22.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Arkana E-Tech Hybrid – miellyttävää ajontuntumaa sporttisin vivahtein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Renault Arkana on crossover, sen sporttinen ajotuntuma yllättää. Jotain jää kuitenkin puuttumaan. Hyvää: Ajettavuus, ohjaustuntuma, tilat, muotoilu. Huonoa: Suorituskyky, näkyvyys taakse, ei nelivetoa. Renault Arkana on jopa hieman yllätyksien auto. Ensimmäisenä Arkana yllättää ulkomuodollaan. Se on livenä paljon paremman näköinen kuin kuvissa. Sulavaa muotoilua autossa on höystettynä mukavilla pienillä yksityiskohdilla, kuten esimerkiksi korkeimpaan varustetasoon kuuluvilla kultasomisteilla sekä auton sisällä että ulkona. Arkanan muotoilusta tulee hyvälle tuulelle. Tavaratilan luukun reunaa koristaa tyyliin sopiva kiiltävän musta takailmanohjain. Sisällä mukavat yllätykset jatkuvat, sillä Arkanassa on kokoonsa nähden yllättävän hyvät tilat. Toki takapenkillä auton taakse ja alas kaartuva kattolinja syö hieman pääntilaa ja rajoittaa näkyvyyttä taakse. Tavaratilassa on hyvin tilaa, niitä tarjoillaan perusmuodossa peräti 480. Tavaratila on myös melko syvä, joten pitkiäkin tavaroita on mahdollista saada kyytiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavalta tuntuva ratti Kuljettajan paikalla positiiviset yllätykset jatkuvat. Ratin takana on hyvä olla ja ohjauspyörä tuntuu mukavalta kädessä. Renault luottaa Arkanassa myös hyvin paljon vielä perinteisiin kytkimiin, ilmastointilaitteen säädöt, istuinlämmittimet ja monet muut toiminnot kytketään päälle perinteisistä kytkimistä. Keskikonsolia koristaa pystyasennossa oleva näyttö, joka tuntuma on myös hyvä. Kun Arkanan käynnistää ja sillä lähtee liikkeelle, auton ensituntuma on todella jämäkkä. Ohjausta saa säädettyä vielä auton ajo-ohjelmien kautta vieläkin urheilullisemmaksi, ja joillekin sport-asetus ohjauksessa voi olla jopa liiankin jäykkä. Muutenkin Arkana tuntuu ajossa jämäkältä ja sporttiselta, alusta on todella napakka olematta kuitenkaan äärimmäisen kova. Mutkiin auton korin kallistelu on maltillista tukevan alustan ansiosta. Arkana on tarjolla nyt vain yhdellä voimalinjalla. Arkanan hybridivoimalinja on kiedottu 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ympärille. Mukana on kaksi sähkömoottoria, 36-kilowattinen sähkömoottori sekä 15-kilowattinen käynnistingeneraattori. Renault’n mukaan hybriditekniikkaa on alunperin kehitetty F1-autoissa ja nyt sitä sovelletaan henkilöautoissa. Bensiinimoottori saattaa auton käynnistyessä hörähtää käyntiin, mutta liikkeelle lähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimin. Pienellä kulutuksella matka-ajossakin Muutenkin Arkanan voimalinja elää ajossa niin sanotusti täysin omaa elämäänsä, auto kulkee pelkällä sähköllä itse asiassa hyvin paljon ja polttomoottori saattaa olla sammuksissa jopa matka-ajossa ylämäkeen kiivettäessä. Renault'n kahden sähkömoottorin ja polttomoottorin järjestelmä on hyvin monimutkainen ja autossa on niin sanottu monitilavaihteisto. Erilaisia yhdistelmiä, kuinka voimalinja vetoa tiehen välittää, on kaikkiaan 15, mutta kuljettaja on näistä ajon aikana autuaan tietämätön. Renault sanoo, että kaupunkiajossa Arkanalla voisi päästä jopa 80 prosenttisesti pelkän sähkön voimin. Kaupunkiajossa polttoaineenkulutus selkeästi laskeekin ja matka-ajossa nousee. Matka-ajossa Arkanalla pääsee kuitenkin viiden litran kulutuksen tuntumaan, joka on pieni. Tankillisella pääsee siis Lappiin, kun auton toimintasäde nousee tuhannen kilometrin pintaan. Arkanan hybriditekniikka on alunperin esitelty Renault’n pikkuautossa Cliossa. Kokonaistehoa hybridivoimalinja tarjoaa 105 kilowattia (143 hv) ja voi toki arvata, että massaltaan reilu pari sataa kiloa kevyempään Clioon se sopii suorituskyvyn näkökulmasta paremmin. Ei Arkanalla jalkoihin jää, kun kaasua vaan painaa reilusti tilanteen vaatiessa, mutta kun auton luonne ja muut ominaisuudet ovat varsin arkisporttisesta autosta pitävän kuljettajan mieleen, niin suorituskyvyn soisi olevan myös hieman rivakampaa. Vielä kun olisi neliveto Hinnasta Arkanaa ei voi myöskään soimata. Koeajettu versio, E-Tech Engineered on Arkanan korkein saatavilla oleva varustetaso, joka maksaa aavistuksen alle 40 000 euroa. Kun siihen lisätään koeajoautossa olleet lisävarusteet eli ulkonäköä entisestään korostava musta katto sekä kaistakeskitin, ollaan noin 500 euroa yli 40 000 euron. Tällöin autosta löytyy oikeastaan kaikki varusteet mitä autossa tarvitsee ja vähän enemmänkin kivalla ulkomuodolla höystettynä – ja mitä moni nykypäivänä myös vaatii. Kun auton toimintoja käytetään vielä selkeän keskikonsolin näytön käyttöliittymän kautta, sekä ohjaamossa olevin perinteisin painonapein, Arkanaa ohjastaa mielellään pidempääkin siivua. Siinä se on tukevan ajettavuuden näkökulmasta myös parhaimmillaan. Myös neliveto sopisi kuin nenä päähän Arkanaan, mutta sitä ei valitettavasti ole saatavilla. Nelivedolla Arkana olisi todella houkutteleva. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Renault Arkana E-Tech Full hybrid 145 E-Tech engineered Hinta alkaen 39 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 527 € Moottori Hybridi, vapaasti hengittävä bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (94 hv), 5 600 r/min Vääntö 148 Nm (3 600 r/min) Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Akku Litium-ioni, 200 V, 1,2 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1821 mm, korkeus 1571 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 480–1263 l Omamassa: 1 510 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 760 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku