9.11.2023 Uutinen Liikenneministeri: täyssähköisten ja pihien työsuhdeautojen verotuki poistuu Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veroedusta luovutaan vuodesta 2026 alkaen. Edusta hyötyvät täyssähköisillä ja vähäpäästöisillä työsuhdeautoilla ajavat. Edellinen Sanna Marinin (sd) hallitus otti käyttöön veroedun, joka suosii pihejä autoja työsuhdeautoina. Taustalla oli ajatus, että näin edistetään Suomen autokannan vähäpäästöisyystavoitteita. Kyseessä oli määräaikainen verohelpotus, jonka mukaan täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo aleni 170 eurolla kuukaudessa ja vähäpäästöisten autojen verotusarvo 85 eurolla kuukaudessa. Verottajan ohjeistus linjaa, että vähäpäästöiseksi lasketaan auto, jonka ”ajonaikainen hiilidioksidipäästö on autoverolaissa tarkoitetulla tavalla määriteltynä vähintään 1 ja enintään 100 grammaa kilometriä kohden. Tämä tarkoittaa WLTP-mittausmenetelmällä mitattuja päästöjä.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Ei välttämätön tai vaikuttava” Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps) kannattaa linjausta, jonka mukaan tästä vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetusta verotusarvosta luovutaan vuodesta 2026 alkaen. Edellisen hallituksen säätämälle väliaikaiselle veroedulle ei siis ole luvassa jatkoa. – Rahaa on niukasti, joten euroja ei tule kohdistaa tukiin, jotka eivät ole välttämättömiä, vaikuttavia tai tarkoituksenmukaisia, Ranne perustelee. Kyse edun kohdentumisesta Tämän tyyppisen tukitoimenpiteen ongelmana on liikenneministerin muun muassa se, että verotuen arvioidaan ”kohdistuvan noin 90 prosenttisesti niihin sähköautoihin, jotka muutenkin otettaisiin käyttöön tukikauden aikana.” – Toisin sanoen suurin osa näistä veroedun alaisista sähköautoista olisi otettu käyttöön joka tapauksessa ilman valtion veroetua. Eikö veroetu ole ollut toimiva, onhan se edistänyt liikenteen päästöjen vähennystavoitteita eli pihien autojen lisääntymistä? – Työsuhdeautoille asetettuihin verokannustimiin liittyy kysymys myös tukien oikeudenmukaisuudesta, sillä edut painottuvat vahvasti hyvätuloisille palkansaajille ja yrittäjille, Ranne erittelee. Ministeri tuo myös esiin, että suomalaisten ajamien autojen keski-ikä on kasvanut jo lähes 13 vuoteen ja tavallinen työssäkäyvä suomalainen voi vain haaveilla uudesta sähkö- tai hybridiautosta. – Verotuki ei myöskään välity seuraaville auton käyttäjille työsuhdeautokäytön jälkeen. Käytetyn sähköauton hinta ei alene verotuen takia verrattuna tilanteeseen, jossa verotukea ei olisi, koska kyseessä on määräaikainen työntekijälle kohdistuva sähköautoilun kustannusten alennus. Liikenneministerin mukaan kohdentumisessa on kyse myös alueellisesta painottumisesta. – Ongelma työsuhdeautoihin kohdistuvan mahdollisen verotuen osalta on lisäksi se, että se alueellisesti painottuu kaikkein suurimpiin kaupunkeihin ja erityisen selvästi pääkaupunkiseudulle. Arvioitaessa verokannustimen oikeudenmukaisuutta on Lulu Ranteen mukaan otettava huomioon myös se, että työsuhdeautoina täyssähköautot ovat jo nykyisin varsin kilpailukykyisiä verrattuna polttomoottoriautoihin, kun tarkastellaan vapaan autoedun verotusarvoja. – Päästövähennyskeinona työsuhdeautojen verotuen vaikuttavuus ja kustannustehokkuus ovat varsin heikkoja, Ranne arvioi. Hän ei malta olla ottamatta esiin edellisen hallituksen päästölinjauksia. – Edellinen hallitus on sitoutunut tavoitteisiin, jotka ovat epärealistisia ja tulevat meille kalliiksi. Tavoitteita ei voida maksattaa tavallisella suomalaisella ihmisellä ja samalla lupailla verohelpotuksia niille, joilla on jo ennestään varaa hankkia vähäpäästöinen auto itselleen, Ranne kritisoi. Ranteen mukaan on arvovalinta, ”pyrkiikö hallitus kohtuullistamaan nousevia kustannuksia, vai maksattamaan ilmastotavoitteiden jättilaskua niillä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa.” Edun vaikutus riippuu palkkamallista Talouselämä uutisoi aiemmin valtiovarainministeriön laskelmista, joiden mukaan sähköautojen sekä ladattavien hybridien ja kaasuautojen nykyinen veroetu veisi viidessä vuodessa valtion kirstusta 43 miljoonan euron verotuotot. Veroedusta luopuminen tarkoittaisi jopa kymmenille tuhansille suomalaisille työsuhdeautoilijoille muutaman tuhannen euron lisälaskua vuodessa, mikäli kyseisen autoilijan työnantaja ei omin palkkamalliratkaisuin kompensoisi tätä muutosta työntekijälle. Muutos voi joidenkin autoilijoiden osalta tarkoittaa työsuhdeautosta luopumista, mikäli oma talous ei kestä kuukausittaista lisäkustannusta. Kuten Talouselämä kertoi, laskentamalli olettaa, että autoetu tulee työsuhdeautoilijalle palkan päälle. Tämä ei kuitenkaan ole se tyypillisin työsuhdeautoiluratkaisu vaan kokonaispalkkamalli, jonka olemuksena on, että rahapalkasta ja luontaisedusta menee samalla lailla veroa: työntekijän kokonaispalkka ja maksetut verot eivät siis nouse tai laske autoedun mukana, kuten Talouselämä kertoo. Tarkkoja työsuhdeautoiluun liittyviä veroeurolukuja on Talouselämän mukaan mahdotonta laskea valtiovarainministeriössäkään, sillä kansalaisten eri palkkamalleista ei ole kokonaistietoa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: liikenne- ja viestintäministeriö, Talouselämä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä 11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe