Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 21.12.2024 Historia Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeon kotimuseo on erittäin hyvä pysähdyspaikka Milanon lähistöllä liikuttaessa. Puoli tuntia Milanosta luoteeseen sijaitsee Alfa Romeon "Museo Storico" eli historiamuseo. Alfa Romeo käyttää kotiaarteistaan välillä myös nimitystä "La macchina del tempo", aikakone. Melkoinen tempo on kyllä päällä myös museokierroksessa. Alfa Romeo Juniorin esittelyssä jää peräti puoli tuntia juosta läpi monikerroksinen museo ennen iltatilaisuutta. Ei muuta kuin harppomaan.Historia alkaa logoilla. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili eli A.L.F.A koosti peruslogonsa italialaisista perinne-elementeistä. Milanon kaupungista tuli punainen risti ja Viscontin suvun vaakunasta biscione, jättikäärme, joka synnyttää (ei syö!) lapsen. Italian kuningasta juhlittiin Savoy-solmuilla, Milano-teksti kertoi autojen kotikaupungista ja välillä nähtiin myös lehvät merkin reunoilla kertomassa maailmanmestaruuksista. 1918 Nicola Romeo osti konkurssikypsän valmistajan ja syntyi Alfa-Romeo. Tuon jälkeen logoa on hierottu pienin muutoksin vuosien varrella. Väliviiva ja teksti Milano katosivat 1972 kun Alfasudista tuli ensimmäinen Alfa Romeo, joka valmistettiin muualla kuin Milanossa. 2015 värivalikoimaa vähennettiin neljästä kolmeen, mutta elementit ovat paikoillaan. Samassa yhteydessä esitellään myös Alfa Romeon varhaisten moottorien historiaa osana ilmailua, joten tässä suhteessa Alfalla on paljonkin yhteistä esimerkiksi BMW:n ja Renaultin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMilano–PariisiSeuraavassa vaiheessa museossa voi tutustua Alfa Romeon tuotannon alkupäähän. Erityisesti ennen toista maailmansotaa autot tehtiin pitkälti käsityönä, joten niistä saattaa nähdä sadat ja tuhannet vasaraniskut, kun koripaneelit on muovattu juuri autoyksilöön sopiviksi. Vuoden 1911 A.L.F.A 15 HP Corsa näyttää vielä hevosvaunujen sukulaiselta, mutta 1925 RL Super Sport on jo toista maata. 1930- ja 1940-luvusta suuri osa kuluu erilaisten 6C-versioiden parissa. Erityisesti tulee nostaa esiin 6C Gran Sport vuodelta 1931 ja Zagaton korilla. Auto on tosin erikoisesti varustettu harvinaisella "Alfa Romeo – Paris" -keulamerkillä, joka on ilmeisimmin päätynyt autoon Alfan varaosavaraston kautta. Varsinaisesti Pariisin Alfa Romeoilla on tarkoitettu Pariisissa koottuja Alfa Romeoita, jotka maahantuoja toi Milanosta osina. Erityisesti nimitystä on käytetty Figonin (sama Figoni kuin myöhemmin Figoni et Falaschissa) korittamista autoista. Tämän jälkeen alkavat tutummat aikakaudet Alfa Romeon historiassa. Giulietta ja Giulia muuten todella saivat nimensä vain ja ainoastaan Romeon takia, joten italialaisillakin riittää huumorintajua Shakespearen ikonista teosta kohtaan.1970-luvulla nähtiin kaksi hyvin erilaista Alfan kulmakiveä. Montreal on upea Gandinin muotoilema 2+2 coupé (josta Alfa Romeon museossa voi nähdä myös erillisillä valoritilöillä varustetun prototyypin) ja Alfasud... ei ole mitään näistä asioista. Giugiaron muotoilema perheauto oli hyvin alfamainen monessakin suhteessa bokserimoottorista alkaen, mutta valitettavasti autosta taisi jäädä elämään suomenkielinen lempinimi. Alfasudin ohessa esiteltiin myös muita Alfa Romeon kansanautoja vastapainona urheilu- ja kilpa-autoille. Kulmikkaat 75 ja 164 antoivat tietä hiukan pyöreämmälle 156:lle (Walter de Silva). Perinteisen punaisen sijaan 156 oli esillä Azzurro Nuvola -erikoisvärissä (Pilvensininen), joka puolestaan sai nimensä Tazio Nuvolarin mukaan nimetystä Nuvola-konseptiautosta. Aivan tavallinen ei ole myöskään jumalaisen upean 8C:n monikerroksinen punainen. Unelmia ja unelmavoittojaHiukan syvemmällä Alfa Romeo Museo Storicon uumenissa on oma huoneensa konseptiautoille. 1970-kiilaunelmat Carabo, Iguana ja 33/2 ovat sulassa sovussa pyöreän Disco Volanten, aiemmin mainitun Nuvolan ja erikoisen 40/60 Aerodinamican kanssa. Iguanan maalipinta koostuu suurihileisestä metalliharmaasta ja auton katto on tehty harjatusta metallista, mistä idea päätyi myöhemmin DeLoreaniin. Hiukan konseptien takana on pieni osasto "italialaiselle koulukunnalle", jossa palataan hetkeksi ennen toista maailmansotaa olleeseen käsityöaikaan. Seuraavana ovat vuorossa kilpurit. Alfa Romeon pienet ja pippuriset urheiluautot ovat toimineet hyvänä pohjana lukuisille autourheilutarinoille, mutta myös 33:n ja 156 V6 Ti:n kaltaisia täysverisiä kilpureita löytyy. Ennen varastotilaan päätymistä on vielä lyhyt mahdollisuus tutustua Alfa Romeon valmistamiin viranomaisajoneuvoihin, kuten Carabinieri Giulia Superiin tai 1900M "Matta" ("Hullu") -maasturiin sotilaskäyttöön tehtynä AR51-versiona. VarastoaarteitaLopuksi on vielä käynti museon varastohuoneessa. Autoja ja tavaraa on päiväkausiksi, aikaa paljon vähemmän. Pienoismalleissa esiintyy muun muassa äsken mainittu Aerodinamica. On puisia moottoreita sovittamisen avuksi, on puisia moottoreita vaikka mökin olkkariin, on palkintoja ja oikeita moottoreita. Konseptiautojen ja prototyyppien keskellä muutama erikoinen auto pistää silmään. Tila-autokonsepti "New York Taxi", katumaasturi jo paljon ennen Stelviota, Formuloita, Nürburgringillä ennätyksen tehnyt 4C ja hengästyttävän paljon muuta. Muualla varastossa voi bongata vielä Alfa Romeon pikaveneen tai vaikkapa upean traktorin vuodelta 1922. Osa aarteista on huppujen alla tai muualla entisöitävänä, mutta silti jo yksin varastohuone riittäisi alfaholistin viikkoannokseksi. Yhdessä vaihtuvan museokokoelman kanssa Museo Storico on ehdottomasti päivävierailun arvoinen kohde Milanon seudulla liikuttaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alfa Romeo Museo Storico Viale Alfa Romeo 20020 Arese (Mi) Italia Bussilinja 561 Rho-Fieran asemalta tai Aresen keskustan ja Milanon rautatieaseman välinen yhteysbussi. avoinna ma, ke-su 10.00–18.00 Liput 15€, alennusryhmät 5-12€, lapset alle 5 vuotta ilmaiseksi. www.museoalfaromeo.com Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2023 Ajoneuvot Tunnetko Alfa Romeon neliapilalogon? – Taustalla traaginen tarina 100 vuoden takaa 19.9.2021 Ajoneuvot Limitatissima – Alfa Romeo juhlistaa historiaansa rajoitetulla erikoiserällä 11.4.2021 Ajoneuvot Oodi Etelä-Italialle – Alfa Romeo Alfasud 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen – Saab-sisarmalli oli jo tulossa 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa