30.7.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat oli joskus sama kuin Fiat, sitten tuli välirikko. Nykyisin niin tiiviisti Volkswagen Groupiin kuuluvan Seatin menneisyys Espanjan valtion, pankkien ja Fiatin yhteistyöprojektina tuntuu kovin kaukaiselta. Espanjan sisällissodan päätyttyä alkoivat puheet omasta autonvalmistajasta, mutta teot muuttuivat puheiksi vasta vuosikymmen myöhemmin. Vuonna 1950 perustettiin Seat, tai oikeammin SEAT-akronyymi sanoista Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. Kyse oli yhteistyöyrityksestä, josta 51 prosenttia omisti valtiollinen INI (Instituto Nacional de Industria), 42 prosenttia meni erilaisille pankeille ja loput 7 prosenttia sai italialainen Fiat-konserni. Italialaiset voittivat neuvottelut, joissa toinen vaihtoehto espanjalaisille oli kovaa kansainvälistymisbuumia elänyt Volkswagen. Fiatia suosittiin Francisco Francon diktatuuria elävässä Espanjassa, sillä italialaisyhtiö oli menestynyt kotimaansa protektionistisilla ja varsin köyhillä ajoneuvomarkkinoilla, minkä lisäksi se oli kerännyt kansainvälistä kokemusta Ranskaan perustamallaan Simca-merkillä. Toki myös Fiatin mallisto soveltui mainiosti Espanjan markkinoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fiateja Seateina Seatin historia Fiateja lisenssillä valmistavana autonvalmistajana alkoi vuonna 1953, kun esiteltiin Fiat 1400 -pohjainen Seat 1400. Todellinen suosio alkoi, kun 600-malli esiteltiin vuonna 1957 Espanjassa, ja kehitettiinpä tutusta Fiatista myös vain Seatina myyty neliovinen Seat 800 -versio. Seat Panda on toiminut kuljettimena myös Paaville. Mallit 850, 124 ja 127 saivat omat identtiset Seat-versionsa, ja perinne jatkui vuonna 1978 esitellyllä Ritmolla, joskin espanjalaisten versio pärjäsi 124-lainaisella bensiinimoottorilla. Vuonna 1980 esiteltiin Seat Panda. Välirikko Taustalla myrskysi: vuoden 1979 öljykriisi oli jättänyt jälkensä rajusti laajentuneeseen Seatiin. Autovalmistaja pyysi Fiatilta lisäinvestointeja: italialaiset kieltäytyivät, mutta pyysivät valtiollista INIä valmistelemaan Seat heidän ostettavaksi. Espanjalaiset kieltäytyivät, minkä seurauksena Fiat myi koko Seat-osuutensa pilkkahintaan vuonna 1982. Kaikki nimet muutettu Panda vaihtui Marbellaksi pienin muutoksin: uusi konepelti ja viistonpi maski ja ajovalot muokkasivat keulailmettä. Välirikosta huolimatta Fiat salli Seatin valmistaa autojaan: 127, Ritmo ja Panda pysyivät tuotannossa, mutta niille täytyi keksiä uudet nimet ja ilmeet. Seat 127 oli nyt Seat Fura, Seat Ritmosta tuli Seat Ronda ja Seat Pandasta tuli lopulta Seat Marbella. Vuonna 1986 Seat päivitti Pandan Marbellaksi – nimi tosin oli esitelty jo 1983 Panda Marbellan varustetasona, mutta nyt se siirtyi koko automallin tunnukseksi. Nimen lisäksi vaihtui myös olemus. Marbellan keula on Pandaa viistompi ja konepelti ulottuu osin valojen väliin. Myös takavalot ja -luukku uusittiin. Marbella säilyi tuotannossa vuoteen 1998 saakka: halpa hinta ja kestävä rakenne pitivät auton suosiossa, vaikka rakennetta ei vuosien myötä modernisoitukaan. Marbella ei siis ikinä saanut esimerkiksi omega-akseliksi nimettyä taka-akselia, jonka Fiat toi Pandaan vuonna 1986. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös rallia Marbella oli funktionaalisuudestaan ja vaatimattomista moottoreistaan huolimatta suosittu junioritason ralliauto Espanjassa: aloittelipa uraansa sillä myös muuan Carlos Sainz. Ei Marbella mikään B-ryhmän hirviö ole, mutta täysiä mennään silti! Menestyksestään huolimatta Marbella jäi sivuraiteeksi Seatin historiassa. Fiat-välirikon jälkeen espanjalaiskonserni löysi isännäksi Volkswagenin, ja loppu on historiaa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistaja, lähde: Wikipedia, Ran When Parked Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?