13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge korvasi vanhan Challengerin sekä Chargerin uudella täyssähköisenäkin saatavalla Chargerilla, jonka kaikkia erikoisuuksia yhden ingressin tila ei riitä kuvailemaan. Alfa Romeolta on puolestaan jo vahvistettu, että kahden vuoden kuluttua esiteltävä uusi Giulia tulee perustumaan tähän. Dodge on pikku hiljaa saatellut ehkäpä läntisen maailman iäkkäimmän automallistonsa taivaanrantaan, lakkauttamalla viimeksi tämän vuoden alusta muskeliauto Challengerin sekä yhtä janoisen muskelisedan Chargerin. Tilalle tuli jännittävällä tavalla jotain hyvin erilaista, mutta yhtä aikaa niin samanlaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköinen Dodge Charger ja valtaisa haaste Dodge siis korvasi Challengerin ja Chargerin uudella Chargerilla, josta tulee tarjolle sekä kaksi- että neliovinen versio, molemmat käytännössä samasta (aikamoisen isosta) puusta veistettynä. Mikä tässä asetelmassa sitten on aiempaan verrattuna täysin vierasta, löytyy pellin alta. Järkytyksen täytyy olla muskeliautomaailmassa kova, kun HEMI-V8:t on kerta kaikkiaan korvattu muilla ratkaisuilla. Jatkossa Dodgen näkemys muskeliautosta luottaa täyssähköön tai vaihtoehtoisesti kuusisylinteriseen rivimoottoriin, uudesta RAM 1500:stäkin tuttun 3,0-litraiseen tuplaturboon, Hurricaneen. Peruskiviin ja kaikkein pyhimpiin arvoihin ei sentään ole lähdetty kajoamaan. Nimittäin, Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis lohdutti Chargerin ensiesittelyn yhteydessä muskeliautokansaa vakuuttamalla, etteivät edes täyssähkömallissa taloudellisuus ja toimintamatka ole kiinnostaneet suunnittelijoita pätkän vertaa. Kyse on siis pelkästä suorituskyvystä. Kuniskisin mukaan sähköinen Charger Daytona ei muista sähköautoista poiketen ole "vihreä ja poliittisesti korrekti". Elintärkeitä sanoja mieheltä, joka yrittää syöttää vannoutuneille lihansyöjille vegepihvejä. Täyssähköinen Charger Daytona on aina nelivetoinen eli siis kaksimoottorinen, ja sitä lähdetään markkinoimaan tutusti ja turvallisesti R/T:nä ja Scat Packina. Näistä R/T tarkoittaa pyöreästi 500 hevosvoimaa, siinä missä Scat Packillä huidellaan jo lähempänä 700 hevosvoimaa, Power Shotiksi nimetyn yliloikkarin ollessa käytössä. Edelliseen Challengeriin verrattuna voitaneen turvallisin mielin todeta, että tekniikassa on menty vähintään 20 vuotta eteenpäin. Toisaalta iästään ja vanhanaikaisuudestaan huolimatta - tai ehkä juuri sen ansiosta - edellispolven Challenger oli muskeliautojen "Big Three'n" myydyin. Kiihdytyskisoissa - laillisissa tai laittomissa - pärjää luonnollisesti paremmin Scat Packilla, joka kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa ja hoitaa varttimailin 11,5 sekunnissa. Ja mikä vähintäänkin yhtä oleellista, järjestelmästä löytyvät erikseen driftaus- ja donitsiajotilat. Italia kutsuu Mikä tässä kaikessa on niin ikään relevanttia, Charger rakentuu ensimmäisenä tuotantomallina Stellantiksen uudelle amerikanitalialaiselle STLA Large -perusrakenteelle. Tätä kautta Charger on teknisesti hyvinkin läheistä sukua tulevalle uuden polven Alfa Romeo Giulialle, mistä pääsemmekin Nimi muutettu -juttusarjan teemaan käsiksi. Kuten muun muassa Motor1 Italia raportoi Alfa Romeon pomon Jean Philippe Imparaton pitämästä mediatilaisuudesta Alfa Romeon omassa museossa Italian Aresessa, uuden polven Giulian kaksi vuotta vienyt korimuotoiluprojekti on nyt saatu suurimmalta osin päätökseensä, ja auton muodot on lyöty lukkoon. Vielä ehtii kuitenkin vierähtää ainakin kaksi vuotta ennen kuin uusi Giulia näkee päivänvalon, ja sitä ennen STLA Large saa kannettavakseen muun muassa nykyisen Stelvion seuraajan. Kuten STLA Largen filosofiaan kuuluu, kaikki uudet mallit suunnitellaan täyssähköisyys edellä, niin myös Giulia. Vuonna 2016 esitelty Giorgio-pohjainen Giulia tulee pysymään tuotannossa vielä kaksi vuotta, ja yltämään 10 vuoden ikään. Sukulaisuudesta huolimatta Chargerin ja Giulian ei tarvitse olla identtisiä, ei edes kooltaan. Olisikin vaikea nähdä Giulian olevan Chargerin tavoin peräti 5,25 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,07-metrinen. Imparaton mukaan STLA Large on kuitenkin varsin mukautuva eri suuntiin, ja Alfa Romeo varmasti saa Giuliasta juuri sopivan kokoisen. Tulevan Giulian ulkonäköä Imparato puolestaan kommentoi yksinkertaisesti siten, että se suorastaan räjäyttää pankin. Alfa Romeo ja Dodge jo nyt yhteistyössä Kuten tiedämme, Dodgen malliston moderni aikakausi alkoi jo toissa vuoden lopussa, kun amerikkalaisvalmistaja versioi Alfa Romeon C-segmentin katumaasturiuutuuden, Tonalen. Näin Alfa Romeon ensimmäisestä ladattavasta hybridistä tuli kertaheitolla myös Dodgen ensimmäinen ladattava hybridi. Kyseessä on tietenkin Dodge Hornet. Dodge Hornet ei poikkea missään suhteessa merkittävästi rinnallaan Italiassa valmistettavasta Alfa Romeo -sisaresta. Sen personointi sekä markkinointi ovat kuitenkin onnistuneet "kotimarkkinoiden" päässä Pohjois-Amerikassa ilmeisen hyvin, sillä Hornetin myyntimäärät päihittävät käytännössä lähes identtisen Tonalen siellä selvin luvuin. Niin kuin jo melko tuoreeltaan kävi ilmi, Alfa Romeon sisäpiireissä on podettu pienimuotoista sisarkateutta Hornetin menestyksestä Tonalen kustannuksella. Asia on koettu niin, että Alfa Romeo teki kotiläksynsä hyvin nostaakseen asemiaan Pohjois-Amerikassa, ja sitten Dodge - Stellantis-äidin siunauksella - kopioi Alfan kotiläksyt ja vei asiakkaat sen nenän edestä. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Dodge, Alfa Romeo, Motor1 Italia Kuvat: Dodge, Alfa Romeo, Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe