7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lakimuutoksen myötä osa sähköisistä liikkumisvälineistä kuten sähköskootterit tulevat liikennevakuuttamisen piiriin. Uudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Kesäkuussa tulee voimaan lakiuudistus, josta on olennaista muistaa luku 25! Jatkossa kaikki yli 25 kg painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen. Vain sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus määräytyy osin erilaisten kriteerien perusteella. No millaisia kulkupelejä nämä moottoroidut vaihtoehdot ovat? Vakuutus siis tarvitaan, jos joko paino ylittää 25 kiloa tai nopeus 25 kilometriä tunnissa. Vakuuttamisvelvollisuus koskee esimerkiksi nuorten ja ruokalähettien suosimia sähköskoottereita, senioriskoottereita sekä aiemmin vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettuja lasten sähköisiä ajoneuvoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköpotkulaudoista vain harvoja Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna taustoittaa, että lähes kaikki Suomessa kuluttajille myytävät sähköpotkulaudat jäävät laissa säädettyjen lukemien alle. – Sähköpotkulautoja ei siis vakuuteta jatkossakaan. Sekä painon että rakenteellisen huippunopeuden saa selville tuotetiedoista, Linna kertoo. Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W. Kaikkien muiden sähköpyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuus määräytyy kuten muissakin sähköisissä liikkumisvälineissä, eli vakuutus tulee hankkia yli 25 kg painaville tai moottorin avustamana kovempaa kuin 25 km/h kulkeville laitteille. Mitä vakuutus korvaa? Liikennevakuutus antaa laajan turvan vahinkojen varalta. Linnan mukaan se korvaa muille aiheutetut henkilö- ja omaisuusvahingot, ja lisäksi Suomessa myös vahingon aiheuttaneen kuljettajan henkilövahingot korvataan oman ajoneuvon liikennevakuutuksesta. – Vakuuttamisvelvollisuuteen ei vaikuta se, missä liikkumisvälinettä käytetään. Vahinko voi sattua muuallakin kuin tieliikenteessä, joten on tärkeää, että myös vakuutus on voimassa aina, kun ollaan liikkeellä, Linna tarkentaa. Vuokrapotkulaudat oma vakuutuslajinsa Valtaosa sähköpotkulaudoilla liikkumisesta hoituu vuokrayritysten laudoilla. Vuokrafirmojen osalta vakuuttamisvelvollisuus on laajennettu koskemaan painosta riippumatta kaikkia sähköpotkulautoja. Vuokratulla sähköpotkulaudalla ajavan kuljettajan henkilökorvaukset on rajoitettu kattamaan ainoastaan sairaanhoitokulut. Mahdollisesta vakavammasta vammasta aiheutuvia ansionmenetyksiä tai kuntoutusta ei korvata liikennevakuutuksesta. Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen arvioi, että sähköpotkulautojen kohdalla henkilövahingoista suurin osa kohdistuu kuljettajaan itseensä, ja kapeampi kuljettajapaikkasuoja vähentää vahingoista maksettavia korvauksia. – Lainsäätäjän tarkoituksena on hillitä vuokrattavien sähköpotkulautojen kustannusten nousua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakuutusturva sama eri yhtiöillä Liikennevakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska liikennevakuutuksen sisältö on määritelty laissa, on vakuutusturva samanlainen riippumatta vakuutusyhtiöstä. Vahingonkärsinyt voi hakea korvausta suoraan vahingon aiheuttajan vakuutusyhtiöstä. Liikennevakuutusta ei voi hankkia vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jääville laitteille, vaan niille on tarjolla vapaaehtoisia vastuu- ja tapaturmavakuutuksia. Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan näillä näkymin 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Ilman vakuutusta ajaminen on kielletty Rekisteröimättömillä laitteilla liikennevakuutus tulee olla voimassa silloin, kun niillä lähdetään liikkeelle – varastossa seisovat välineet eivät tarvitse liikennevakuutusta. Jos vakuutusta ei ole, laite on käyttökiellossa. Osaa kulkupeleistä myydään maastokäyttöön, mutta vakuutettavilla ajoneuvoilla ei saa ajaa edes maastossa ilman vakuutusta. Vakuutuksen laiminlyönti on iso riski, sillä kolaritapauksissa vakuuttamisen laiminlyönyt vahingonaiheuttaja jää kokonaan ilman korvauksia. Lisäksi laiminlyönnistä joutuu maksamaan vakuuttamattomuusmaksun. – Suomalaisessa liikennevakuutuksessa on laajempi korvauspiiri kuin monissa muissa maissa, joissa lakisääteinen liikennevakuutus ei kata kuljettajan omia vahinkoja, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe