29.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Joskus uudelleenbrändätty automalli jää historiaan vähintään yhtä lailla kuin sen esikuva, kuten Zastava 128, joskus taas ei, niin kuin Nasr 128. Fiat 128 on yksi italialaisvalmistajan muistettavimmista malleista 1960- ja 70-luvuilta. Se muistetaan erityisesti edistyksellisestä voimalinjastaan, joka perustui poikittain eteen sijoitettuun moottoriin ja etuvetoon. Fiat 128 on tosiasiassa yksi historian merkittävimmistä kompaktien autojen suunnannäyttäjistä, sillä sen rakenteen vallankumoukselliset hyödyt auton kokonaistilankäytön kannalta huomioitiin hyvin pian myös kilpailevilla tahoilla. Yhden aikansa merkittävimmistä autosuunnittelijoista, Dante Giacosan, kädenjälki nautti laajaa suosiota ja tuli muun muassa nimetyksi Vuoden autoksi Euroopassa 1970. Olihan 128 – ainakin mikäli Fiatin mainostoimistoa on uskominen – itsensä Enzo Ferrarin valinta omaksi kauppakassikseen. Kaiken mainitun ohella Fiat 128 on mainio tapaus Nimi muutettu -juttusarjaan. Sitä kun ehdittiin valmistaa Oseaniaa ja Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta kaikilla asutuilla mantereilla ja Fiatin lisäksi kolmen eri automerkin tuotteena. Niitä olivat Zastava Jugoslaviasta, El Nasr Egyptistä sekä kolmiovisen coupéen osalta silloinen Espanjan Fiat eli SEAT. Tässä jutussa käsittelemme näistä kahta ensimmäistä, SEAT-version juurista pääset lukemaan täältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rakkaalla Zastavalla on monta nimeä Zastava Automobili oli jugoslavialainen ja myöhemmin serbialainen ajoneuvovalmistaja, joka valmisti suurimman osan autoistaan joko suoraan Fiateina tai Fiat-lisenssillä omalla nimellään (näistä saisi läjäpäin Nimi muutettuja). Sen parhaiten tunnettu tuote on nimeltään Zastava 101, -128, -1100, -1300, Zastava Skala, -Skala 55, Yugo Skala tai Zastava GTL, riippuen malliversiosta ja/tai markkina-alueesta. Tästä eteenpäin käytämme vahvasti käytännön syistä mallin Iso-Britannian markkinointinimeä Skala. Vain parin viikon päästä tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun ensimmäiset Zastavan hattu päässä nykyisessä Serbian tasavallassa valmistetut Skalat rullasivat ulos tehtaasta. Niissä oli Fiat-sisariinsa nähden hieman eri tavalla muotoiltu perä sekä tietenkin uudet merkinnät ja logot. Kiistämättä eroa löytyi myös valmistuksen ja materiaalien laadusta, jotka eivät vastanneet italialaisten tasoa. Innovaatioiden tasolla jugoslavialaiset kuitenkin keksivät uutta tekemällä autosta viisiovisen version. Lyhytperäisen sedanin sisätilojen käytettävyys parani näin entisestään. Myöhemmin Zastava teki autosta myös omanlaisensa avolavaversion. Zastavan valmistusmaan eli Jugoslavian sosialistisen liittotasavallan sijainti rautaesiripun sillä tai tällä puolella ei ollut aivan yksiselitteistä, sillä vaikka maassa noudatettiin sosialistista hallitusjärjestelmää, pyrki se eroon Neuvostoliiton välittömästä vaikutuspiiristä. Näin ollen Zastava sai paremman vastaanoton lännessä kuin monet muut itäautot. Pyramidin huipulla Tunnemme Egyptin ennen kaikkea superrikkaasta historiastaan, henkeäsalpaavista matkailukohteistaan sekä ajoittaisesta poliittisesta kuohunnastaan ja vallankumouksistaan, muttemme niinkään autoteollisuudestaan. Joka tapauksessa siitäkin löytyy esimerkkejä, kenties nimekkäimpänä El Nasr, joka valmisti aikanaan lisenssillä autoja monista eri alkuperistä, Fiatin osista. Kun Jugoslavian ja Egyptin autoteollisuuden keihäänkärjet löysivät toisensa, syntyi Nasr 128. Nasr valmistettiin Egyptiin laivatuista Zastavan osista. Teknisesti ottaen tämä egyptiläisversio on siis uudelleenbrändätty versio Fiat 128:n sijaan nimenomaan Zastava Skalasta. Nasr on arabiaa ja tarkoittaa voittoa, mutta mihinkään massiivisiin voittoihin tämäkään sen nimellä tehdyistä malleista ei Egyptin kokoisessa arabitasavallassa yltänyt, sillä valmistusmäärät laskettiin tuhansissa. Näin ollen yhteensä miljooniin yltäneisiin Fiat 128:aan ja sen muihin johdannaisiin nähden El Nasr oli todellakin pyramidin huippu. Erottui (muun muassa) hinnallaan 2000-luvulla Zastava Skala muistetaan 70- ja 80-lukujen autona, mutta tosiasiassa viimeiset erät mallista tehtiin niinkin myöhään, kuin 2008. Malli oli markkinoilla kaikkiaan peräti 37 vuotta, mikä teki siitä sinänsä varsin erottuvan 2000-luvun automarkkinoilla. Toinen merkittävä tekijä oli hinta, jota ei uuden auton kohdalla kovinkaan saituri voinut pitää suolaisena. Veroitta 4 000 euron pintaan sijoittunut hankintahinta teki autosta yhden maailman halvimmista. Skalan poistuttua lopulta näyttämöltä alkoi Zastavan tarina automerkkinä olla finaalissa. Merkin kohdemarkkinoilla Itä-Euroopassa ei ollut enää varsinaiseksi halpamerkiksi mielletylle Zastavalle riittävästi kysyntää. Vähän ennen merkin lopettamista automaailma ehti saada siltä vielä yhden tarinan uudelleenbrändäyksestä, kun toisen sukupolven Fiat Puntosta tehtiin pelkällä logonvaihdolla Zastava 10. Vaikka Zastava loppui, sen tehdas Serbiassa ei jäänyt suinkaan tyhjilleen. Silloinen FCA hankki sen kokonaan itselleen. Tehdas on ollut vuodesta 2012 lähtien valjastettuna Fiat 500L -tila-auton kokoonpanoa varten. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Zastava Automobili, Fiat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Peugeot P4 – kun ranskalaiset rakensivat kirjaimellisesti oman G-Mersun Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista