8.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger Hybrid – Vihdoin hybridiaikaan! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia on viimeinen tai ainakin viimeisiä autovalmistajia, joka liittyi hybridien nykyaikaan. Tekniikka autossa on tunnetusti Renault’n. Hyvää: Voimalinja, selkeä ohjaamo, tilat, hinta-laatu -suhde. Huonoa: Ohjaus, sisämelu, istuinten ergonomia, tavaratila istuimet käännettynä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia-automerkki taisi olla viimeisiä niin sanotusti länsimaisia autovalmistajia, joilta ei ole vielä tähän asti löytynyt valikoimastaan hybridivoimalinjaa, vaan autojen voimanlähteinä on ollut perinteiset polttomoottorit. Dacian Duster-mallistossa myös edelleen diesel, jonka monet autovalmistajat ovat jo jättäneet pois kokonaan voimanlähdevalikoimistaan. Nyt Dacia on saanut vihdoin hybridivoimalinjan yhteen malliinsa ja automerkki on sitä myötä siirtymässä vähitellen nykyaikaan. Arvatenkin hybridivoimanlähteet lisääntyvät Dacian muussakin mallistossa tulevaisuudessa. Edullinen hinta Dacian filosofiahan on, että autojen hinnat pyritään pitämään sillä tavoin alhaisina, että tuotekehityskustannuksia ei varsinaisesti ole, vaan Daciat valmistetaan siten, että ne kootaan komponenteista, jotka emoyhtiöstä Renault-konsernista löytyvät ennestään. Tällöin Dacia Jogger Hybridinkin hinta jää alle 30 000 euron – koeajetun yksilön hinta oli hieman päälle 31 000 euroa, kun autossa oli lisävarusteina metalliväri sekä 8-tuuman näytöllä oleva multimedialaitteisto, jossa mukana muun muassa älypuhelimen peilaus sekä kiinteä navigaattori. Dacian hinta on edullinen, siitä ei pääse mihinkään, varsinkin kun kysymyksessä on seitsenpaikkainen tilaihme. Kyseisellä rahalla saa aika paljon autoa, ja varsinkin tilaa. Joggeria on saatavilla viisi- ja seitsemänpaikkaisena ja Jogger Hybrid, on aina seitsemänpaikkainen. Kun autossa on kaikki penkkirivit käytössä, tavaratila autossa jää olemattomaksi, vaikka Jogger onkin melko iso auto. Kaksi tainta istuinriviä alas taitettuna tavaratilaa tulee pituussuunnassa melkoisesti, mutta ikävä puoli tällöin on, että penkit eivät taitu tasaiseksi lattiaksi, vaan istuinten selkänojat jäävät ikävästi koholle. Jos Joggeriin haluaa tasaista tavaratilaa, silloin tain penkkirivi täytyy poistaa. Se käy varsin kätevästi, ja silloin tilaa vasta syntyykin, sitä on pyöreästi kaksi kuutiometriä. Kun kysymyksessä on seitsenpaikkainen tilaihme, kuinka tilava se kolmas penkkirivi Joggerissa onkaan? Onhan siellä tilaa ihan siedettävästi, noin 180-senttinenkin henkilö mahtuu viimeiselle riville, tosin takarivillä istutaan silloin jonkun verran polvet suussa. Keskimmäisellä rivillä on myös väljät tilat. Kuljetuskapasiteettiä voi ottaa tarvittaessa käyttöön katolta, sillä Joggerin kattokaiteet kääntyvät kattotelineiksi hansikaslokerosta löytyvän työkalun avulla. Tahmea ohjaus Etuistuimilla sekä matkustajalla että kuljettajalla on myös hyvät oltavat. Tosin kuljettajan paikalla korostuu autolla ajaessa istuimen puuttuva ergonomia, joka on väsymättämättömän ajamisen kannalta tärkeä asia. Istuimista puuttuu sekä reisitukea, että sivuttaistukea. Muuten Joggerin istuimet ovat sopivan ryhdikkäät. Toinen kuljettajaa häiritsevä tekijä on ohjauksen tuntuman puutteet. Ohjaus on keskialueella hieman tunnoton, ja kun rattia kääntää, vastaan tulee tahmeutta, joka myös hieman kasvaa rattia enemmän käännettäessä. Ohjaus ei missään tapauksessa ole Daciassa parasta mahdollista, eikä sitä voi hyvällä mielelläkään kutsua hyväksi. Muuten Dacian ohjaamosta ei voi olla pitämättä. Muotoilu ja käytettävyys on hyvin yksinkertaista ja myös selkeää, ja sen lisäksi materiaalivalinnat ja ohjaamon design on miellyttävää. Sitten se oikeastaan tärkein asia eli Joggerin hybridivoimalinja. Koska Daciat valmistetaan valitsemalla autoihin jo olemassa olevaa tekniikkaa ilman kehityskustannuksia, Joggerissa on emoyhtiö Renault’n voimalinja, joka on tuttu muun muassa aiemmin ajamastamme Renault Arkanasta. Voimalinja toimii hyvin Jogger Hybrid on täyshybridi, eli välillä auto menee myös pelkän sähkön voimin. Sitä iloa ei ihan valtavasti kuitenkaan kerry, sillä auton akku on vain 1,2 kilowattitunnin suuruinen. Renault’n voimalinjasta ei voi olla pitämättä, sillä se on lähtökohtaisesti eleetön, vaihteiden vaihdot sujuvat sukkelaan ja kuljettajalta huomaamattomasti. Polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö on saumatonta ja järjestelmä valitsee itse ajotilanteen mukaan sopivan välityksen lukuisista vaihtoehdoista. Hybridin tarkoitus on säästää polttoaineessa ja Jogger Hybrid meneekin pienellä. Matka-ajossa reilussa viidellä litralla ja heti kun autolla sukkuloi kaupungissa, polttoainessa säästyy lisää. Dacia Joggerin kohdalla ainoa tyylirikko on polttomoottorin aika-ajoin omituisiksi nousevat kierrokset, ihan kuin isompi vaihde ei vaihtuisi silloin kun pitäisi. Maahantuojan viesti tähän on, että vielä ei ole täyttä varmuutta onko se ominaisuus vai vika. Sama ilmiö oli havaittavissa jo silloin, kun Moottori tutustui Jogger-hybridiin maaliskuussa ulkomailla. Toivottavasti asiaan tulee selvyys siinä vaiheessa, kun ensimmäisiä hybridi-Joggereita aletaan toimittaa asiakkaille syksyn tullen, sillä ilmiö on hieman yllättävä, vaikkakaan ei ylitsepääsemätön. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7p Hinta alkaen 29 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 348 € Moottori Bensiinimoottori, 1598 cm³, 4 sylinteriä, hybridi, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5600 r/min Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Vääntö 205 Nm (3400 r/min) Akku 1,2 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160–1807/2085 l Omamassa: 1406 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 730 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen