7.5.2024

Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille

Kuva Moottorin arkisto
Sähköskootteri Niu

Lakimuutoksen myötä osa sähköisistä liikkumisvälineistä kuten sähköskootterit tulevat liikennevakuuttamisen piiriin. Uudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon.

Kesäkuussa tulee voimaan lakiuudistus, josta on olennaista muistaa luku 25!

Jatkossa kaikki yli 25 kg painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen. Vain sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus määräytyy osin erilaisten kriteerien perusteella.

No millaisia kulkupelejä nämä moottoroidut vaihtoehdot ovat?

Vakuutus siis tarvitaan, jos joko paino ylittää 25 kiloa tai nopeus 25 kilometriä tunnissa. Vakuuttamisvelvollisuus koskee esimerkiksi nuorten ja ruokalähettien suosimia sähköskoottereita, senioriskoottereita sekä aiemmin vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettuja lasten sähköisiä ajoneuvoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköpotkulaudoista vain harvoja

Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna taustoittaa, että lähes kaikki Suomessa kuluttajille myytävät sähköpotkulaudat jäävät laissa säädettyjen lukemien alle.

– Sähköpotkulautoja ei siis vakuuteta jatkossakaan. Sekä painon että rakenteellisen huippunopeuden saa selville tuotetiedoista, Linna kertoo.

Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.

Kaikkien muiden sähköpyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuus määräytyy kuten muissakin sähköisissä liikkumisvälineissä, eli vakuutus tulee hankkia yli 25 kg painaville tai moottorin avustamana kovempaa kuin 25 km/h kulkeville laitteille.

Mitä vakuutus korvaa?

Liikennevakuutus antaa laajan turvan vahinkojen varalta. Linnan mukaan se korvaa muille aiheutetut henkilö- ja omaisuusvahingot, ja lisäksi Suomessa myös vahingon aiheuttaneen kuljettajan henkilövahingot korvataan oman ajoneuvon liikennevakuutuksesta.

– Vakuuttamisvelvollisuuteen ei vaikuta se, missä liikkumisvälinettä käytetään. Vahinko voi sattua muuallakin kuin tieliikenteessä, joten on tärkeää, että myös vakuutus on voimassa aina, kun ollaan liikkeellä, Linna tarkentaa.

Vuokrapotkulaudat oma vakuutuslajinsa

Valtaosa sähköpotkulaudoilla liikkumisesta hoituu vuokrayritysten laudoilla. Vuokrafirmojen osalta vakuuttamisvelvollisuus on laajennettu koskemaan painosta riippumatta kaikkia sähköpotkulautoja.

Vuokratulla sähköpotkulaudalla ajavan kuljettajan henkilökorvaukset on rajoitettu kattamaan ainoastaan sairaanhoitokulut. Mahdollisesta vakavammasta vammasta aiheutuvia ansionmenetyksiä tai kuntoutusta ei korvata liikennevakuutuksesta.

Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen arvioi, että sähköpotkulautojen kohdalla henkilövahingoista suurin osa kohdistuu kuljettajaan itseensä, ja kapeampi kuljettajapaikkasuoja vähentää vahingoista maksettavia korvauksia.

– Lainsäätäjän tarkoituksena on hillitä vuokrattavien sähköpotkulautojen kustannusten nousua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakuutusturva sama eri yhtiöillä

Liikennevakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska liikennevakuutuksen sisältö on määritelty laissa, on vakuutusturva samanlainen riippumatta vakuutusyhtiöstä.

Vahingonkärsinyt voi hakea korvausta suoraan vahingon aiheuttajan vakuutusyhtiöstä.  Liikennevakuutusta ei voi hankkia vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jääville laitteille, vaan niille on tarjolla vapaaehtoisia vastuu- ja tapaturmavakuutuksia.

Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan näillä näkymin 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon.

Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta.

Ilman vakuutusta ajaminen on kielletty 

Rekisteröimättömillä laitteilla liikennevakuutus tulee olla voimassa silloin, kun niillä lähdetään liikkeelle – varastossa seisovat välineet eivät tarvitse liikennevakuutusta.

Jos vakuutusta ei ole, laite on käyttökiellossa. Osaa kulkupeleistä myydään maastokäyttöön, mutta vakuutettavilla ajoneuvoilla ei saa ajaa edes maastossa ilman vakuutusta. 

Vakuutuksen laiminlyönti on iso riski, sillä kolaritapauksissa vakuuttamisen laiminlyönyt vahingonaiheuttaja jää kokonaan ilman korvauksia. Lisäksi laiminlyönnistä joutuu maksamaan vakuuttamattomuusmaksun. 

– Suomalaisessa liikennevakuutuksessa on laajempi korvauspiiri kuin monissa muissa maissa, joissa lakisääteinen liikennevakuutus ei kata kuljettajan omia vahinkoja, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat