15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen – Saab-sisarmalli oli jo tulossa Teksti Benjamin Helander Kuva Alfa Romeo, Saab Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab joutui 2000-luvun alussa suunnittelemaan premiumautoille pohjarakenteen, joka oli liian kallis Opelille sekä Saabille itselleen, ja Alfa Romeollekin lopulta epäsopiva. Tämä tarina on kieltämättä yksi turhauttavimmista mitä konsernienvälinen yhteistyö on koskaan pitänyt sisällään. Joskus kahden konsernin välinen yhteistyö toimii, vaikka ilman mitään fuusiota, mutta toisinaan tulee floppeja, GM/Fiat Premium Platformin kaltaisia katastrofeja. Fiat-konsernilla ja General Motorsilla todellakin oli suuret suunnitelmat käsittänyt yhteistyösopimus vuosituhannen vaihteessa. Sen tuloksena kourallinen, tai siis tarkemmin sanottuna yksi tuotantoautomalli ylitti konsernirajan "yhteistyöpohjarakenteella". Tuo yksi ainoa Fiat-konsernin automalli, joka rakennettiin General Motorsin alustalle siten, että myös GM-autoja perustettiin samalle rakenteelle, oli toisen sukupolven Fiat Croma. Tuolla erikoisella korkeakorisella farmarin ja tila-auton sekoituksella ei ole mitään tekemistä 80- ja 90-luvuilla valmistetun kaimansa kanssa, johon palataan myöhemmin. Sen sijaan toisen polven Croman pohjalta löytyy GM:n Epsilon -pohjarakenne, jonka kautta se on suoraa sukua muiden muassa Saab 9-3:lle, C-sukupolven Opel Vectralle, Cadillac XTS:lle sekä toisen ja viimeisen polven Saab 9-5:lle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium Platformista hyötyi vain Alfa Romeo - jos sekäänSe toinen Fiatin ja GM:n "yhteinen" perusrakenne kantoi nimeä Premium Platform. Se oli nimensäkin mukaisesti tarkoitettu tasokkaampien ja hieman painavampien mallien pohjaksi. General Motorsilla oli tuolloin isompien globaalien rakenteiden kuten juuri pohjarakenteiden kehittämiseen lähinnä kolme toimipistettä, nimittäin Saab Ruotsin Trollhättanissa, Opel Saksan Rüsselsheimissa sekä tietenkin pääkonttori USA:n Detroitissa. Premium Platform oli näistä käytännössä yksin Saabin Ruotsissa kehittämä. GM:llä oli suuret suunnitelmat hyödyntää tätä rakennetta omilla merkeillään sekä sopimuksen mukaisesti tietenkin myös jakaa sitä muille. Premium Platform oli etuvetopohjainen, mutta toki iso osa sen edustamien luokkien autoista myydään nelivetoisina, mikä oli rakenteen puitteissa yhtä lailla mahdollista. Premium Platform olisi varmasti ollut GM:llä omiaan Saabin lisäksi erityisesti Buickin alustana, ja Fiat-konsernilla taas puolestaan Lancian pohjana. Saabilla oli vakavissa suunnitelmissa luoda Premium Platformille 9-5 II, mutta kuten historia osoitti, se tehtiinkin GM Epsilonille. Premium todettiin liian kalliiksi Saabille, sillä Alfa Romeo 159:n sisarmallinakin 9-5:een olisi jouduttu tekemään hintavia muutoksia. Myöskään Opelilla ei lopulta ollut käyttöä näin kalliille pohjarakenteelle, ja niin ikään amerikkalaispäässä Buick luopui orastavista suunnitelmistaan Premium Platformin suhteen. Lopulta siis todellakin vain Alfa Romeo vei Premium Platformin tuotantoon asti. Italialaisvalmistajalla oli Premiumin pohjalta tuotannossa yhteensä kolme toisilleen läheistä sukua ollutta mallia, nimittäin mainittu 159 sedanina ja farmarina, erikoinen kolmiovinen Brera sekä ensisijaisesti Breran avoversio Spider. Mikä tekee asiasta vielä harmittavamman, Premium Platformia pidettiin epäsopivana Alfa Romeoon, sen ainokaiseen sovellutukseen. Italdesign Giugiaro ei tälläkään kertaa erehtynyt muotoilullisesti, mutta etuvetoinen ja melko isoluinen sedan/farmari ei vain sopinut kuvaan. Erityisesti siksi koko maailma huokaisi helpotuksesta kun Alfa julkisti 159:lle epäsuoran seuraajan, jälleen aidon Alfa Romeon, nimittäin Giulian, vuonna 2016. Toinen pohjakosketus oli - ainakin monen Alfa-fanin mielestä - Spider. Kuinka maailmassa tuolla nimellä voitiin esitellä moinen etuvetoinen pullukka?Mikäli Alfa Romeo 159:stä ja Saab 9-5 II:sta olisi tullut sisarmalleja, se olisi ollut vähän niin kuin historian toisinto. Muistammehan 80- ja 90-luvuilta, kuinka Saab ja Fiat-konserni loivat menestyksekkään Tipo Quattro -nelikon. Tuota monilta osin yhtä ja samaa sedania myytiin eri vivahteita painottaen Alfa Romeo 164:nä, ensimmäisen sukupolven Fiat Cromana, ensimmäisen sukupolven Lancia Themana sekä Suomessakin aikoinaan valmistettuna Saab 9000:nä.Moottoriyhteistyö jatkuu itse asiassa edelleenTässä kohtaa on saattanut herätä kysymys siitä, mitä Fiat-konserni yhteistyöhön toi, kun kerran molemmat yhteiset perusrakenteet olivat GM:n suunnittelemia. Moottorit olivatkin Fiatin heiniä, ja tällä saralla yhteistyö oli tuottoisampaa. Fiatin erinomaisia dieselmoottoreita onkin vuosien varrella löytynyt eri versioina lukuisista Opelin ja Saabin malleista. Enää näin ei toki ole, jo ihan niistä puhtaista syistä, että Opel ei kuulu GM:ään ja Saabia ei enää ole. Fiatin ja GM:n yhteistyö on lopullisesti mennyttä. Paitsi että ei ole.XT4 350D on Cadillac powered by Fiat. Vuodesta 2020 lähtien muutamilla Euroopan markkinoilla, muiden muassa Italiassa, on nimittäin myyty yhtä ainoaa Cadillac-mallia, sen pienintä crossoveria XT4:ää, Fiatin suunnittelemalla eli nykyisin toki Stellantiksen valmistamalla 2,0-litraisella Multijet II -dieselillä.Lähteet: General Motors, Alfa RomeoArtikkelia muokattu 16.5.2024 klo 16:19: Korjattu viittaus Alfa-Romeo 156:n vetotapaan. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle 14.12.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Alfa Romeo Tonale, Dodge Hornet ja sisarkateutta ilmassa 25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte 21.7.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli 23.7.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen