8.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – Vihdoin hybridiaikaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia on viimeinen tai ainakin viimeisiä autovalmistajia, joka liittyi hybridien nykyaikaan. Tekniikka autossa on tunnetusti Renault’n. Hyvää: Voimalinja, selkeä ohjaamo, tilat, hinta-laatu -suhde. Huonoa: Ohjaus, sisämelu, istuinten ergonomia, tavaratila istuimet käännettynä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia-automerkki taisi olla viimeisiä niin sanotusti länsimaisia autovalmistajia, joilta ei ole vielä tähän asti löytynyt valikoimastaan hybridivoimalinjaa, vaan autojen voimanlähteinä on ollut perinteiset polttomoottorit. Dacian Duster-mallistossa myös edelleen diesel, jonka monet autovalmistajat ovat jo jättäneet pois kokonaan voimanlähdevalikoimistaan. Nyt Dacia on saanut vihdoin hybridivoimalinjan yhteen malliinsa ja automerkki on sitä myötä siirtymässä vähitellen nykyaikaan. Arvatenkin hybridivoimanlähteet lisääntyvät Dacian muussakin mallistossa tulevaisuudessa. Edullinen hinta Dacian filosofiahan on, että autojen hinnat pyritään pitämään sillä tavoin alhaisina, että tuotekehityskustannuksia ei varsinaisesti ole, vaan Daciat valmistetaan siten, että ne kootaan komponenteista, jotka emoyhtiöstä Renault-konsernista löytyvät ennestään. Tällöin Dacia Jogger Hybridinkin hinta jää alle 30 000 euron – koeajetun yksilön hinta oli hieman päälle 31 000 euroa, kun autossa oli lisävarusteina metalliväri sekä 8-tuuman näytöllä oleva multimedialaitteisto, jossa mukana muun muassa älypuhelimen peilaus sekä kiinteä navigaattori. Dacian hinta on edullinen, siitä ei pääse mihinkään, varsinkin kun kysymyksessä on seitsenpaikkainen tilaihme. Kyseisellä rahalla saa aika paljon autoa, ja varsinkin tilaa. Joggeria on saatavilla viisi- ja seitsemänpaikkaisena ja Jogger Hybrid, on aina seitsemänpaikkainen. Kun autossa on kaikki penkkirivit käytössä, tavaratila autossa jää olemattomaksi, vaikka Jogger onkin melko iso auto. Kaksi tainta istuinriviä alas taitettuna tavaratilaa tulee pituussuunnassa melkoisesti, mutta ikävä puoli tällöin on, että penkit eivät taitu tasaiseksi lattiaksi, vaan istuinten selkänojat jäävät ikävästi koholle. Jos Joggeriin haluaa tasaista tavaratilaa, silloin tain penkkirivi täytyy poistaa. Se käy varsin kätevästi, ja silloin tilaa vasta syntyykin, sitä on pyöreästi kaksi kuutiometriä. Kun kysymyksessä on seitsenpaikkainen tilaihme, kuinka tilava se kolmas penkkirivi Joggerissa onkaan? Onhan siellä tilaa ihan siedettävästi, noin 180-senttinenkin henkilö mahtuu viimeiselle riville, tosin takarivillä istutaan silloin jonkun verran polvet suussa. Keskimmäisellä rivillä on myös väljät tilat. Kuljetuskapasiteettiä voi ottaa tarvittaessa käyttöön katolta, sillä Joggerin kattokaiteet kääntyvät kattotelineiksi hansikaslokerosta löytyvän työkalun avulla. Tahmea ohjaus Etuistuimilla sekä matkustajalla että kuljettajalla on myös hyvät oltavat. Tosin kuljettajan paikalla korostuu autolla ajaessa istuimen puuttuva ergonomia, joka on väsymättämättömän ajamisen kannalta tärkeä asia. Istuimista puuttuu sekä reisitukea, että sivuttaistukea. Muuten Joggerin istuimet ovat sopivan ryhdikkäät. Toinen kuljettajaa häiritsevä tekijä on ohjauksen tuntuman puutteet. Ohjaus on keskialueella hieman tunnoton, ja kun rattia kääntää, vastaan tulee tahmeutta, joka myös hieman kasvaa rattia enemmän käännettäessä. Ohjaus ei missään tapauksessa ole Daciassa parasta mahdollista, eikä sitä voi hyvällä mielelläkään kutsua hyväksi. Muuten Dacian ohjaamosta ei voi olla pitämättä. Muotoilu ja käytettävyys on hyvin yksinkertaista ja myös selkeää, ja sen lisäksi materiaalivalinnat ja ohjaamon design on miellyttävää. Sitten se oikeastaan tärkein asia eli Joggerin hybridivoimalinja. Koska Daciat valmistetaan valitsemalla autoihin jo olemassa olevaa tekniikkaa ilman kehityskustannuksia, Joggerissa on emoyhtiö Renault’n voimalinja, joka on tuttu muun muassa aiemmin ajamastamme Renault Arkanasta. Voimalinja toimii hyvin Jogger Hybrid on täyshybridi, eli välillä auto menee myös pelkän sähkön voimin. Sitä iloa ei ihan valtavasti kuitenkaan kerry, sillä auton akku on vain 1,2 kilowattitunnin suuruinen. Renault’n voimalinjasta ei voi olla pitämättä, sillä se on lähtökohtaisesti eleetön, vaihteiden vaihdot sujuvat sukkelaan ja kuljettajalta huomaamattomasti. Polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö on saumatonta ja järjestelmä valitsee itse ajotilanteen mukaan sopivan välityksen lukuisista vaihtoehdoista. Hybridin tarkoitus on säästää polttoaineessa ja Jogger Hybrid meneekin pienellä. Matka-ajossa reilussa viidellä litralla ja heti kun autolla sukkuloi kaupungissa, polttoainessa säästyy lisää. Dacia Joggerin kohdalla ainoa tyylirikko on polttomoottorin aika-ajoin omituisiksi nousevat kierrokset, ihan kuin isompi vaihde ei vaihtuisi silloin kun pitäisi. Maahantuojan viesti tähän on, että vielä ei ole täyttä varmuutta onko se ominaisuus vai vika. Sama ilmiö oli havaittavissa jo silloin, kun Moottori tutustui Jogger-hybridiin maaliskuussa ulkomailla. Toivottavasti asiaan tulee selvyys siinä vaiheessa, kun ensimmäisiä hybridi-Joggereita aletaan toimittaa asiakkaille syksyn tullen, sillä ilmiö on hieman yllättävä, vaikkakaan ei ylitsepääsemätön. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7p Hinta alkaen 29 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 348 € Moottori Bensiinimoottori, 1598 cm³, 4 sylinteriä, hybridi, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5600 r/min Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Akku 1,2 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160–1807/2085 l Omamassa: 1406 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 730 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”