13.11.2022 Liikenne Vakuutusyhtiö: sähköauton omistaja keski-ikäinen mies Uudeltamaalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen omistajat poikkeavat Pohjola Vakuutuksen mukaan selvästi maan muusta autokannasta omistajineen. Mutta miksi sähköautoilijoiden tulee olla erityisen varovaisia pohjakosketusten suhteen? Sähköautoilijat ovat oma joukkonsa, käy ilmi vakuutusyhtiön keräämistä tiedoista: yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä, jotka asuvat tyypillisesti Uudellamaalla.Tyypilliset täyssähköautojen omistajat siis poikkeavat Pohjola Vakuutuksen mukaan selvästi maan muusta autokannasta omistajineen.Pohjola Vakuutuksen asiakaskannassa yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä.– Miehet ostavat tilastojen valossa naisia useammin uusia autoja. Siitäkin huolimatta miehet ylikorostuvat vielä tässä vaiheessa sähköautojen omistajissa. Kyseessä on kuitenkin tuore ja alati elävä ilmiö. Uskomme naisten osuuden kasvavan huomattavasti, sillä koko autokannassamme naiset omistavat reilun kolmanneksen kaikista autoista, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander sanoo.Pohjola Vakuutuksen vakuuttamia täyssähköautoja on eniten pääkaupunkiseudulla, mutta Keski-Suomi ja Uusimaa erottuvat myös sähköautojen hankinta-alueena. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista käy ilmi, että tyypillinen sähköautoilija kuuluu ikäryhmään 36–45-vuotiaat ja asuu pääkaupunkiseudulla.– Syynä tähän on varmasti se, että autoja on ylipäänsä alueella paljon, minkä lisäksi pääkaupunkiseudulla on erittäin hyvät puitteet sähköauton omistajalle tiiviine kaupunkialueineen ja latauspaikkoineen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautot ovat tuoreitaSähköautot poikkeavat maan yleisestä autokannasta ikänsä puolesta. Traficomin tilastojen mukaan Suomen liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä vuonna 2021 oli 12,6 vuotta. Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista enemmistö on 2–3 vuotta vanhoja, ja korkeintaan vuoden ikäiset sähköautot kasvattavat osuuttaan sähköautokannan kasvaessa.Henkilöautojen ikä tosiaan vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan. Kerroimme samasta asiasta syyskuun puolivälissä otsikolla Bensiiniauton keski-ikä 14 vuotta, täyssähköauton 1,8 vuotta.Sähköautojen määrä kasvaaSähköautot ovat yleistyneet Suomen tieliikenteessä rivakasti viime aikoina, joten päästötavoitteidenkin kannalta toivottu liikenteen sähköistyminen on etenemässä. Moottori uutisoi trendistä vastikään otsikolla Yli kolmannes uusista henkilöautoista käyttää uusia käyttövoimia. Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautojen määrä liikenteessä on kasvanut vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 10 060 autolla.Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 -raportti puolestaan kertoo, että täyssähköautojen määrä liikenteessä oli syyskuun lopussa 39 074. Raportti koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista. Tarkkana pohjakosketusten kanssa Vakuutusyhtiö muistuttaa, että sähköautojen omistajien on syytä totutella uuteen, sillä sähköauton pohjassa sijaitseva akku ei välttämättä kestä pohjakosketuksia ja niistä aiheutuvia iskuja samalla tavalla kuin polttomoottoriauto. Oman haasteensa tuovat talven tullen jäätyneet lumikinokset. – Erityisesti katukiveyksien ja nopeushidasteiden kanssa sähköautoilijan on syytä olla tarkkana, sillä korkeajänniteakun korjaus on kallis ja aikaa vievä toimenpide. Akun korjauskustannukset voivat olla 7 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, koska osaa akuista ei voi korjata, vaan ne pitää vaihtaa kokonaan uuteen, Hiljander kertoo. Kasko- ja liikennevakuutukset kattavat valtaosan autoille ja niiden akuille tapahtuvista vahingoista. Vakuuttamisnäkökulmasta myös talvirenkaiden vaihtaminen sähköautoon voi olla riskialtis toimenpide, eikä vakuutus korvaa selvästä huolimattomuudesta johtuvaa, itse aiheutettua vahinkoa. Hiljanderin mukaan sähköautoilijoiden kannattaa renkaita vaihtaessa olla hyvin huolellisia ja tarvittaessa kääntyä asiantuntevan rengashuollon puoleen. – Sähköauton akku voi vaurioitua, jos auto nostetaan ilmaan väärin. Vakuutus ei ikävä kyllä korvaa huolimattomasti tunkatun auton vioittunutta sähköakkua, Hiljander sanoo. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Pohjola Vakuutus, Traficom, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 a:2:{i:0;s:6:"120923";i:1;s:6:"122674";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta