12.5.2024

Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät?

Kuva Aake Kinnunen
Dacia Duster

Lopeta silmien hierominen. Uusi Dacia Duster on edelleen kaikkea mitä ennenkin – mutta nyt vielä makean näköinenkin.

Dacia Duster on muodostunut nopeassa tahdissa eräänlaiseksi kulttihitiksi kompaktien rymycrossovereiden kategoriassa. 14 vuoden jälkeen Duster on suunniteltu alusta alkaen uudelleen kolmannen mallipolven kunniaksi. Dacia puolestaan on löytänyt paikkansa markkinoilta ehkä paremmin kuin koskaan. Samaan aikaan, kun kilpailijat pinoavat uutuusmallinsa täyteen kulutuselektroniikalta vaikuttavia toimintoja, on Dacialla keskitytty oleelliseen. Koetellusta Renault-tekniikasta ja muutamasta omasta ideasta syntyy auto, joka hurmaa yksinkertaisuudellaan – ja silti autoista löytyy aina jotain ylimääräistä käyttäjiään varten.

Dacia Duster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotoilukysymys

Kolmannen polven Dacia Duster on merkin ensimmäinen malli, joka on suunniteltu alusta alkaen uuden brändi- ja muotokielen mukaan. Maanläheiset värit ja jyhkeämmät linjat korvaavat aiemman pyöristetyistä kulmista koostuneen tyylin. Starkle-kierrätysmuovia on käytetty antamaan auton helmoille ja listoille tekstuuria. Ehkäpä epädaciamaisin piirre uudessa Dusterissa on takaoven kahvan siirtyminen karmiin..

Mitoissa muutokset ovat olleet minimaalisia, joskin etuvetomallin maavarasta on nipistetty hienoisesti (nyt 209 mm) aerodynamiikan takia. Renaultin kanssa käytetyn CMF-B-perusrakenteen ansiosta samoihin mittoihin on saatu pakattua hiukan enemmän sisätiloja. Kunnioitettavasti myös Dusterin paino on pysynyt osapuilleen ennallaan, vaikka teknologiaa on pakattu entistä enemmän.

Sisällä tilaa onkin kiitettävästi. Takaistuin on saanut lisää jalkatilaa ja tavaratilakin on kasvanut, nyt enimmillään 517 litraa moottoriversiosta riippuen. Tila nousee 1 600 litran tienoille takaistuimet kaadettuna. Etuistuimilla tilasta ei ole puutetta, mutta parhaimmillaan Duster on istuin hiukan kohotettuna komentavaa ajoasentoa varten. Konepellin voimakkaista pokkauksista voi arvioida keulan mitat, mutta toisaalta sivupeilit ja A-pilari muodostavat helposti katvealueen kuljettajan näkökenttään.

Dacia Duster

Mittaristo on Suomessa aina 7-tuumainen diginäyttö, jonka näkymiä voi säätää osin haluamikseen. Kovin näyttävää grafiikkaa järjestelmältä on turha odottaa, mutta se ajaa asiansa. 10,1-tuumainen kojelautanäyttö on käännetty hienoisesti kuljettajaa kohti ja siinä on älypuhelimen peilaus langattomana. GSR 2 -direktiivin vaatima ylinopeusvaroitus on Dusterissa ratkaistu esimerkiksi Renault Scenicin tapaan, eli napauttamalla turvavarusteiden painiketta kahdesti auto menee ohjelmoitavaan Perso-tilaan kaikkien ajoavustimien suhteen.

Dacia Duster

Eikä sisustasta voi olla puhumatta mainitsematta myös YouClip-kiinnikkeitä. Eri puolilla Dusteria on pieniä muovinastoja, joihin voi kiinnittää kaikkea taskulampuista mukitelineisiin ja kassikoukkuihin. Myöhemmin tavoitteena on julkaista YouClip-kinnikkeen tiedot vapaaseen jakeluun, jotta auton käyttäjät voivat suunnitella ja 3D-tulostaa omia lisävarusteitaan. Sama nastadesign on tulossa myös muihin Dacia-malleihin.

Dacia Duster liittyy myös Joggerin seuraksi leirintäpuuhiin, sillä autoon saa halutessaan Pack Sleep -sänkypaketin tai auton perään voi liittää suoraan sopivan teltan. Kattokaiteet ovat käännettävissä taakkatelineiksi viime vuosien Dacia-mallien tapaan. 

Hyvät ja huonot puolet

  • Kyvykkyys
  • Muotoilu
  • Hinta
  • Ei automaattinelivetoa
  • Mittojen hahmottaminen osin

Sähköä, enemmän tai vähemmän

Pellin alla on enemmän sähköä kuin aiemmin, vaikka lataamaan ei vielä päästäkään. Malliston varsinainen uutuus on täyshybridivoimalinja, joka nojaa samaan tekniikkaan kuin esimerkiksi Joggerin hybridi. Hybridijärjestelmän rakennuspalikoina on 1,6-llitrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria sekä 1,2 kilowattitunnin akku. Hybridijärjestelmä nipistää auton tavaratilasta noin 80 litraa kevythybridiin verrattuna. 

Täyshybridi toimittaa samalla automaattivaihteiston roolia Dusterin mallistossa, mutta se on saatavilla ainoastaan etuvetona. Järjestelmän toiminnasta ei sinänsä ole kritisoitavaa, joten se toimii samassa hengessä kuin Joggerissa ja esimerkiksi Renault Cliossa, eli ei aivan Hondan ja Toyotan hybridien sulavuudella. Noin viiden litran kieppeillä pyörivä kulutus ei ole huono saavutus Dusterin kokoiselta autolta.

Toinen moottorivaihtoehto on 96 kilowatin (130 hv) kevythybridi, joka muistuttaa aiempaa  Maltillisemmin sähköistetty moottorivaihtoehto on aina manuaalivaihteiston parina, mutta vetotavaksi saa valita etuvedon lisäksi nelivedon. Suorituskyky ei ole järin räväkkää pienestä sähköavusta huolimatta, mutta täysin riittävää.

Dusterin alusta suhtautuu moottorietajoon aiempaa paremmin, sillä auton kumpparimaisuus on vähentynyt. Rikkonaisella tieosuudella alusta kuitenkin toimii hienosti ja käytös on nöyrää. Alustan toiminnassa tuntui kuitenkin olevan malliversiokohtaisia eroja, sillä syystä tai toisesta täyshybridin alusta toimi kevythybrideitä kulmikkaammin.

Dacia Duster

Nelivetomallille suunnitellulla maastoradalla tulee selväksi, että Dacia on ollut tosissaan tavoitellessaan Dusterille pätevimmän maastoauton kruunua tavallisten crossovereiden luokassa. Kevythybridiä käytetään hienosti tyhjäkäynnin avituksessa hitaassa ajossa kytkin ylhäällä ja autosta löytyy sekä mekaanista pitoa että elektronista älyä kuskin uskallusta enemmän. Ei ihme, että Suomessa nelivedolla on ehdoton valtaosa Dusterin myynnistä. Nelivedon maavara on 217 mm ja auton kulmat ovat 31° lähestyminen/24° ramppi/36° jättö. 

Dusterin TCe 130 -kevythybridiversiot ovat vetokyvyiltään jarruton 685/jarrullinen 1 500 kg (etuveto) ja 730/1 500 kg (neliveto). Hybrid 140 jää sisaristaan hiukan 725/750 kg vetomassoilla. 

Dieselversiota ei tule Eurooppaan ja Dacian säästövaihtoehtona oleva LPG-nestekaasu ei sekään juuri aiheuta ostohaluja näillä leveysasteilla. Suomen maahantuontiohjelmasta puolestaan jää pois Essential-karvalakkivarustelu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kipuna kilvassa

Uusi Dacia Duster on toisaalta yksinkertainen kokonaisuus, jossa on jälleen mietitty Richard Scarryn lastenkirjan hengessä “Mitä ihmiset tekevät?”. Autossa on kaikki tarpeellinen, muttei juurikaan mitään turhaa. YouClip on raikas uutuus ja antaa mahdollisuuksia auton muovaamiseen omia käyttötarkoituksia varten. Dacia on myös löytänyt oman lokeronsa markkinoilta edullisten ja harrastushenkisten autojen parista.

Dacia Duster

Toisaalta Dacia Duster on uudistunut hyvännäköiseksi autoksi, jonka piirteissä on entistä vähemmän merkkejä säästölinjasta, eikä kyvykkyydestä ole tingitty pätkääkään. Se on kova pala kilpailutilanteessa, jossa lifestyleä korostetaan yliaggressiivisilla muodoilla ja kosmeettisilla seikkailumuoveilla. 

Lähivuosina sama resepti venytetään kokoluokkaa suurempaan autoon, kun Dacian mallisto täydentyy Bigsterillä. C-segmentin crossovereissa kilpailu on kovaa, mutta Dacialla uskotaan omaan tekemiseen, eikä ihme.

Dacia Duster

Dacia Dustereita odotetaan Suomeen kesän loppupuolella. Ennakkomyynnissä hinnasto on kolmiportainen: 24 999/27 999/29 999 euroa riippuen varustetasosta ja voimalinjasta. Nelivedon aloituskynnys on 27 999 euroa ja täyshybridi on aina 29 999 euroa. 

Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Extreme

HYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3

6-v. automaattivaihteisto (15 toimintatilaa sähkön kanssa)

105 kW (140 hv), 148/205 Nm (sähköllä)

 

WLTP-kulutus 5,1 l/100km

CO2-päästöt 114 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s

huippunopeus 180 km/h

 

Mitat

Pituus 4 343 mm

Leveys 1 813 mm

Korkeus 1 656 mm

Akseliväli 2 657 mm

Tavaratila 430–1 545 l

Omamassa 1 455 kg

perävaunu 750 / 725 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 100 000 km

hybridijärjestelmän akku  8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 29 999 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat