13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge korvasi vanhan Challengerin sekä Chargerin uudella täyssähköisenäkin saatavalla Chargerilla, jonka kaikkia erikoisuuksia yhden ingressin tila ei riitä kuvailemaan. Alfa Romeolta on puolestaan jo vahvistettu, että kahden vuoden kuluttua esiteltävä uusi Giulia tulee perustumaan tähän. Dodge on pikku hiljaa saatellut ehkäpä läntisen maailman iäkkäimmän automallistonsa taivaanrantaan, lakkauttamalla viimeksi tämän vuoden alusta muskeliauto Challengerin sekä yhtä janoisen muskelisedan Chargerin. Tilalle tuli jännittävällä tavalla jotain hyvin erilaista, mutta yhtä aikaa niin samanlaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen Dodge Charger ja valtaisa haasteDodge siis korvasi Challengerin ja Chargerin uudella Chargerilla, josta tulee tarjolle sekä kaksi- että neliovinen versio, molemmat käytännössä samasta (aikamoisen isosta) puusta veistettynä.Mikä tässä asetelmassa sitten on aiempaan verrattuna täysin vierasta, löytyy pellin alta. Järkytyksen täytyy olla muskeliautomaailmassa kova, kun HEMI-V8:t on kerta kaikkiaan korvattu muilla ratkaisuilla. Jatkossa Dodgen näkemys muskeliautosta luottaa täyssähköön tai vaihtoehtoisesti kuusisylinteriseen rivimoottoriin, uudesta RAM 1500:stäkin tuttun 3,0-litraiseen tuplaturboon, Hurricaneen.Peruskiviin ja kaikkein pyhimpiin arvoihin ei sentään ole lähdetty kajoamaan. Nimittäin, Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis lohdutti Chargerin ensiesittelyn yhteydessä muskeliautokansaa vakuuttamalla, etteivät edes täyssähkömallissa taloudellisuus ja toimintamatka ole kiinnostaneet suunnittelijoita pätkän vertaa.Kyse on siis pelkästä suorituskyvystä. Kuniskisin mukaan sähköinen Charger Daytona ei muista sähköautoista poiketen ole "vihreä ja poliittisesti korrekti". Elintärkeitä sanoja mieheltä, joka yrittää syöttää vannoutuneille lihansyöjille vegepihvejä.Täyssähköinen Charger Daytona on aina nelivetoinen eli siis kaksimoottorinen, ja sitä lähdetään markkinoimaan tutusti ja turvallisesti R/T:nä ja Scat Packina. Näistä R/T tarkoittaa pyöreästi 500 hevosvoimaa, siinä missä Scat Packillä huidellaan jo lähempänä 700 hevosvoimaa, Power Shotiksi nimetyn yliloikkarin ollessa käytössä.Edelliseen Challengeriin verrattuna voitaneen turvallisin mielin todeta, että tekniikassa on menty vähintään 20 vuotta eteenpäin. Toisaalta iästään ja vanhanaikaisuudestaan huolimatta - tai ehkä juuri sen ansiosta - edellispolven Challenger oli muskeliautojen "Big Three'n" myydyin.Kiihdytyskisoissa - laillisissa tai laittomissa - pärjää luonnollisesti paremmin Scat Packilla, joka kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa ja hoitaa varttimailin 11,5 sekunnissa. Ja mikä vähintäänkin yhtä oleellista, järjestelmästä löytyvät erikseen driftaus- ja donitsiajotilat.Italia kutsuuMikä tässä kaikessa on niin ikään relevanttia, Charger rakentuu ensimmäisenä tuotantomallina Stellantiksen uudelle amerikanitalialaiselle STLA Large -perusrakenteelle. Tätä kautta Charger on teknisesti hyvinkin läheistä sukua tulevalle uuden polven Alfa Romeo Giulialle, mistä pääsemmekin Nimi muutettu -juttusarjan teemaan käsiksi.Kuten muun muassa Motor1 Italia raportoi Alfa Romeon pomon Jean Philippe Imparaton pitämästä mediatilaisuudesta Alfa Romeon omassa museossa Italian Aresessa, uuden polven Giulian kaksi vuotta vienyt korimuotoiluprojekti on nyt saatu suurimmalta osin päätökseensä, ja auton muodot on lyöty lukkoon. Vielä ehtii kuitenkin vierähtää ainakin kaksi vuotta ennen kuin uusi Giulia näkee päivänvalon, ja sitä ennen STLA Large saa kannettavakseen muun muassa nykyisen Stelvion seuraajan. Kuten STLA Largen filosofiaan kuuluu, kaikki uudet mallit suunnitellaan täyssähköisyys edellä, niin myös Giulia.Vuonna 2016 esitelty Giorgio-pohjainen Giulia tulee pysymään tuotannossa vielä kaksi vuotta, ja yltämään 10 vuoden ikään.Sukulaisuudesta huolimatta Chargerin ja Giulian ei tarvitse olla identtisiä, ei edes kooltaan. Olisikin vaikea nähdä Giulian olevan Chargerin tavoin peräti 5,25 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,07-metrinen. Imparaton mukaan STLA Large on kuitenkin varsin mukautuva eri suuntiin, ja Alfa Romeo varmasti saa Giuliasta juuri sopivan kokoisen. Tulevan Giulian ulkonäköä Imparato puolestaan kommentoi yksinkertaisesti siten, että se suorastaan räjäyttää pankin.Alfa Romeo ja Dodge jo nyt yhteistyössäKuten tiedämme, Dodgen malliston moderni aikakausi alkoi jo toissa vuoden lopussa, kun amerikkalaisvalmistaja versioi Alfa Romeon C-segmentin katumaasturiuutuuden, Tonalen. Näin Alfa Romeon ensimmäisestä ladattavasta hybridistä tuli kertaheitolla myös Dodgen ensimmäinen ladattava hybridi. Kyseessä on tietenkin Dodge Hornet.Dodge Hornet ei poikkea missään suhteessa merkittävästi rinnallaan Italiassa valmistettavasta Alfa Romeo -sisaresta. Sen personointi sekä markkinointi ovat kuitenkin onnistuneet "kotimarkkinoiden" päässä Pohjois-Amerikassa ilmeisen hyvin, sillä Hornetin myyntimäärät päihittävät käytännössä lähes identtisen Tonalen siellä selvin luvuin.Niin kuin jo melko tuoreeltaan kävi ilmi, Alfa Romeon sisäpiireissä on podettu pienimuotoista sisarkateutta Hornetin menestyksestä Tonalen kustannuksella. Asia on koettu niin, että Alfa Romeo teki kotiläksynsä hyvin nostaakseen asemiaan Pohjois-Amerikassa, ja sitten Dodge - Stellantis-äidin siunauksella - kopioi Alfan kotiläksyt ja vei asiakkaat sen nenän edestä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Dodge, Alfa Romeo, Motor1 Italia Kuvat: Dodge, Alfa Romeo, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 29.1.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: General Motorsin ja Hyundain uusi yhteisymmärryspöytäkirja saattaa tarkoittaa yllättäviä logonvaihtoja puolelta toiselle 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla