17.9.2020

Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin

Lancia Voyager

Voyager, Town & Country, Grand Caravan ja niin edelleen: Chryslerin tila-auto on monelle tutu, mutta tiesitkö, että versioinsa saivat myös Lancia ja Volkswagen?

Chrysler-konsernin tila-autot tuskin vaativat esittelyä, olihan muun muassa Voyagerina myyty ajoneuvo alansa pioneeri 1980-luvulla. Voyagerin lisäksi automallia on myyty niin Chrysler Town & Countrynä, Dodge Grand Caravanina kuin Lanciana ja Volkswageninakin.

Kaksi jälkimmäistä ovat esimerkkejä erilaisista yhteistyökuvioista, joita Chrysler tuntuu automaailmassa harrastaneen poikkeuksellisen paljon – onhan Nimi muutettu -juttusarjassakin käsitelty jo Chryslerin kuvioita Renaultin, Mitsubishin kuin Lanciankin kanssa.

Tila-auton viides sukupolvi, jota tuotettiin vuosina 2007–2016, vetänee kaikkein pisimmän korren. Tämä Chryslerin RT-perusrakenteeseen pohjautunut tila-auto valmistettiin Kanadassa Chryslerin ja Dodgen omien brändien lisäksi alihankintana kahdelle euroooppalaismerkille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Routan

Volkswagen Routan
Routanin ulkonäkö eroaa melkoisesti Lanciasta, mutta ovien linjat paljastavat sukujuuret.

Volkswagen Routan syntyi vuonna 2008 yhtiön Pohjois-Amerikan markkinoilla kokemaan tila-autotarpeeseen. Juuret autoon kantautuivat Volkswagenin ja DaimlerChryslerin yhteistyöstä vuodelta 2005. Routanin saapuessa markkinoille 2008 saksalais-amerikkalainen liitto oli jo mennyttä, nyt Volkswagenin kumppanina oli pelkkä Chrysler.

Volkswagen ei halunnut investoida pelkästään Pohjois-Amerikan markkinoilla myytävään suureen tila-autoon, vaan sellainen kehitettiin Chryslerin Grand Voyagerin pohjalle.

Volkswagen Routan

Routanin tuotanto alkoi kahdella moottorivaihtoehdolla. Peruskone oli Chryslerin jo vuonna 1989 esittelemä 3,8-litrainen V6, jonka kahtatoista venttiiliä työskentelivät työntötangoin 200 hevosvoiman edestä. Tarjolla oli myös 4-litrainen sylinterikannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu neliventtiilikone, joka tuotti jo modernimmat 254 hevosvoimaa.

Volkswagen Routan

Vuosina 2011–2012 tarjolla oli vain 3,6-litrainen moottori, mutta nyt mukana oli tuplanokat ja neliventtiiliteknologia, joten voimaakin löytyi 287 hevosvoimaa.

Mikään menestys Routan ei ollut: tuotantosopimuksen piti yltää vuoteen 2014 saakka, mutta valmistus päättyi jo vuonna 2012. Ei ihme, sillä perusmallin Routan oli huomattavasti Chryslerin omaa Town & Country -versiota arvokkaampi ja heikommin varusteltu.

Lancia Voyager

Lancia Voyager
Lancian sisätilat ovat ainakin lehdistökuvassa koristeellisemmat. Myös keskikonsoli ulottuu läpi ohjaamon. Vaihteenvalitsimen sijanti ja muut yksityiskohdat paljastavat yhteisen perustan.

Lancia Voyagerin ei omaa vastaan tarvinnut kilpailla. Fiat- ja Chrysler -konsernien yhteistyön alettua tila-autoa päätettiin myydä Manner-Euroopassa vain Lancia Voyagerin nimellä. Iso-Britanniassa brändinä säilyi Chrysler, sillä Lancia-nimi oli saarivaltiossa yhä leimautunut tannoisten laatuongelmien vuoksi.

Lancia Voyager oli saatavilla 3,6-litraisella V6-bensiinimoottorilla, mutta yleisin konevaihtoehto oli Euroopassa suosittu diesel. 2,8-litrainen rivinelonen tuotti  163–177-hevosvoiman tehon.

Lancia Voyager

Volkswagen Routan ja Lancia Voyager eivät siis kilpailleet samoilla markkinoilla, mutta siitä huolimatta kaksi perinteistä eurooppalaismerkkiä päätyivät myymään samaa amerikkalaistila-autoa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat

Luetuimmat