27.4.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialais-ranskalainen yhteistyö oli valttia, kun Fiatin, Citroënin, Lancian ja Peugeotin rehellisen kokoiset tila-autot pysyivät markkinoilla parin vuosikymmenen ajan. Nyt niiden edustama autoluokka on katoamassa kokonaan. Moottori uutisoi alkuviikosta Citroënin aikeista lopettaa Grand C4 Spacetourer -tilamallinsa tuotanto. Harvemminhan yksittäisen automallin ”luonnollinen poistuminen” markkinoilta tarkoittaa kokonaisen aikakauden päätöstä, mutta tässä on kyse juuri siitä. C4 Spacetourerin – omaa sukua Picasson – mukana käsistämme katoaa ranskalaisen tila-auton käsite, eikä kyseinen autoluokka ole kovin kaukana sukupuutosta koko Euroopankaan tasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eurovan - Euroopan oma minivan Tila-autohan on suurikokoinen henkilöauto, joka perustuu johonkin pienempään henkilöautomalliin. Kori on siis suurempi, mutta kaikki muu pyrkii vastaamaan mitä tahansa kenties ketterää, tyylikästä tai jopa urheilullista automallia. Pohjois-Amerikassa nämä ovat vielä vähän isompia, ja niitä kutsutaan minivaneiksi erotuksena oikeista ”vaneista”, joiden pohjalle tehdään myös tila-autoja. Minivanin käsite taipui 90-luvun Euroopassa kekseliäästi eurovaniksi median avustamana. Hankkeen taustalla oli PSA:n ja Fiatin onnistunut pakettiautoyhteistyö, joka venyi edelleen tila-autoyhteistyöksi, ja toki lopulta konsernien täydelliseksi yhteensulautumiseksi. Ranskan puolella valmistettuja eurovaneja varten suunniteltiin oma täysin yhteinen rakenne. Vuoden 1994 ensiesittelystä alkaen mukana olivat kaikki hankkeen osapuolet, eli Citroën ja Peugeot PSA:sta ja Fiat sekä Lancia italialaiskonsernista. Eurovanien muunneltavuutta käytännössä. Tunnusomaiset sisarukset Niin kutsutun eurovan-perheen jäsenet olivat vuodesta 1994 alkaen Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Lancia Zeta sekä Peugeot 806. Ajalle tyypillinen selkeys ja kulmikkuus on läsnä eurovanien muodoissa. Vahvasti käytännöllisyys edellä suunnitelluissa autoissa on muun muassa suuret ovet ja liukuovet takana, ohuet pilarit, täysin erilliset istuimet ja aivan tasainen lattia. Ja näin kaikilla seitsemällä istuimella on muuten tilaa – vaikka muille jakaa. Tämä kuva ei valehtele - yhdessäkään nykyään valmistettavassa henkilöautossa ei rehellisesti sanoen ole tällaisia tiloja. Jopa käsijarrukahva on siirretty kuskin penkin toiselle puolelle, jotta lattiasta on saatu täysin esteetön. Kuvassa Fiatin matkustamo. Mallien kirjo toteutettiin toki täysin logonvaihdon keinoin, mutta oli autoissa brändäystem mukaisia kosmeettisia eroja sekä lisäksi joitain varustelueroavaisuuksia. Tarkempi tarkastelu paljastaa erottuvuuksia esimerkiksi autojen keuloista. Vuoden 1998 kevyen faceliftin jälkeen Ulysse näytti tältä. Etuvaloissa on kaikua ajan Mareasta tai Bravosta. Citroënin maski- ja vannetyylit ovat 90-luvun Sitikkaa. Myös Peugeot on saanut hyvin brändi-ilmettään näkyviin, vaikka personointiin on ollut käytettävissä periaatteessa vain muutama keulapaneeli. Lancia erottui joukosta eniten. Sitä markkinoitiin premiumtila-autona, mikä näkyi varustuksessa, moottoreissa ja hinnassa. Toinen erä siirsi eurovanit 2000-luvulle Vuosituhannen vaihteen jälkeen eurovanit vanhenivat oikeastaan joka osa-alueella ajan yksinkertaisesti ajettua niiden ohi. Tila-autojen kysyntä ei kuitenkaan ollut kadonnut vielä tässä vaiheessa mihinkään, joten koitti uuden painoksen aika. Citroën C8 Mukana eurovan-perheessä olivat vuoden 2002 perustavanlaatuisen uudistuksen myötä edelleen kaikki neljä merkkiä mukana, mutta ainoastaan Fiatin mallinimi pysyi samana. Citroënista tuli C8, Peugeotin numeroinneissa vuorossa oli 807 ja Lancia vaihtoi Zetasta Phedraan. Uuden polven painokset ovat olemukseltaan selvästi henkilöautomaisempia, kuin edeltäjänsä, mutta periaatteessa kaikki perusominaisuudet olivat samat. Lancia Phedra Toisen polven eurovanit poistuivat kuvioista porrastetusti vuosina 2010 - 2014, ensin italialaiset, sitten ranskalaiset. Suoraa seuraajaa ei yksikään malli saanut, jos nyt ei lasketa Lancia "Chrysler" Voyageria. Trendit olivat nyt ajaneet tila-autoista ohi. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot Autocar Kuvat: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Lexus LM on luksustila-auto Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samalla Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?