1.1.2023 Ajoneuvot Tunnetko Alfa Romeon neliapilalogon? – Taustalla traaginen tarina 100 vuoden takaa Teksti Aake Kinnunen Kuva Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo on käyttänyt kolmion sisällä olevaa neliapilaa mallistonsa pirteimmissä versioissa, mutta Formuloistakin tutulla merkillä on traaginen tausta. Vuonna 1923 neljä Alfa Romeo -kuljettajaa valmistautui ikoniseen Targa Florio -kestävyyskisaan uudella Alfa Romeo RL:llä. Giuseppe Merosi oli suunnitellut uuden kilpurin varta vasten tätä haastetta varten, sillä Alfa Romeo janosi merkittävää kansainvälistä menestystä.Neljän kilpa-auton kuljettajina olivat Antonio Ascari, Enzo Ferrari, Giulio Masetti ja Ugo Sivocci. Ascarin ja Ferrarin nimet kaikuvat automaailmassa vielä tänäkin päivänä. Sivocci puolestaan tunnettiin lempinimellä l'eterno secondo, ikuinen kakkonen, sillä teknisesti taitava ja kokenut kuljettaja tuntui liikkuvan aina huonon tuurin kanssa. Sivocci oli myös Ferrarin hyvä ystävä ja kannusti nuorta Enzoa kokeilemaan kilpa-ajamista tunnetuin seurauksin.Päästäkseen huonosta onnesta vihdoin eroon taikauskoinen Sivocci maalasi autonsa keulaan molemmin puolin valkoisen neliön, jonka sisällä oli vihreä neliapila. Kolmiapilaa noin 5 000 kertaa harvinaisempi neliapila on jo keskiajalta tunnettu hyvän onnen symboli.Sivocci vuoden 1923 Targa Floriossa. Neliapila on nähtävissä auton keulassa.Teko olikin ratkaiseva. Ascari ja Sivocci olivat kaksoisjohdossa, kunnes Ascarin auton moottorihuolet ja niiden korjaamisessa tapahtunut sääntörike pudottivat hänet toiseksi. "Ikuinen kakkonen" voitti ja Masetti ennätti Alfallaan neljänneksi. Alfa Romeo sai vihdoin janoamaansa menestystä!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe lähes vääjäämätön käänneValitettavasti taikakaluihin liittyy myös eräänlainen riippuvuus, sillä niitä ilman on vaikea olla enää jatkossa. Näin kävi myös Sivoccille. Vain muutamia kuukausia myöhemmin hän oli testaamassa Alfa Romeon P1 Formulaa kaikkien aikojen ensimmäisessä Euroopan Grand Prixissä Monzan moottoriradalla. Vastoinkäymisten takia Sivocci ei ennättänyt maalata neliapilaa auton numero 17 keulaan ja hän menetti henkensä harjoituksissa tapahtuneessa onnettomuudessa.Neliapila näkyy myös Valtteri Bottaksen työvälineessä kuljettajan takana.Tuosta päivästä alkaen neliapila, quadrifoglio, on koristanut jokaista kilpailu-Alfaa ja merkki on nähty myös pirteimmän malliversion yhteydessä. Valkoisen vinoneliön sijaan neliapila on tosin sijoitettu valkoiseen kolmioon, sillä puuttuva kulma nähdään kunnianosoituksena Sivoccille. Myös numeron 17 käyttäminen on eijei italialaisille kilpa-autoille.Neliapilaa käyttää onnentuojana liikenteessä myös amerikkalainen rakettiyhtiö SpaceX.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Alfa Romeo Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous