18.9.2022 Liikenne Bensiiniauton keski-ikä 14 vuotta, täyssähköauton 1,8 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilu muuttuu ja käyttövoimamyllerrys jyllää. Henkilöautojen ikä vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan. Autoilu muuttuu käyttövoimamyllerryksen jyllätessä. Tilastot paljastavat monia kiinnostavia puolia tästä kehityksestä, joka etenee toisaalta rivakasti, toisaalta vaivihkaa – ja joiltakin osin tahmaisesti. Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautojen määrä liikenteessä on kasvanut vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 10 060 autolla. Täyssähköautojen määrä kasvoi vuoden toisella neljänneksellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhden vuosineljänneksen aikana. Moni on jo vaihtanut polttomoottoriautonsa ladattavaan hybridiin tai täyssähköautoon. Suomen koko autokannan kannalta matkaa liikenteen sähköistymiseen kuitenkin riittää: liki 2,8 miljoonan henkilöauton kannasta täyssähköautoja on noin 1,3 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 3,4 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautot tuoreita tapauksia Suomalaisten henkilöautojen ikä vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan. asian voi kiteyttää myös muotoon Mitä nuorempi auto, sen todennäköisimmin se on täyssähköauto. Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta on penkonut Moottorin pyynnöstä tilastoja. Niiden yksi ehkä omia ennakkoaavisteluja romuttava tieto on, että dieselautot ovat keski-iältään selvästi nuorempia kuin bensiiniautot. Autokanta-tilastojen mukaan henkilöautojen keski-ikä viime vuoden lopussa oli eri käyttövoimittain seuraava: bensiiniautot noin 14,0 vuotta dieselautot noin 10,6 vuotta kaasuautot noin 6,1 vuotta ladattavat hybridit noin 2,9 vuotta täyssähköautot noin 1,8 vuotta Moni sähköauto on leasingauto Autokanta-tilasto paljastaa, että kuluvan vuoden elokuun lopussa täyssähköautoista varsin merkittävä osa oli yritysten omistuksessa. Yritysten leasingomistuksen osuus sähköautoista oli 12,6 %, yritysten osamaksuautojen osuus 6,1 % ja yrityksen omistuksessa olevien autojen osuus 6,3 %, joka yhteen laskien tekee täyssähköautokannasta neljäsosan. Yksityisesti omistuksessa täyssähköautot ovat 22,3 %:n osuudella, yksityishenkilöiden leasingin osuuden ollessa 3,5 %. Suosituin tapa yksityishenkilöille hankkia täyssähköauto käyttöön on ostaa se osamaksulla, jonka osuus oli liki puolet eli 49,2 %. Taustalla kovat päästötavoitteet Valtiovallan linjaamat ja muun muassa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa julkituodut päästötavoitteet liikenteen osalta ovat kunnianhimoiset. Tavoitteena kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja liikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä. Tavoitteena on myös fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin lopettaminen kotimaan liikenteeseen vuoteen 2045 mennessä. Liikenteen sähköistyminen henkilöautojen osalta tarkoittaa tavoitetta, jonka mukaan vuonna 2030 Suomessa olisi käytössä 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet olisi täyssähköautoja. Traficomin liikenneasioiden rekisterin mukaan elokuun lopussa autokannassa oli 37 021 täyssähköautoa ja 96 813 ladattavaa hybridiä. Täyssähköautojen määrät ovat kasvussa, mutta kehitystä tahmauttaa globaali komponenttipula, joka on aiheuttanut sen, että uusien autojen toimitusajat ovat venyneet pitkiksi. Yksi ratkaistava haaste on, pysyykö julkinen sähköautojen ja ladattavien hybridien latausverkosto autojen määrän kehityksessä mukana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ja näin me liikumme Olipa alla minkä käyttövoiman voimin kulkeva kulkupeli tahansa, on kiinnostavaa tietää, miten me suomalaiset liikumme, mikä on kulkutaparatkaisumme arjessa. Tuoreimman valtakunnallisen Henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaisten päivittäin keskimäärin liikkumista kilometreistä valtaosa hoituu henkilöautolla, sillä jako kulkutapojen mukaan menee seuraavasti: henkilöauto 76 %, julkinen liikenne 14 %, jalankulku ja pyöräily 4 %, muu yksityinen 6 %. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo, Traficom: liikenneasioiden rekisteri -autokanta 31.8.2022, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: Henkilöliikennetutkimus, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022, Fossiilittoman liikenteen tiekartta LVM050:00/2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku