6.3.2023 Matkailu Parolan Panssarimuseon tulevan kesän vetonaula on selvillä – jättiläistankki Tiger II eli ”Kuningastiikeri” Suomeen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen maailman suurin panssarimuseo lainaa tämän toisen maailmansodan muistomerkin Parolan Panssarimuseolle. Tänä vuonna museon näyttelyissä muistutetaan myös käsinkosketeltavalla tavalla, kuinka sota koskettaa Ukrainaa tälläkin hetkellä. Parolan Panssarimuseon kokoelmat riittävät tekemään siitä erään maailman arvostetuimmista museoista omalla alallaan. Maailmanharvinaisuuksia riittää vaikka muille jakaa, ja museo itse asiassa onkin vuosien varrella jakanut muutamia esineitään kansainvälisesti.Sotahistorian harrastajan, pienoismallirakentajan tai muuten vain kiinnostuneen ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, sillä tänä vuonna on Panssarimuseon vuoro vastaanottaa näyttelyihinsä toisen maailmansodan lainavahvistus ulkomailta. Englannin Dorsetissa, Britannian armeijan Bovington Campin yhteydessä sijaitseva The Tank Museum on eri mittareilla maailman suurin panssarialan museo, ja siellä vierailee vuosittain yli 200 000 kävijää ympäri maailman. The Tank Museumin kokoelmissa on lukuisia maailmanharvinaisuuksia, mukaan lukien toisen maailmansodan jätti, Tiger II, ”Königstiger”, ”Kuningastiikeri” (brittiläisittäin ”Royal Tiger”), joka siis saapuu nyt Parolaan lainaksi, viiden kuukauden ajaksi huhtikuusta alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy70 tonnin vetonaulaTiger II kuuluu Natsi-Saksan pelätyimpiin aseisiin toisessa maailmansodassa, ja se oli aikansa tehokkain taistelupanssarivaunu. Tiger II on myös hyvä muistutus diktaattori Adolf Hitlerin hirmuhallinnon suuruudenhulluista asehankkeista, jotka monesti osoittautuivat myös toiminnan kannalta ylimitoitetuiksi. Sodan kulun kannalta Tiger II:lla ei ehtinyt olemaan Natsi-Saksan hyödyksi kovinkaan merkittävää vaikutusta. Sitä käytettiin liittoutuneita vastaan ensimmäistä kertaa vasta Normandiassa ja tuotantomäärä jäi alle 500:n.”Königstiger” on eräs maailmanhistorian suurimmista tuotantoon päässeistä panssarivaunuista. Se painaa hieman vajaat 70 000 kiloa, siis noin 15 tonnia enemmän, kuin viime aikoina paljon otsikoissa ollut Leopard 2, yksi nykyajan tehokkaimmista etulinjan taistelupanssarivaunuista. Tiger II on myös jonkin verran Leopardia pidempi ja korkeampi. Voimanlähteenä ”Königstigerissä” käytettiin Maybachin valmistamaa 23-litraista bensiini-V12 -moottoria, joka tuotti 700 hevosvoimaa.Kuningastiikerin telaketjut ovat huomattavan kokoiset. Muutoin maa vaunun alla ei kestäisi sen suurta massaa.Parolaan huhtikuussa saapuva yksilö on toinen Henschelin Tiger II:sta valmistama V2-prototyyppi, eikä se ole nähnyt taistelutannerta. Siinä on kuitenkin tuotantoversioista poikkeava torni, ja kyseistä versiota on säilynyt tasan tämä yksi kappale. Se on valmistunut tammikuussa 1944.Parolaan saapuva Tiger II ei ole vähään aikaan nähnyt kotimuseotaan, sillä se on ollut jo hetken lainassa muissa museoissa. Parolaan Kuningastiikeri tuodaan erikoiskuljetuksena Ruotsista, Arsenalen -panssarimuseosta.Hiljaiset kertojatTiger II on muistomerkki oman aikansa sodasta, mutta kuten tiedämme, sota on ulottanut lonkeronsa jälleen Eurooppaan. Ukrainan sodasta puhutaan yleensä isoissa mittakaavoissa, ja molemminpuoliset tappiot ovat tilastoja. Panssarimuseossa parhaillaan oleva erikoisnäyttely pyrkii kuitenkin kertomaan hyvin konkreettisella tavalla, että jokaisen tilastoon merkityn – tai merkitsemättä jääneen – numeron takana on ollut ihminen.Panssarimuseon 2. näyttelyhallin pöytävitriineissä on viimeisen vuoden ajalta Ukrainan rintamilta kerättyä esineistöä. Vaikutuksen tekevät rintamalle jääneiden, niin ukrainalais- kuin venäläissotilaidenkin varusteet ja henkilökohtaiset tavarat, jotka kertovat sodan karuudesta enemmän kuin tuhat sanaa.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Olli Helander Lähteet: Parolan Panssarimuseo, The Tank Museum Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”