13.11.2022

Vakuutusyhtiö: sähköauton omistaja keski-ikäinen mies Uudeltamaalta

Täyssähköautojen omistajat poikkeavat Pohjola Vakuutuksen mukaan selvästi maan muusta autokannasta omistajineen. Mutta miksi sähköautoilijoiden tulee olla erityisen varovaisia pohjakosketusten suhteen?

Sähköautoilijat ovat oma joukkonsa, käy ilmi vakuutusyhtiön keräämistä tiedoista: yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä, jotka asuvat tyypillisesti Uudellamaalla.

Tyypilliset täyssähköautojen omistajat siis poikkeavat Pohjola Vakuutuksen mukaan selvästi maan muusta autokannasta omistajineen.

Pohjola Vakuutuksen asiakaskannassa yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä.

– Miehet ostavat tilastojen valossa naisia useammin uusia autoja. Siitäkin huolimatta miehet ylikorostuvat vielä tässä vaiheessa sähköautojen omistajissa. Kyseessä on kuitenkin tuore ja alati elävä ilmiö. Uskomme naisten osuuden kasvavan huomattavasti, sillä koko autokannassamme naiset omistavat reilun kolmanneksen kaikista autoista, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander sanoo.

Pohjola Vakuutuksen vakuuttamia täyssähköautoja on eniten pääkaupunkiseudulla, mutta Keski-Suomi ja Uusimaa erottuvat myös sähköautojen hankinta-alueena. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista käy ilmi, että tyypillinen sähköautoilija kuuluu ikäryhmään 36–45-vuotiaat ja asuu pääkaupunkiseudulla.

– Syynä tähän on varmasti se, että autoja on ylipäänsä alueella paljon, minkä lisäksi pääkaupunkiseudulla on erittäin hyvät puitteet sähköauton omistajalle tiiviine kaupunkialueineen ja latauspaikkoineen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot ovat tuoreita

Sähköautot poikkeavat maan yleisestä autokannasta ikänsä puolesta. Traficomin tilastojen mukaan Suomen liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä vuonna 2021 oli 12,6 vuotta. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista enemmistö on 2–3 vuotta vanhoja, ja korkeintaan vuoden ikäiset sähköautot kasvattavat osuuttaan sähköautokannan kasvaessa.

Henkilöautojen ikä tosiaan vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan. Kerroimme samasta asiasta syyskuun puolivälissä otsikolla Bensiiniauton keski-ikä 14 vuotta, täyssähköauton 1,8 vuotta.

Sähköautojen määrä kasvaa

Sähköautot ovat yleistyneet Suomen tieliikenteessä rivakasti viime aikoina, joten päästötavoitteidenkin kannalta toivottu liikenteen sähköistyminen on etenemässä. Moottori uutisoi trendistä vastikään otsikolla Yli kolmannes uusista henkilöautoista käyttää uusia käyttövoimia. 

Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautojen määrä liikenteessä on kasvanut vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 10 060 autolla.

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 -raportti puolestaan kertoo, että täyssähköautojen määrä liikenteessä oli syyskuun lopussa 39 074. Raportti koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.

Tarkkana pohjakosketusten kanssa

Vakuutusyhtiö muistuttaa, että sähköautojen omistajien on syytä totutella uuteen, sillä sähköauton pohjassa sijaitseva akku ei välttämättä kestä pohjakosketuksia ja niistä aiheutuvia iskuja samalla tavalla kuin polttomoottoriauto. Oman haasteensa tuovat talven tullen jäätyneet lumikinokset.

Talvikunnossapito_Helsinki

– Erityisesti katukiveyksien ja nopeushidasteiden kanssa sähköautoilijan on syytä olla tarkkana, sillä korkeajänniteakun korjaus on kallis ja aikaa vievä toimenpide. Akun korjauskustannukset voivat olla 7 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, koska osaa akuista ei voi korjata, vaan ne pitää vaihtaa kokonaan uuteen, Hiljander kertoo.

Kasko- ja liikennevakuutukset kattavat valtaosan autoille ja niiden akuille tapahtuvista vahingoista. Vakuuttamisnäkökulmasta myös talvirenkaiden vaihtaminen sähköautoon voi olla riskialtis toimenpide, eikä vakuutus korvaa selvästä huolimattomuudesta johtuvaa, itse aiheutettua vahinkoa.

Hiljanderin mukaan sähköautoilijoiden kannattaa renkaita vaihtaessa olla hyvin huolellisia ja tarvittaessa kääntyä asiantuntevan rengashuollon puoleen.

– Sähköauton akku voi vaurioitua, jos auto nostetaan ilmaan väärin. Vakuutus ei ikävä kyllä korvaa huolimattomasti tunkatun auton vioittunutta sähköakkua, Hiljander sanoo.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Pohjola Vakuutus, Traficom, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 

a:2:{i:0;s:6:"120923";i:1;s:6:"122674";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat