Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille

Kuva Eetu Kokkonen ja Moottorin arkisto
Mercedes-Benz S124

Mersumiehen aakkoset voivat aiheuttaa välillä hämmennystä. Tiivistettynä: esimerkiksi W-, S ja R -kirjaimia käytetään mallisukupolvien erottamiseksi toisistaan.

Olemme ajaneet käytetyllä Mercedes-Benz S124 250 TD:llä jo viitisen kuukautta, ja eteneminen on ollut toistaiseksi naurettavan ongelmatonta. Sen sijaan ongelmatonta ei ole ollut mallinimipolitiikka.

Aluksi otsikoimme auton Mercedes-Benz W124:ksi. Tämä on ehkä tunnetuin termi, jolla kyseinen mallisukupolvi tunnetaan. Ei kuitenkaan mennyt montaa päivää ennen ensimmäistä turhautunutta palautetta siitä, että farmarimalli ei ole W124, vaan S124. Tämä pitää kyllä paikkansa, mutta ajattelimme, ettei S124 ole niin tunnettu termi kuin W124. Seuraavien viikkojen aikana palautetta tuli paljon lisää, ja yhdessä puhelinsoitossakin ihmeteltiin, että ovatko suomalaiset autotoimittajat todella niin tyhmiä, etteivät erota farmarimallia porrasperäisestä.

autoilun aikakone w124 mercedes-benz
Tässä kuvassa on normaaliakselivälinen porrasperäinen 124-sarjalainen, eli W124. Ei siis huolta, autotoimittajat osaavat yhä (ainakin ajoittain) erottaa farmarin ja porrasperän toisistaan.

Tällä kertaa päätimme antaa periksi yleisön paineen alla. Muutaman artikkelin ajan käytetty Mersumme on otsikoitu asianmukaisesti S124:ksi. Tämäkään ei kuitenkaan ollut kaikkia miellyttävä ratkaisu. Jo useampi teistä lukijoista on ehtinyt huomauttamaan, että kyseessä ei ole mikään S-sarjan Mercedes, vaan W124 tai E-sarja. Jälkimmäistähän automme ei tosiaan ole, koska koko E-sarjan käsite julkaistiin vasta pari vuotta automme valmistumisen jälkeen. Eikä ennen kaikkea ainakaan S-sarjalainen, eikä sellaiseksi autoa ole ollut tarkoitus nimittääkään.

Mercedes-Benz W124

Nyt olemme siis siinä tilanteessa, että otsikoimmepa auton nimeksi mitä vain, niin on iso joukko lukijoita jotka eivät ymmärrä ratkaisuamme. Tämän vuoksi avataan hieman Mercedeksen mallinimeämispolitiikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A ≠ aapinen

W on yleisin kirjain Mersujen mallisukupolven tunnistamiseen. Esimerkiksi W124 tarkoittaa käyttötestiautomme sukupolvea, W140 1990-luvulla valmistettua S-sarjan mallia ja W206 nykyistä Mercedeksen C-Sarjaa. Joskus W:n sanotaan tarkoittavan Wagonia, mutta ainakin nykyään se viittaa enemmän ”normaalikoriseen” mallivariantiin. Eihän esimerkiksi W166-sukupolven M-sarja ole myöskään porrasperäinen.

Mercedes-Benz ML
Kuvassa W166-sukupolven ML-malli.

Kuten jo aiemmin mainittiin, S tarkoittaa farmarimallia. Yleisimmin tämä esiintyy E- ja C-sarjalaisissa. Esimerkiksi S210 E-sarjalainen ja S203 C-sarjalainen.

Mercedes-Benz 280 TE
Kuvassa S123-sukupolven edustaja.

V tarkoittaa pidemmän akselivälin mallia, useimmin S-sarjan Mercedeksiä. Esimerkiksi V126 ja V220 -sukupolvet.

Mercedes-Benz 500 SEL W126
V126-sukupolven Mercedes-Benz SEL 500.

C-kirjaimesta juontuu coupé, joita Mercedeksen mallistosta löytyy monen eri segmentin autoista. Esimerkiksi 124-sukupolvestakin löytyy kaksiovinen C124-malli.

A niin kuin avoauto. Tietysti 124-sarjasta on johdettu myös A124-katoton versio, mutta myös esimerkiksi jokaisesta CLK-mallisukupolvesta löytyy A-alkuinen mallikoodi.

R-kirjain esiintyy SL- ja SLK -mallien yhteydessä, jotka ovat kaksipaikkaisia roadstereita.

Mercedes-Benz SLK R171
Tässä taas R171-sukupolven SLK.

Nyt kun asia on opetettu, sen osaamista voidaan myös vaatia. Jatkossakin tulemme siis kutsumaan armasta satalankkuamme oikeaoppisesti S124-nimellä. Me emme kuitenkaan siitä pahastu, mikäli joku haluaa käyttää farmarimallistakin W124-termiä, sillä kyllähän tuo yleisemmin tunnettu tuplavee on omiaan kun puhutaan koko mallisukupolven kaikista varianteista.

Kommentit (1)

  • TOIVO NAPPARI

    Moi
    Aakkos asiaan liittyen Saksalaiset itse käyttävät Mersujen farmareista merkintää T Suomalaiset itse ovat keksineet tuon S kirjaimen käytön Mersun farmareista. S mallithan on niitä Mersun edustusautoja.
    Nämä kirjaimet ja niiden selitykset helposti netistä.
    Toivo Nappari

Kommentoi artikkelia