13.5.2024

Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä

Kuva Moottorin arkisto

”Nykyisen bensiiniauton päivittäminen bioetanolikäyttöiseksi on autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä”, tähdentää Etanoliautoilijat ry.

Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen, joka palauttaisi etanolipäivitysten muuntotuet käyttöön jo heinäkuun alusta.

Etanoliautoilijat ry muistuttaa ulostulossaan, että käytännössä kyse on siitä, että omaan bensiinikäyttöiseen autoon voi asentaa muutossarjan, jonka jälkeen sillä voi ajaa fossiilisen bensiinin lisäksi uusiutuvalla bioetanolilla. Kun tämän muutoksen on tehnyt ja sen muutoskatsastanut, voi sille hakea kertaluonteista muuntotukea.

Yhdistyksen mukaan nykyisen bensiiniauton päivittäminen bioetanolikäyttöiseksi on autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä.

– Muuntotuki oli aiemmin käytössä 2018–2022, mutta silloin sitä pystyi hakemaan vain vanhempiin, ennen vuotta 2009 käyttöönotettuihin autoihin. Silti muuntotuella saatiin aikaan lähes 7 000 uutta etanolipäivitystä. Tilanne on nyt muuttunut viime vuonna päivitetyn ajoneuvolain myötä – nyt kaikki bensiiniautot saa muuttaa bioetanolikäyttöisiksi ilman vuosimallirajaa. Näin myös muuntotukea pystyy hakemaan kaikille näille autoille, Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund taustoittaa.

Hän tuo myös esiin, että muuntotuki on myös valtion kannalta edullisin tapa saada aikaan päästövähennyksiä liikenteessä. Kerran maksettavalla muuntotuella saadaan aikaan päästövähennyksiä koko auton jäljellä olevan käyttöiän aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi auto ei ainoa vaihtoehto

Kymmeniä tuhansia euroja maksavan uuden auton ostaminen ei ole ainoa vaihtoehto, kun myös nykyisen bensiiniauton voi helposti ja edullisesti päivittää toimimaan uusiutuvalla polttoaineella, Etanoliautoilijat ry muistuttaa. Muutossarja maksaa moottoriteknologiasta ja sylinterimäärästä riippuen tyypillisesti 500–800 euroa ja ammattilaisen asennus noin 200 euroa.

– Lakiesitys vaikuttaa kokonaisuudessaan varsin hyvältä. Muuntotuen myöntämiselle ei ole asetettu mitään määräaikaa, vaan sitä on mahdollisuus hakea aina, kun valtion talousarviossa sille varattua määrärahaa on käytettävissä. Määrärahaa on nyt käytössä tämän vuoden loppuun asti, mutta jatkosta on päätettävä erikseen, Grönlund toteaa.

200 euroa liian vähän

Etanoliautoilijat ovat kuitenkin pettyneitä muuntotuen määrään.

– Pettymys on, että hallitus esittää etanolin muuntotukien pysyvän ennallaan 200 eurossa. Tässä ei huomioida mitenkään sitä, että etanolipäivitysten kustannukset ovat nousseet edellisen lain tasosta – kun 2018 muutoskatsastukseen riitti kaupasta ostettu yleismallinen noin 400 euron muutossarja, nykyinen Traficomin määräys edellyttää juuri kyseiseen autoon kohdistettua yhteensopivuustodistusta muutossarjan valmistajalta. Lisäksi autoissa yleistynyt suoraruiskutusteknologia on tehnyt muutoksen hieman hankalammaksi ja kalliimmaksi, joka on nostanut muutosten todellista hintaa. Esimerkiksi Ranskassa on ollut käytössä jopa 800 euron muuntotukia.

Grönlund kertoo yhdistyksensä jättäneen lakivalmistelun lausuntokierroksella hyvin perusteellisen lausunnon, jossa esitettiin muuntotuen tason nostamista 500 euroon, mutta hallitus ei ottanut tätä huomioon esityksessään.

– Lakiesitys etenee kuitenkin nyt eduskuntakäsittelyyn, ja liikenne- ja viestintävaliokunnalla on vielä mahdollisuus korjata tämä selkeä epäkohta, Grönlund vetoaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat