13.11.2022 Liikenne Vakuutusyhtiö: sähköauton omistaja keski-ikäinen mies Uudeltamaalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen omistajat poikkeavat Pohjola Vakuutuksen mukaan selvästi maan muusta autokannasta omistajineen. Mutta miksi sähköautoilijoiden tulee olla erityisen varovaisia pohjakosketusten suhteen? Sähköautoilijat ovat oma joukkonsa, käy ilmi vakuutusyhtiön keräämistä tiedoista: yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä, jotka asuvat tyypillisesti Uudellamaalla.Tyypilliset täyssähköautojen omistajat siis poikkeavat Pohjola Vakuutuksen mukaan selvästi maan muusta autokannasta omistajineen.Pohjola Vakuutuksen asiakaskannassa yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä.– Miehet ostavat tilastojen valossa naisia useammin uusia autoja. Siitäkin huolimatta miehet ylikorostuvat vielä tässä vaiheessa sähköautojen omistajissa. Kyseessä on kuitenkin tuore ja alati elävä ilmiö. Uskomme naisten osuuden kasvavan huomattavasti, sillä koko autokannassamme naiset omistavat reilun kolmanneksen kaikista autoista, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander sanoo.Pohjola Vakuutuksen vakuuttamia täyssähköautoja on eniten pääkaupunkiseudulla, mutta Keski-Suomi ja Uusimaa erottuvat myös sähköautojen hankinta-alueena. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista käy ilmi, että tyypillinen sähköautoilija kuuluu ikäryhmään 36–45-vuotiaat ja asuu pääkaupunkiseudulla.– Syynä tähän on varmasti se, että autoja on ylipäänsä alueella paljon, minkä lisäksi pääkaupunkiseudulla on erittäin hyvät puitteet sähköauton omistajalle tiiviine kaupunkialueineen ja latauspaikkoineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautot ovat tuoreitaSähköautot poikkeavat maan yleisestä autokannasta ikänsä puolesta. Traficomin tilastojen mukaan Suomen liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä vuonna 2021 oli 12,6 vuotta. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista enemmistö on 2–3 vuotta vanhoja, ja korkeintaan vuoden ikäiset sähköautot kasvattavat osuuttaan sähköautokannan kasvaessa.Henkilöautojen ikä tosiaan vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan. Kerroimme samasta asiasta syyskuun puolivälissä otsikolla Bensiiniauton keski-ikä 14 vuotta, täyssähköauton 1,8 vuotta.Sähköautojen määrä kasvaaSähköautot ovat yleistyneet Suomen tieliikenteessä rivakasti viime aikoina, joten päästötavoitteidenkin kannalta toivottu liikenteen sähköistyminen on etenemässä. Moottori uutisoi trendistä vastikään otsikolla Yli kolmannes uusista henkilöautoista käyttää uusia käyttövoimia. Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautojen määrä liikenteessä on kasvanut vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 10 060 autolla.Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 -raportti puolestaan kertoo, että täyssähköautojen määrä liikenteessä oli syyskuun lopussa 39 074. Raportti koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista. Tarkkana pohjakosketusten kanssa Vakuutusyhtiö muistuttaa, että sähköautojen omistajien on syytä totutella uuteen, sillä sähköauton pohjassa sijaitseva akku ei välttämättä kestä pohjakosketuksia ja niistä aiheutuvia iskuja samalla tavalla kuin polttomoottoriauto. Oman haasteensa tuovat talven tullen jäätyneet lumikinokset. – Erityisesti katukiveyksien ja nopeushidasteiden kanssa sähköautoilijan on syytä olla tarkkana, sillä korkeajänniteakun korjaus on kallis ja aikaa vievä toimenpide. Akun korjauskustannukset voivat olla 7 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, koska osaa akuista ei voi korjata, vaan ne pitää vaihtaa kokonaan uuteen, Hiljander kertoo. Kasko- ja liikennevakuutukset kattavat valtaosan autoille ja niiden akuille tapahtuvista vahingoista. Vakuuttamisnäkökulmasta myös talvirenkaiden vaihtaminen sähköautoon voi olla riskialtis toimenpide, eikä vakuutus korvaa selvästä huolimattomuudesta johtuvaa, itse aiheutettua vahinkoa. Hiljanderin mukaan sähköautoilijoiden kannattaa renkaita vaihtaessa olla hyvin huolellisia ja tarvittaessa kääntyä asiantuntevan rengashuollon puoleen. – Sähköauton akku voi vaurioitua, jos auto nostetaan ilmaan väärin. Vakuutus ei ikävä kyllä korvaa huolimattomasti tunkatun auton vioittunutta sähköakkua, Hiljander sanoo. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Pohjola Vakuutus, Traficom, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 a:2:{i:0;s:6:"120923";i:1;s:6:"122674";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous