25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saabin liitto italialaisvalmistajien kanssa saattoi kuulostaa oudolta, mutta sen hedelmät olivat kaikille osapuolille makeita. Liitto, josta Saab sai uusia resursseja sekä italialaista muotoiluosaamista ja Fiat-konserni puolestaan uutuuksiinsa ruotsalaista turvallisuutta ja lujuutta, alkoi suunnittelun tasolla jo 70-luvun lopulla. Tuloksia saatiin sitten 80-luvun puoleenväliin mennessä, kun neljä uutta edustustason sedania esiteltiin muutaman vuoden vuoden välein maailmalle.Nyt käsittelyyn otetaan Nimi muutetun näkökulmasta Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Saabin näkemykset Tipo quattro -alustalle rakennetusta sedanista. Aihetta muuten pedattiin jo juttusarjan alkuosissa, kun projektin sivutuote, Saab-Lancia 600, esiteltiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo 164Muotoilullisesti eniten pesäeroa sisaruksiinsa otti Alfa Romeo, jonka 164-malli oli myös katraan urheilullis-painotteisin. Alfa alkoi valmistaa omaa Tipo quattroaan Aresessa vasta vuonna 1987. Vastoin kuin Giugiaron johdolla luodut sisarensa, valitsi Alfa Romeo 164:nsä viimeistelyyn toisen italialaisen koriräätälisuuruuden, Pininfarinan. Merkittävää Alfan historiassa oli myös tietokoneen käyttö 164:n suunnitteluprosessissa. Myös korin kestävyyden (etenkin ajan hammasta vastaan) havaittiin parantuneen moniin aiempiin Alfa Romeoihin verrattuna.Alfa 164 Q4Keulalla murisivat Alfan Twin Sparkit ja tarjolla oli myös 2- ja 3-litraiset V6:t sekä turbodiesel. 3-litraisen V6:n sai myös Q4:nä eli nelivedolla. Quadrifogliot pääsivät nollasta sataan reippaasti alle 8 sekunnissa ja huippunopeus oli vuoden 1993 malliuudistuksen jälkeen jo 245 km/h.Fiat CromaFiatin version tuotanto alkoi joukosta kolmantena (merkit tässä aakkosjärjestyksessä), vuoden 1985 puolella Fiatin kuuluisalla Mirafiorin tehtaalla. Croma ei ollut katraan sporttisin eikä ylellisin malli, mutta keulalle sai laajalla skaalalla erikokoisia bensiini- ja dieselmoottoreita, mukaan lukien Alfa Romeon valmistaman 2,5-litraisen V6:n.Croma oli tuotantoteknisesti lähintä sukua Saabille, jonka kanssa se jakoi suoraan ainakin ovensa ja tuulilasinsa. Ilmeisesti kuitenkaan Fiatin valmistamat ovet eivät sopineet 9000:ään, mutta toisinpäin keskinäinen vaihto olisi onnistunut. Nämä ovat näitä toleranssijuttuja.Croma Turbo i.e.Vuoden 1991 faceliftissä kuvan kasarityyli käännettiin enemmän ysärille luontaiseksi. Viimeiset Cromat valmistettiin vasta vuonna 1996. Myöhempi, korkeakorinen ja farmarimallinen Croma oli aivan eri tuote.Lancia ThemaTehdään nyt saman tien pesäero vuoden 2011 Themaan, joka ei ole oikeasti Lanciaa nähnytkään. Thema aloitti Tipo 4:sten tarinan italialaisten puolesta edetessään tuotantolinjoille vuoden 1984 puolella.Lancian tyyliin Thema edusti vahvasti premium-kenttää, ja oli toteutustavaltaan joukon herraskaisin. Tämä näkyi muun muassa tasokkaassa moottoripaletissa, kirsikkana kakun päällä Ferrarin 2,9-litrainen Dino -V8. Erikoisuutena Lanciasta tehtiin myös sivuovien väliin taiotulla jatkopätkällä limusiiniversio VIP-käyttöön. Myös station wagon -tyyppinen pitkäkorinen malli nähtiin kuvioissa.Lancia Thema 8.32 - 8 sylinteriä, 32 venttiiliä, valmistajana Ferrari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab 9000Tämän suomalaisempaa autoa on vaikea löytää, olihan Saab 9000 vuoden 1984 debyytistään lähtien seitsemän vuoden ajan Trollhättanin ohella myös Uudenkaupungin linjastolla tuotannossa. 9000 oli laajasti arvostettu automalli, ja olihan se CD-mallina Suomessakin ministeristason virka-autona.9000 CD oli korimalliltaan liftbackin sijaan sedan.Laajemmin Saab 9000, "tonninen" tai "ysitonninen" muistetaan myös muun muassa hurjasta kestävyyskokeestaan Talladega Speedwaylla USA:ssa vuonna 1986. Ennätysyritystä varten viralliset valvojat valitsivat summamutikassa kolme 9000 Turboa suoraan tehtaan tuotantolinjalta. Autot laivattiin Alabamaan, jossa niitä odotti melkoinen koitos - ainoat autoihin tehdyt muutokset koskivat turvakaaria ja nelipistevöitä. Nämä kolme 9000 Turboa ajoivat Talladegan ovaalirataa ympäri 20 vuorokauden ajan, jolloin niihin kertyi 100 000 kilometriä per auto, keskinopeudella 212 km/h. Välissä autoja ainoastaan tankattiin ja niihin vaihdettiin öljyjä, renkaita sekä kuskeja. "The long runissa" syntyi 21 kansainvälistä ennätystä ja kaksi maailmanennätystä.Tässä 9000 Turbo, otsikkokuvassa puolestaan esiintyy ennätysajon jälkeinen Talladega-erikoismalli.9000 Turboa vauhditti 2-litrainen rivinelonen, mutta Uudessakaupungissa nähtiin potentiaalia paljon suurempaankin voimanlähteeseen, joten pääkonttorille lähti ehdotus V8-moottoroidusta 9000:sta. Ehdotus ei lopulta mennyt läpi, vaikka Uudessakaupungissa tehtiin aiheesta jopa prototyyppi. Amerikan markkinoilla menestyessään 9000 V8 olisi mahdollisesti voinut tuoda lisävuosia Saabin tarinaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Driveexperience.it, Auto-abc.eu Saab Planet Kuvat: Alfa Romeo, Fiat, Lancia, SaabLisää aiheestaNimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja