Tämän tyyppisen tukitoimenpiteen ongelmana on liikenneministerin mukaan muun muassa se, että verotuen arvioidaan ”kohdistuvan noin 90 prosenttisesti niihin sähköautoihin, jotka muutenkin otettaisiin käyttöön tukikauden aikana.” Laskelmien oletus virheellinen? Nykyisin käytössä olevan veroetumallin on laskettu aiheuttavan 59 miljoonan euron vuosittaiset veromenetykset. Valtiovarainministeriön laskelma perustuu oletukseen, että työsuhdeautoilijoiden autoetu lisätään palkkaan, ja että vähäpäästöisen tai päästöttömän auton valitseminen pienentäisi näin työntekijän verotettavia tuloja. Autoleasingyhtiö Secto Automotiven tilaaman selvityksen perusteella laskelmien pohjana oleva oletus on virheellinen. Selvityksen mukaan lähes 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on työsopimuksessaan kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin. ”Näin ollen myös alennetun verotusarvon poistosta saatavat säästöt olisivat todellisuudessa vain murto-osa valtiovarainministeriön laskelmassaan esittämästä arviosta”, toteaa autoleasingyhtiö. 1 000–2 000 euroa lisälaskua Täyssähköisellä tai muulla vähäpäästöisellä työsuhdeautolla ajavalle alennetun veroarvon poistaminen aiheuttaisi 1 000–2 000 euron vuosittaisen lisälaskun. Secton selvityksen vastaajista 53 prosenttia arvioikin, että muutos vähentäisi työntekijöiden kiinnostusta valita työsuhdeautokseen ladattava tai täyssähköinen auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttövoimamurros kaipaa työsuhdeautoja Suomen liikenteen sähköistyminen on merkittävä osa liikenteen haitallisten päästöjen vähentämistä – ja työsuhdeautoilla on merkitystä sähköautoilun yleistymisessä. Autokannan uudistumisessa työsuhdeautot ovat sikälikin merkittävässä roolissa, että uusi työsuhdehenkilöauto tulee käytettyjen autojen markkinoille 3–4 vuoden päästä lisäten sellaisten täyssähköisten autojen tarjontaa, johon on useammalla kotitaloudella varaa. Noin joka viides teillämme liikkuva auto on joko entinen tai nykyinen työsuhdeauto. – Verokannustimen poistaminen tarkoittaisi yksiselitteisesti sitä, että autoilun sähköistyminen hidastuu Suomessa. Tämä hidastaa liikenteen kokonaispäästöjen alentamista ja vaikeuttaa Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista. Samalla se lisää painetta kiristää polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta, Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola arvioi. Hän myöntää, että Suomen runsaat 70 000 työsuhdeautoa edustavat pientä osuutta koko autokannasta, mutta tähdentää, että niiden rooli sähköautoilun yleistymisessä on tärkeä. – Työsuhdeautoilijoilla on muita alempi kynnys kokeilla uusia teknologioita ja toimia edelläkävijöinä, Henkola sanoo. Henkolan mukaan olisi surullista, jos vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poisto perustuisi virheellisiin oletuksiin. – Todennäköisesti säästöjä ei synny lainkaan, jos otetaan huomioon, että sähköautot hyödyntävät käyttövoimanaan puhdasta kotimaista energiaa tuontipolttoaineen sijasta. Kaikista tänä vuonna Suomessa rekisteröidyistä uusista autoista 33 prosenttia on ollut täyssähköisiä. Uusista leasingautoista sen sijaan jo yli 70 prosenttia on täysin tai osin sähköisiä. Näin selvitys toteutettiin Secto Automotiven teettämä selvitys toteutettiin lokakuun aikana ja siihen vastasi yhteensä 270 henkilöä organisaatioista, joilla on käytössään työsuhdeautoja. Selvityksen toteutti tutkimusyhtiö ValueClinic. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Secto Automotive a:2:{i:0;s:6:"149132";i:1;s:6:"144329";} Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe