5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juniorin konehuoneessa ja keulassa onkin keskimääräistä B-SUV:ia enemmän ihmeteltävää. Alfa Romeon vasta Suomen-hinnat saaneen B-SUV -uutuuden keula on tosi nätti. Pintaa syvemmälle kurkistettaessa keula pitää sisällään myös mielenkiintoisia yksityiskohtia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Oma paikka latauskaapelilleTäyssähköisessäkään Juniorissa ei ole etutavaratilaa eli niin sanottua frunkia, johtuen siitä, että auto perustuu ensisijaisesti polttomoottoreita varten luodulle perusrakenteelle.Alfa on kuitenkin käyttänyt luovuuttaan, ja hyödyntänyt konepellin alta jokaisen senttimetrin. Valinnaisvarusteinen latauskaapelin säilytyslokero helpottaa sähköautoilijan elämää, kun kaapelia voi säilyttää kätevässä paikassa. 2. Kaasujousitettu konepeltiYleensä tämä ominaisuus löytyy vain isoista ja kalliista autoista, nimittäin kaasujousitettu konepelti. Tavallisestihan konepelti nostetaan käsivoimin ylös, ja ripustetaan jonkinlaisen tuen varaan. Myös pellin sulkeminen on yhtä akrobaattinen toimenpide.Juniorissa sen sijaan konepelti nousee ja laskee sivistyneesti kaasujousien varassa, mikä on harvinaista tämän kokoluokan autoissa, jopa premiumsegmentissä. 3. Kaksi erilaista maskityyliäAlfa Romeo on Juniorin kohdalla ammentanut paljon tyyliseikkoja omasta historiastaan. Juniorin keulalla nähdään tietenkin Alfan ikuinen tavaramerkki, scudetto-maski, jonka saa tässä tapauksessa kahdella eri kuosilla.Leggenda-maskissa on kennomainen ritilä, ja kaunokirjaimin tyylitelty Alfa Romeo -teksti. Varsin osuva Leggenda viittaa suoraan Alfan historiallisiin urheiluautoihin vuosikymmenten, jopa aina sadan vuoden taakse.Progresso on yleisimmin ainakin kuvissa esiintyvä Juniorin maskityyli. Siinä on nimenkin mukaisesti käytössä modernimpi lähestymistapa. Progressossa tapahtuu yhtä paljon kuin Alfa Romeon logossa eli siinä on vasemmalla Pyhän Yrjön risti ja oikealla käärme, joka on nielemässä miestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Rekkari keskelläAlfa Romeon yhdeksi tavaramerkiksi ehti vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana muodostua epäsymmetrisesti sijoitettu eturekisterikilpi. Tapa alkoi 1990-luvun puolella 156:sta, ja on voimissaan edelleen Giuliassa, Stelviossa ja jopa Tonalessa.Uudet säädökset liittyen ainakin jalankulkijoiden turvallisuuteen ovat pakottaneet Alfan luopumaan tästä neljännesvuosisataisesta tavastaan, ja Juniorissa rekisterikilpi on myös edessä sijoitettu keskelle. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen – Saab-sisarmalli oli jo tulossa 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”