15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen – Saab-sisarmalli oli jo tulossa Teksti Benjamin Helander Kuva Alfa Romeo, Saab Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab joutui 2000-luvun alussa suunnittelemaan premiumautoille pohjarakenteen, joka oli liian kallis Opelille sekä Saabille itselleen, ja Alfa Romeollekin lopulta epäsopiva. Tämä tarina on kieltämättä yksi turhauttavimmista mitä konsernienvälinen yhteistyö on koskaan pitänyt sisällään. Joskus kahden konsernin välinen yhteistyö toimii, vaikka ilman mitään fuusiota, mutta toisinaan tulee floppeja, GM/Fiat Premium Platformin kaltaisia katastrofeja. Fiat-konsernilla ja General Motorsilla todellakin oli suuret suunnitelmat käsittänyt yhteistyösopimus vuosituhannen vaihteessa. Sen tuloksena kourallinen, tai siis tarkemmin sanottuna yksi tuotantoautomalli ylitti konsernirajan "yhteistyöpohjarakenteella". Tuo yksi ainoa Fiat-konsernin automalli, joka rakennettiin General Motorsin alustalle siten, että myös GM-autoja perustettiin samalle rakenteelle, oli toisen sukupolven Fiat Croma. Tuolla erikoisella korkeakorisella farmarin ja tila-auton sekoituksella ei ole mitään tekemistä 80- ja 90-luvuilla valmistetun kaimansa kanssa, johon palataan myöhemmin. Sen sijaan toisen polven Croman pohjalta löytyy GM:n Epsilon -pohjarakenne, jonka kautta se on suoraa sukua muiden muassa Saab 9-3:lle, C-sukupolven Opel Vectralle, Cadillac XTS:lle sekä toisen ja viimeisen polven Saab 9-5:lle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium Platformista hyötyi vain Alfa Romeo - jos sekäänSe toinen Fiatin ja GM:n "yhteinen" perusrakenne kantoi nimeä Premium Platform. Se oli nimensäkin mukaisesti tarkoitettu tasokkaampien ja hieman painavampien mallien pohjaksi. General Motorsilla oli tuolloin isompien globaalien rakenteiden kuten juuri pohjarakenteiden kehittämiseen lähinnä kolme toimipistettä, nimittäin Saab Ruotsin Trollhättanissa, Opel Saksan Rüsselsheimissa sekä tietenkin pääkonttori USA:n Detroitissa. Premium Platform oli näistä käytännössä yksin Saabin Ruotsissa kehittämä. GM:llä oli suuret suunnitelmat hyödyntää tätä rakennetta omilla merkeillään sekä sopimuksen mukaisesti tietenkin myös jakaa sitä muille. Premium Platform oli etuvetopohjainen, mutta toki iso osa sen edustamien luokkien autoista myydään nelivetoisina, mikä oli rakenteen puitteissa yhtä lailla mahdollista. Premium Platform olisi varmasti ollut GM:llä omiaan Saabin lisäksi erityisesti Buickin alustana, ja Fiat-konsernilla taas puolestaan Lancian pohjana. Saabilla oli vakavissa suunnitelmissa luoda Premium Platformille 9-5 II, mutta kuten historia osoitti, se tehtiinkin GM Epsilonille. Premium todettiin liian kalliiksi Saabille, sillä Alfa Romeo 159:n sisarmallinakin 9-5:een olisi jouduttu tekemään hintavia muutoksia. Myöskään Opelilla ei lopulta ollut käyttöä näin kalliille pohjarakenteelle, ja niin ikään amerikkalaispäässä Buick luopui orastavista suunnitelmistaan Premium Platformin suhteen. Lopulta siis todellakin vain Alfa Romeo vei Premium Platformin tuotantoon asti. Italialaisvalmistajalla oli Premiumin pohjalta tuotannossa yhteensä kolme toisilleen läheistä sukua ollutta mallia, nimittäin mainittu 159 sedanina ja farmarina, erikoinen kolmiovinen Brera sekä ensisijaisesti Breran avoversio Spider. Mikä tekee asiasta vielä harmittavamman, Premium Platformia pidettiin epäsopivana Alfa Romeoon, sen ainokaiseen sovellutukseen. Italdesign Giugiaro ei tälläkään kertaa erehtynyt muotoilullisesti, mutta etuvetoinen ja melko isoluinen sedan/farmari ei vain sopinut kuvaan. Erityisesti siksi koko maailma huokaisi helpotuksesta kun Alfa julkisti 159:lle epäsuoran seuraajan, jälleen aidon Alfa Romeon, nimittäin Giulian, vuonna 2016. Toinen pohjakosketus oli - ainakin monen Alfa-fanin mielestä - Spider. Kuinka maailmassa tuolla nimellä voitiin esitellä moinen etuvetoinen pullukka?Mikäli Alfa Romeo 159:stä ja Saab 9-5 II:sta olisi tullut sisarmalleja, se olisi ollut vähän niin kuin historian toisinto. Muistammehan 80- ja 90-luvuilta, kuinka Saab ja Fiat-konserni loivat menestyksekkään Tipo Quattro -nelikon. Tuota monilta osin yhtä ja samaa sedania myytiin eri vivahteita painottaen Alfa Romeo 164:nä, ensimmäisen sukupolven Fiat Cromana, ensimmäisen sukupolven Lancia Themana sekä Suomessakin aikoinaan valmistettuna Saab 9000:nä.Moottoriyhteistyö jatkuu itse asiassa edelleenTässä kohtaa on saattanut herätä kysymys siitä, mitä Fiat-konserni yhteistyöhön toi, kun kerran molemmat yhteiset perusrakenteet olivat GM:n suunnittelemia. Moottorit olivatkin Fiatin heiniä, ja tällä saralla yhteistyö oli tuottoisampaa. Fiatin erinomaisia dieselmoottoreita onkin vuosien varrella löytynyt eri versioina lukuisista Opelin ja Saabin malleista. Enää näin ei toki ole, jo ihan niistä puhtaista syistä, että Opel ei kuulu GM:ään ja Saabia ei enää ole. Fiatin ja GM:n yhteistyö on lopullisesti mennyttä. Paitsi että ei ole.XT4 350D on Cadillac powered by Fiat. Vuodesta 2020 lähtien muutamilla Euroopan markkinoilla, muiden muassa Italiassa, on nimittäin myyty yhtä ainoaa Cadillac-mallia, sen pienintä crossoveria XT4:ää, Fiatin suunnittelemalla eli nykyisin toki Stellantiksen valmistamalla 2,0-litraisella Multijet II -dieselillä.Lähteet: General Motors, Alfa RomeoArtikkelia muokattu 16.5.2024 klo 16:19: Korjattu viittaus Alfa-Romeo 156:n vetotapaan. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle 14.12.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Alfa Romeo Tonale, Dodge Hornet ja sisarkateutta ilmassa 25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte 21.7.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli 23.7.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 3.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione ja luokittelumallin riemut 29.1.2024 Ajoneuvot Ennakossa Alfa Romeo Milano – uusi pikku-Alfa haluaa tuoda maustetta massaan 15.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Tonale Ti eQ4 – Alfan ensimetrit sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon