14.5.2020

Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi

Saab 9-2X

Saab 9-2X on lähes täydellinen esimerkki General Motorsin välinpitämättömyydestä.

Turbotekniikka, vahva panostus turvallisuuteen ja harkitut valtavirrasta poikkeavat ratkaisut ovat Saabia ja Subarua yhdistäviä teemoja.

Ehkä General Motorsin johto leikitteli juuri näillä teemoilla, kun se viitisentoista vuotta sitten päätti hyödyntää silloisia Subaru- ja Saab-omistuksiaan luomalla Saab 9-2X:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen neliveto

Saab 9-2X saa kunnian olla historian ensimmäinen nelivetoinen Saab-henkilöauto. Syy on tietysti pinnan alla piilevässä toisen sukupolven Subaru Imprezassa: 9-2X on keulan pintaa, sisätilan muutamia muutoksia ja perän pieniä eroja vaille täyttä Subarua.

Saab 9-2X

Auto esiteltiin vain Yhdysvaltojen markkinoille vuonna 2005. Ulkoisten muutosten lisäksi korin äänieristystä parannettiin ja joitakin osia haalittiin toisen sukupolven Imprezan aiemmista vuosimalleista.

Auton alustan kerrotaan saaneen hienosäädön: muun muassa puslia ja iskunvaimentimia säädettiin.

Bokserin voimalla

Malliston perustana oli 2,5-litrainen ahtamaton bokserinelonen, joka kehitti 165–173 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. Lippulaivana oli 9-2X Aero, joka sai Impreza WRX:n turbobokserin: mallivuodelle 2005 se oli 2-litrainen (227 hv) ja mallivuodelle 2006 iskutilavuus kasvoi 2,5 litraan ja huipputeho 230 hevosvoimaan.

Kumpaankin vaihtoehtoon tarjottiin viisivaihteista manuaalia tai nelivaihteista automaattia. Kaikki versiot olivat nelivetoisia.

Saab 9-2X

Ja eihän siitä mitään tullut

Malliversio ei ollut menestys – yllätys? Kahden vuoden tuotantomäärä jäi reiluun 10 000 autoon. Ilmeisesti vain hieman logonvaihtoa perusteellisempi brändimuutos ei sytyttänyt saabisteja, eikä se myöskään houkuttanut Subaru-kuljettajia vaihtamaan ruotsalaismerkin pariin. Menestystä tuli lähinnä IIHS-törmäystesteissä.

Sen pidempää elinikää japanilaisvalmisteinen Saab ei saanut: jo vuoden 2005 lopulla General Motors päätti myydä pois koko 20 prosentin omistuksensa Subarun isäntäyritys Fuji Heavy Industriesistä (vuodesta 2017 Subaru Corporation): 8,4 prosenttia myytiin Toyotalle (tästä sai alkunsa GT86/BRZ) ja loput Fuji Heavy Industries osti takaisin itselleen.

Surullisemmin kävi toki Saabille: jo 2008 General Motors kyseenalaisti merkin tulevaisuuden, ja jo vuonna 2010 merkki oli historiaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Saab

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat