13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge korvasi vanhan Challengerin sekä Chargerin uudella täyssähköisenäkin saatavalla Chargerilla, jonka kaikkia erikoisuuksia yhden ingressin tila ei riitä kuvailemaan. Alfa Romeolta on puolestaan jo vahvistettu, että kahden vuoden kuluttua esiteltävä uusi Giulia tulee perustumaan tähän. Dodge on pikku hiljaa saatellut ehkäpä läntisen maailman iäkkäimmän automallistonsa taivaanrantaan, lakkauttamalla viimeksi tämän vuoden alusta muskeliauto Challengerin sekä yhtä janoisen muskelisedan Chargerin. Tilalle tuli jännittävällä tavalla jotain hyvin erilaista, mutta yhtä aikaa niin samanlaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen Dodge Charger ja valtaisa haasteDodge siis korvasi Challengerin ja Chargerin uudella Chargerilla, josta tulee tarjolle sekä kaksi- että neliovinen versio, molemmat käytännössä samasta (aikamoisen isosta) puusta veistettynä.Mikä tässä asetelmassa sitten on aiempaan verrattuna täysin vierasta, löytyy pellin alta. Järkytyksen täytyy olla muskeliautomaailmassa kova, kun HEMI-V8:t on kerta kaikkiaan korvattu muilla ratkaisuilla. Jatkossa Dodgen näkemys muskeliautosta luottaa täyssähköön tai vaihtoehtoisesti kuusisylinteriseen rivimoottoriin, uudesta RAM 1500:stäkin tuttun 3,0-litraiseen tuplaturboon, Hurricaneen.Peruskiviin ja kaikkein pyhimpiin arvoihin ei sentään ole lähdetty kajoamaan. Nimittäin, Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis lohdutti Chargerin ensiesittelyn yhteydessä muskeliautokansaa vakuuttamalla, etteivät edes täyssähkömallissa taloudellisuus ja toimintamatka ole kiinnostaneet suunnittelijoita pätkän vertaa.Kyse on siis pelkästä suorituskyvystä. Kuniskisin mukaan sähköinen Charger Daytona ei muista sähköautoista poiketen ole "vihreä ja poliittisesti korrekti". Elintärkeitä sanoja mieheltä, joka yrittää syöttää vannoutuneille lihansyöjille vegepihvejä.Täyssähköinen Charger Daytona on aina nelivetoinen eli siis kaksimoottorinen, ja sitä lähdetään markkinoimaan tutusti ja turvallisesti R/T:nä ja Scat Packina. Näistä R/T tarkoittaa pyöreästi 500 hevosvoimaa, siinä missä Scat Packillä huidellaan jo lähempänä 700 hevosvoimaa, Power Shotiksi nimetyn yliloikkarin ollessa käytössä.Edelliseen Challengeriin verrattuna voitaneen turvallisin mielin todeta, että tekniikassa on menty vähintään 20 vuotta eteenpäin. Toisaalta iästään ja vanhanaikaisuudestaan huolimatta - tai ehkä juuri sen ansiosta - edellispolven Challenger oli muskeliautojen "Big Three'n" myydyin.Kiihdytyskisoissa - laillisissa tai laittomissa - pärjää luonnollisesti paremmin Scat Packilla, joka kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa ja hoitaa varttimailin 11,5 sekunnissa. Ja mikä vähintäänkin yhtä oleellista, järjestelmästä löytyvät erikseen driftaus- ja donitsiajotilat.Italia kutsuuMikä tässä kaikessa on niin ikään relevanttia, Charger rakentuu ensimmäisenä tuotantomallina Stellantiksen uudelle amerikanitalialaiselle STLA Large -perusrakenteelle. Tätä kautta Charger on teknisesti hyvinkin läheistä sukua tulevalle uuden polven Alfa Romeo Giulialle, mistä pääsemmekin Nimi muutettu -juttusarjan teemaan käsiksi.Kuten muun muassa Motor1 Italia raportoi Alfa Romeon pomon Jean Philippe Imparaton pitämästä mediatilaisuudesta Alfa Romeon omassa museossa Italian Aresessa, uuden polven Giulian kaksi vuotta vienyt korimuotoiluprojekti on nyt saatu suurimmalta osin päätökseensä, ja auton muodot on lyöty lukkoon. Vielä ehtii kuitenkin vierähtää ainakin kaksi vuotta ennen kuin uusi Giulia näkee päivänvalon, ja sitä ennen STLA Large saa kannettavakseen muun muassa nykyisen Stelvion seuraajan. Kuten STLA Largen filosofiaan kuuluu, kaikki uudet mallit suunnitellaan täyssähköisyys edellä, niin myös Giulia.Vuonna 2016 esitelty Giorgio-pohjainen Giulia tulee pysymään tuotannossa vielä kaksi vuotta, ja yltämään 10 vuoden ikään.Sukulaisuudesta huolimatta Chargerin ja Giulian ei tarvitse olla identtisiä, ei edes kooltaan. Olisikin vaikea nähdä Giulian olevan Chargerin tavoin peräti 5,25 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,07-metrinen. Imparaton mukaan STLA Large on kuitenkin varsin mukautuva eri suuntiin, ja Alfa Romeo varmasti saa Giuliasta juuri sopivan kokoisen. Tulevan Giulian ulkonäköä Imparato puolestaan kommentoi yksinkertaisesti siten, että se suorastaan räjäyttää pankin.Alfa Romeo ja Dodge jo nyt yhteistyössäKuten tiedämme, Dodgen malliston moderni aikakausi alkoi jo toissa vuoden lopussa, kun amerikkalaisvalmistaja versioi Alfa Romeon C-segmentin katumaasturiuutuuden, Tonalen. Näin Alfa Romeon ensimmäisestä ladattavasta hybridistä tuli kertaheitolla myös Dodgen ensimmäinen ladattava hybridi. Kyseessä on tietenkin Dodge Hornet.Dodge Hornet ei poikkea missään suhteessa merkittävästi rinnallaan Italiassa valmistettavasta Alfa Romeo -sisaresta. Sen personointi sekä markkinointi ovat kuitenkin onnistuneet "kotimarkkinoiden" päässä Pohjois-Amerikassa ilmeisen hyvin, sillä Hornetin myyntimäärät päihittävät käytännössä lähes identtisen Tonalen siellä selvin luvuin.Niin kuin jo melko tuoreeltaan kävi ilmi, Alfa Romeon sisäpiireissä on podettu pienimuotoista sisarkateutta Hornetin menestyksestä Tonalen kustannuksella. Asia on koettu niin, että Alfa Romeo teki kotiläksynsä hyvin nostaakseen asemiaan Pohjois-Amerikassa, ja sitten Dodge - Stellantis-äidin siunauksella - kopioi Alfan kotiläksyt ja vei asiakkaat sen nenän edestä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Dodge, Alfa Romeo, Motor1 Italia Kuvat: Dodge, Alfa Romeo, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja