16.5.2024

Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja – tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto

Kuva Benjamin Helander, Sotamuseo

Jopa 112 tonnin erikoiskuljetus lähti keskiviikkona Parolasta kohti Englannin Bovingtonia. Lastauksen yhteydessä tuli selväksi, että Kuningastiikeri pystyy edelleen murtamaan muutakin kuin kävijäennätyksiä.

Toisen maailmansodan aikaisen jättiläispanssarivaunu Tiger II:n 13 kuukauden mittaiseksi venynyt Suomen-vierailu päättyi keskiviikkona 15.5., kun vaunun kuljetus lähti Panssarimuseolta Parolasta kohti lopullista päämääräänsä eli kotimuseotaan eteläisessä Englannissa. Samalla vaunun nelivuotinen Euroopan-kiertue päättyy, saapuihan se Suomeen Hollannin ja Ruotsin kautta.

Moottori seurasi Kuningastiikerin Suomen-vierailua ensimmäisestä uutisesta lähtien, ja nyt on aika kertoa kuinka siirto-operaatio toteutettiin takaisin päin, ja mitä on luvassa Kuningastiikerin jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutkikas lastaus

Kuningastiikeri aloitti kotimatkansa museon päänäyttelyhallista, jossa se oli huhtikuusta 2023 lähtien ollut näytteillä. Se siirrettiin hallista ulos samalla koneella, jolla se siihen tuotiinkin, nimittäin Puolustusvoimien niin kutsutulla vetomestarilla, joka on suunniteltu panssarivaunujen siirtelyyn varastoalueilla.

Kalmarin valmistama kone on sekoitus muun muassa satamista tuttua vetomestaria, jolla siirretään rekkojen puoliperävaunuja laivaan sekä pumppukärryä, jolla siirrellään banaanilavoja ruokakaupassa. Mittakaava vain on hieman isompi. Koneen vetopöydällä lepäävät ikään kuin valtavat haarukat, joiden toisessa päässä on rullat. Yhdistelmä ajetaan panssarivaunun alle, telaketjujen väliin, ja sitten se nostetaan haarukoiden varaan kuljetettavaksi.

Vetomestarin nostokapasiteetti on 65 tonnia, ja vaikka Kuningastiikeristä puuttuvat noin kuuden tuhannen kilon moottori ja voimansiirto, painaa se silti 63 tonnia eli enemmän kuin raskainkaan Puolustusvoimien vaunutyyppi, Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunu. Kone oli siis lähes äärirajoillaan, kun se veti vaunun ulos hallista parkkialueelle odottamaan lavettiyhdistelmää.

Vetomestarin rullat upposivat asfalttiin kuin veitsi voihin. Parkkialueen päällyste meni muutaman neliön alueelta uuteen uskoon.

Museon pihan asfaltti otti osumaa jo näyttelyhallin edustalla vetomestarin ja Kunigastiikerin valtavan yhteismassan alla. Mutta kun lavetti puolen päivän aikaan saapui, oli toukokuisen hellepäivän suora auringonpaiste pehmentänyt parkkialueen asfalttia, ja vetomestarin työntäessä Kuningastiikeriä hiljalleen kohti lavettia, upposivat vetomestarin rullat asfaltista läpi. Rullien kohdalla parin neliömetrin alueelle kohdistui kymmenissä tuhansissa kiloissa laskettava pintapaine.

Kuningastiikeri onnistui siis murtamaan paitsi museon kävijäennätyksen, myös pihan asfaltin.

Se tapahtui taas: Leopard 2 hinasi Tiger II:ta

Kuningastiikerin saapuessa Panssarimuseolle viime vuonna, se vedettiin lavetilta alas Panssariprikaatista tueksi saadulla Leopard 2A6:lla - Suomen uusimmalla etulinjan taistelupanssarivaunulla. Kissapetojen yhdistelmä oli melkoisen symbolinen, sillä Tiger II on omalla tavallaan Leopard 2:n varhainen esi-isä.

Tällä kertaa prikaatista tuli miehistöineen Leopard 2:n aiempaa kehitysastetta edustava 2A4, mutta se ei vähentänyt yhdistelmän edustamaa symboliikkaa. Leopard työnsi Tigeriä puomeilla, kun oikeat kiinnikkeet oli saatu sovitettua paikoilleen. Leopard työnsi vaunun lavetille asti puupalkeilla toteutettua pienimuotoista ramppia pitkin. Komentoketju oli monimutkainen, sillä Kuningastiikeri oli kytkettynä Leopardin perään, jolloin käsimerkkien näyttäjiä tarvittiin kumpaankin päähän, ja lisäksi useamman piti olla varmistamassa, että jättiläisvaunu tulee lavetille oikein ja suoraan. Puomien kiinnityksessä ja poistamisessa sekä Kuningastiikerin tornin kääntämisessä kuljetusasentoon auttoi vapaaehtoisen paikalle tuoma kauhakuormaaja.

112 tonnin ylileveä yhdistelmä

Kun Kuningastiikeri oli saatu lavetille, vuorossa oli kuorman kiinnittäminen ja yhdistelmän kokoaminen.

Vaunu lähti Panssarimuseolta Isoon-Britanniaan järeämmällä kalustolla kuin millä se sinne Ruotsista tuli. Syynä tähän ovat Britannian tiukemmat säädökset liittyen erikoiskuljetuksiin, ja erityisesti akseleiden määrä näin painavassa lastissa. Tässä Sisu Polar Haulerin vetämässä yhdistelmässä on yhteensä kymmenen akselia, joista suurimmassa osassa on kääntyvät pyörät. Erikoisuutena yhdistelmässä on etuvaunu, joka sijaitsee nupin ja varsinaisen lavetin välissä. Etuvaunu tuo yhdistelmään reilusti lisää kantavuutta.

Yhdistelmän kokonaispituus on 27 metriä ja se painaa tyhjänä 49 tonnia. 63 tonnin vaunun kanssa yhdistelmän kokonaismassaksi voi laskea muhkeat 112 000 kiloa. Lavettia on mahdollista leventää, mutta äärileveydessäkin 3,755 metrin levyisen Kuningastiikerin telat ulottuivat yhteensä joitain kymmeniä senttejä sen ulkopuolelle.

Kun kuorma oli valmis, yhdistelmä käänsi ympäri museon pihalla. Kuningastiikeri poistui museon portista tasan kello 15.30.

Parolasta yhdistelmä ajoi Rauman satamaan, jossa se vielä tämän jutun julkaisuhetkellä odottaa Transfennican M/S Timca -aluksen lähtöä Englannin Tilburyyn. Useamman päivän merimatkan jälkeen yhdistelmä on aikataulun mukaan perillä Tilburyn satamassa tiistaina 21.5. Perille Bovington Campiin Dorsetin kreivikunnassa yhdistelmän on määrä saapua viikon kuluttua lähdöstään Parolasta eli keskiviikkona 22.5.

Moottorin saamien tietojen mukaan Kuningastiikeri ei mene kotimuseossaan The Tank Museumissa eli maailman suurimmassa panssarialan museossa heti näytteille. Sen sijaan vaunun kerrotaan menevän korjaamolle, mahdollisesti kunnostukseen tai entisöintiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilalle Opel Blitz

Kävijäennätykset täysin uuteen uskoon laittaneen Kuningastiikerin poistuminen jättää toki jälkeensä tyhjiön, mutta Panssarimuseo suunnittelee jo tulevaa. Tämän kesän iso juttu on ainutlaatuisen panssarijunan kunnostusoperaatio, jonka jälkeen se on taas ansaitsemassaan loistossa.

Kuningastiikerin paikalle päänäyttelyhalliin on puolestaan ensi alkuun tulossa lainaan sota-aikainen kuorma-auto Opel Blitz. Vastaavanlainen auto on esiintynyt monissa suomalaisissa sota-ajasta kertovissa elokuvissa, mukaan lukien Tuntemattomassa Sotilaassa.

Panssarimuseolle sotamuseon omistama, käytännössä ajokuntoinen yksilö tulee lava täynnä Ilmavoimien vanhoja polttoainetynnyreitä. Opel Blitz saapuu museolle arviolta kesäkuun alussa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat