11.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Full Hybrid – erittäin vakavasti otettava Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault on onnistunut tekemään voimalinjan, joka on miellyttävyydessään ja ajettavuudessaan huippua. Clioon se istuu kuin nenä päähän. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ketteryys, kulutus. Huonoa: etuistuimen reisituki, tavaratilan nostokynnys. Pikkuautojen B-segmentti on viime vuosina kuihtunut jonkin verran, kun yksi jos toinenkin autovalmistaja on pudottanut b-segmenttiläiset pois mallistostaan. Esimerkiksi Ford Fiestan valmistus lopetettiin kuluneena kesänä. Kaikki autonvalmistajat eivät ole kuitenkaan näin tehneet ja esimerkiksi Renault on pistänyt Clio-mallinsa iskukykyiseksi kyseiseen segmenttiin. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kyseinen segmentti on Euroopan myydyin kokoluokka, noin 20 prosenttia Euroopassa myytävistä autoista kuuluu B-segmenttiin. Clio on vuosia ollut kyseisessä segmentissä vahva tekijä ja esimerkiksi kotimaassaan Ranskassa se on vuodesta toiseen yksi myydyimmistä malleista. Toki sähköautojen yleistyminen muuttaa pelikenttää melkoisesti tänä vuonna ja tulevina vuosina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota hallitsee Suomessa Renault Clion kotimaassa Ranskassa esimerkiksi Toyota Yaris jää myyntiluvuissa Clion jalkoihin armotta. Clion myynti Yarikseen verrattuna on lähes kolminkertainen Ranskassa. Suomessa b-segmenttiä on hallinnut vuodesta toiseen Toyota Yaris, joka se on erittäin pätevä b-segmentin edustaja. Renault Cliosta voi sanoa samaa, Clio on tällä hetkellä erittäin vakavasti otettava b-segmentin edustaja. Clioon on tehty nyt niin sanottu puolivälin päivitys, eli kysymyksessä on vuonna 2019 esitellyn auton facelift. Keulan ilme on kuitenkin uudistunut nyt perusteellisesti. Myös takavalot ovat uudistuneet. Uudistunut Clio on Renault’n ensimmäinen edustaja, jossa esitellään Renault’n uusi Gilles Vidalin johdolla luotu Nouvelle Vague -muotoilu. Sen lähtökohtana on Renault’n uusi logo. Clion jälkeen Renault’n muutkin esiteltävät mallit edustavat Clion kanssa samaa muotokieltä. Renault Clio on tällä hetkellä saatavilla pienellä 67-kilowattisella (90 hv) bensiinimoottorilla, joka niin sanottu hinnat alkaen -malli, alkaen hinta sillä on 21 390 euroa. Sen lisäksi tarjolla on 105-kilowattinen (143 hv) täyshybridi, jota maahantuoja uskoo myytävän kaikkein eniten. Täyshybridin alkaen hinta on 25 390 euroa. Voimalinjan toiminta on erittäin loogista ja miellyttävää – tämä samahan on todettu aiemmin muun muassa Renault Arkanan ja Dacia Joggerin koeajossa. Voimalinjan toiminnan vuoksi ei ole toisaalta ihme, että maahantuoja uskoo sen olevan myös Clion myyntivaltti. Pihi kuin mikä Voimansiirrosta huolehtii 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka kylkeen on kytketty 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Renault’n hybridivoimalinjaan kuuluu myös kaksi sähkömoottoria, jotka tekevät voimalinjan toiminnasta mielenkiintoisen – ja sellaisen, että sitä ei voi edes oikein sanoin kuvailla. Renault kertoo, että 6-portainen automaattivaihteisto ja sähkömoottorit muodostavat automaattisen monitilavaihteiston, jossa on peräti 14 eri välitystä. Auto siis säätää jatkuvasti ajon mukaan itselleen sopivaa ”tilaa”, jota kuljettajat ja matkustajat eivät huomaa lainkaan. Eivätkä todella huomaa, kuten aiemmin todettu, voimalinja toimii erittäin miellyttävästi. Toisella puolella tämä näkyy myös polttoaineen kulutuksessa. Voimalinjan yhteisteho, lähes 150 hevosvoimaa tarkoittaa pieneen autoon sitä, että voimaa on koko ajan käytettävissä enemmän kuin tarpeeksi – eteneminen ei ole voimalinjalle mitenkään työlästä. Silti tämä näkyy pienenä polttoaineen kulutuksena. Koeajossa muutamien satojen kilometrien matkalla auto vei melko tarkkaan neljä litraa bensiiniä per satanen. Ajossa oli mukana reilu parisataa kilometriä vauhdikasta moottoritieajoa, jossa auto kuin auto nostaa kulutustaan. Kolmosella alkavat bensalitralukemat sadalle kilometrille eivät ole Cliolle mikään mahdottomuus. Valmistajan mukaan auton pitäisi kaupunkiajossa kulkea 80 prosenttia auton itsensä talteenottamalla sähköllä. Kun allekirjoittanut on kyseistä voimalinjaa käskenyt nyt useamman koeajoauton kohdalla, ei pidä missään tapauksessa mahdottomana, etteikö Clio suoriutuisi kaupunkiajosta myös siten, että polttomoottori ei paljoa matkalla itseään käynnistele. Moottoritielläkin Clio on mukava, eikä sillä ajaminen ole millään tavalla muun liikennevirran mukana raskasta. Voimalinja on yksi tekijä Cliossa, mikä tekee siitä tällä hetkellä erittäin vakavasti otettavan automallin luokassaan. Muitakin syitä löytyy, yksi on ajettavuus, auton yleisilme sekä esimerkiksi infotainment ja sen käytettävyys, siinäkin Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssi on onnistunut, sama yksinkertainen ja looginen käyttöliittymä löytyy monista muista automalleista. Tavaratilan kuormauskynnys Cliossa on hieman korkea, ja etuistuimen reisituki jää hieman vajaavaiseksi, joka rasittaa pidemmällä matkalla. Sama auto puetaan vielä tämän vuoden puolella Mitsubishi Coltin kuoriin, Mitsubishin version autosta pitäisi saapua Suomeen vielä marraskuun aikana. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 Techno Hinta alkaen 21 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 783 € Moottori Hybridi, vapaasti hengittävä bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (93 hv), 5 600 r/min Vääntö 148 Nm (3 200 r/min) Vääntö 148 Nm (3200 r/min) Akku Litium-ioni, 200 V, 1,2 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,3 (yhd.) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Tavaratila: 301–979 l Omamassa: 1 238 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 655 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe