14.2.2023

Vallan vaihto ilmailussa: Airbus vs. Boeing

Airbusilla on enemmän lentokoneiden tilauksia ja toimituksia kuin Boeingilla. Uudet ja uudistetut lentokonemallit tilastojen mukaan turvallisia – paitsi Boeing 737 MAX.

Viime vuonna Eurooppalainen Airbus toimitti enemmän kaupallisen lentoliikenteen lentokoneita ja vastaanotti enemmän tilauksia kuin amerikkalainen Boeing – jo neljäntenä vuonna peräkkäin.

Boeingin tilaukset kasvoivat merkittävästi viimeisellä vuosineljänneksellä, mutta se ei saavuttanut kuitenkaan Airbusin lukemia.

Komponenttien ja osien pula heijastui edelleen ilmailuteollisuuteenkin. Siksi asiakkaille luovutettujen lentokoneiden määrä jäi kummallakin valmistajalla ennakkoarvioita vähäisemmäksi, vaikkakin toimitusmäärät olivat edellisvuotta suurempia. Kumpikin valmistaja koki melko suuria tilausten peruuntumisia muun muassa muutamien lentoyhtiöiden taloudellisten vaikeuksien vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Airbus vahva kapearunkoisissa

Vuonna 2022 Airbus toimitti asiakkaille kaikkiaan 661 lentokonetta, Boeing 480. Airbusin valttiässä on edelleen kapearunkoinen A320 NEO -sarja (NEO = New Engine Option). Kaikkiaan toimitettiin 516 kappaletta A320-tuoteperheen lentokonetta, niistä valtaosa NEO-koneita.

Airbus A320neo

Airbusin asema kapearunkoisten, yksikäytäväisten lentokoneiden valmistajana on vahva.

Matkustajakapasiteetiltaan suurin A320 -sarjan koneista, tuoteperheen pisin malli A321 NEO on ponkaissut todelliseksi menestysmalliksi 264 koneen toimituksellaan.

Airbusin menestystä kapearunkokoneissa täydensi A320-sarjaa pienempi A220 (aikaisemmin Bombardier C-Series), jota toimitettiin 53 kappaletta.

Airbus A220:ta kutsutaan joskus lempinimillä "gamechanger" ja "whisperjet".

Kapearunkoisten yksikäytäväisten segmentissä Boeing toimitti asiakkailleen vuonna 2022 kaikkiaan 387 Boeing 737-konetta, joista 737 Max -koneita 374. Keskikokoisten Boeing 737 MAX-8 ja MAX-9 -koneiden tuotanto saatiin pitkän lentokiellon jälkeen vihdoin hyvään vauhtiin, mutta pisimmän MAX-10:n ja lyhyimmän MAX-7:n tuotantoa ei saatu lainkaan vauhtiin kyseisten mallien sertifiointivaikeuksien vuoksi.

Boeingin valtit leveärunkoisissa

Kaksikäytäväisissä laajarunkokoneissa Boeing on perinteisesti ollut markkinajohtaja, mutta viime vuonna Airbus ajoi tiukasti Boeingin kantaan.

Boeing toimitti kaikkiaan 93 laajarunkoista lentokonetta, Airbus 92, vain yhden koneen vähemmän.

JAL Dreamliner

Boeingin toimittamien laajarunkokoneiden jakauma: 5 kpl 747, 33 kpl 767 (joista 15 konvertoitiin tankkerikoneiksi sotilaskäyttöön), 24 kpl 777 ja 31 kpl 787. Boeingin suositun 787 Dreamliner-mallin toimitukset olivat vuonna 2022 puolisen vuotta keskeytyksissä tuotannossa havaittujen laatuongelmien vaatimien lisätöiden vuoksi.

Airbus toimitti laajarunkoisia A330 -koneita 32 kpl, joista 29 on A330 NEO-mallia (New Engine Option), Laajarunkoisia A350 -koneita toimitettiin 60 kappaletta. Nelimoottorisen ”superjumbon” A380:n valmistus lopetettiin vuonna 2021, joten niitä ei toimitettu enää yhtäkään.

Vuonna 2022 saadut tilaukset

Viime vuonna vastaanotetuissa lentokonetilauksissa Airbusilla on niukka johto.

Vuonna 2022 Airbus sai tilauksia kaikkiaan 1 078 koneesta, mutta tilauksia peruttiin 258, näin ollen Airbusin nettotilausmäärä on 820 lentokonetta. Boeing vastaanotti 935 tilausta, joista 161 peruttiin, siten Boeingin nettotilausmäärä on 774 lentokonetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaistilaukset Airbus vs. Boeing

Mielenkiintoista on verrata kahden suuren ilmailujättiläisen suihkukonetilauksia kautta aikojen: Boeing on valmistanut suihkukoneita matkustajakäyttöön vuodesta 1957 alkaen, jolloin nelimoottorinen Boeing 707 teki ensilentonsa ja sen tuli kaupalliseen käyttöön vuodesta 1958 alkaen.

Airbus aloitti lentokoneiden valmistuksen 1970-luvun alussa. Airbusin ensimmäinen konetyyppi, laajarunkoinen kaksimoottorinen A300-suhkukone teki ensilentonsa vuonna 1972 ja tuli kaupalliseen käyttöön vuodesta 1974 alkaen.

Ensimmäistä Airbus-konetta, A300:aa, näkee vielä jonkin verran rahtikäytössä.

A300-koneita on edelleen liikenteessä noin 150 kappaletta rahtikäytössä.

Boeing on toimittanut kaikkiaan 20 890 suihkulentokonetta ja tilauksessa on 4 578 konetta. Airbus on toimittanut kaikkiaan 14 462 suihkulentokonetta ja tilauskannassa on 7 239 konetta.

Kun lasketaan toimitukset ja tilauskanta yhteen, kokonaistilauskannassa Boeing johtaa edelleen selvästi: Boeing 25 468 lentokonetta ja Airbus 21 701 lentokonetta. Airbus A320-sarja porskuttaa ja se on kokonaistilauksissa se on jo selvästi ylittänyt Boeing 737-sarjan ja legendaarisen DC-3:n valmistusmäärän.

Finnairin kapearunkolaivasto vanhenee
Airbus A320ceo (=Current Engine Option)

Airbus A320: pian maailman suosituin

Airbus A320-sarjasta on tulossa maailman suosituin kaupallisen liikenteen lentokone. A320-sarjaa (A318, A319, A320 ja A321) on toimitettu asiakkaille 10 692 konetta ja tilauskanta on 6 093, kokonaistilausmäärä yhteensä 16 785 konetta.

A320:n ensilento oli vuonna 1987 ja A320 tuli kaupalliseen liikenteeseen vuonna 1988. A320-sarjan uudelleen moottoroitu A320 NEO teki ensilennon vuonna 2012 ja tuli kaupalliseen liikenteeseen vuodesta 2014 alkaen.

Lufthansa_A321neo
Tämä Lufthansan A321neo -yksilö ei ole Long Range, mutta ulkonäön perusteella sitä voisi aivan perustellusti pitää sellaisena.

A321 NEO ja sen pitkän kantaman versiot LR (Long Range) ja XLR (Extra Long Range) ovat buustanneet A320-sarjan suosion ennätyskorkealle ja valmistuskapasiteettia on lisätty. Kun syksyllä 2015 vierailin Airbusin tehtaalla Hampurin Finkenwerderissä, uusimman valmistuneen IndiGo-yhtiölle luovutettavan A320-koneen valmistusnumero oli silloin 6 800, mutta vuoden 2022 lopussa oli asiakkaille toimitettu jo 10 692 A320 -sarjan konetta! Huima menekki!

Boeing 737:n ensilento 1967

Boeing 737-sarjaa on valmistettu Airbus A320-sarjaa enemmän, huikeat 11 264 konetta mutta tilauksessa on 3 653, mikä puolestaan on Airbus A320-sarjaa vähemmän. Boeing 737:n kokonaistilaukset ovat 14 917 konetta.

Alkuperäinen Boeing 737 ensilennollaan

Boeing 737 teki ensilentonsa vuonna 1967 ja otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 1968. Boeing 737:stä on useita kehitysversioita, viimeisimpänä 737 MAX, jonka ensilento oli vuonna 2016 ja kaupallinen käyttö alkoi vuonna 2017. Maaliskuussa 2019 Boeing 737 MAX-koneet joutuivat lentokieltoon lähes kahden vuoden ajaksi, koska konetyypille sattui kaksi tuhoisaa onnettomuutta, ensimmäinen lokakuussa 2018 ja toinen maaliskuussa 2019.

Kokonaistilausmäärällään 16 785 konetta Airbus A320-sarja on ohittanut Boeing 737:n ja tulee ohittamaan myös legendaarisen DC-3:n valmistusmäärän, 16 148 konetta, tuon luvun sisältäessä Yhdysvalloissa valmistettujen matkustajakoneiden lisäksi sotilaskäyttöön toimitetut sekä Neuvostoliitossa lisenssillä varustetut Lisunov Li-2 -koneet ja Japanissa lisenssillä valmistetut Showa- and Nakajima-L2D -koneet.

Douglas DC-3 versioineen edustaa pitkäti 30- ja 40-lukujen tekniikkaa. Silti se on edelleen ainakin jonkin aikaa maailman valmistetuin kaupallinen liikennelentokone.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A320-sarjan suosiolla useita syitä

Suosittua Airbus A320 -sarjaa on onnistuneesti uudistettu uusin moottorein, NEO (New Engine Option) sekä laajettu ylöspäin, pitempään A321 Neo-mallistoon, jonka uutuutena ovat A321 LR (Long Range) ja A321 XLR (Extra Long Range).

Ne osuivat ajan hermoon.

Koronapandemian ja sen jälkeisenä aikana monien reittien matkustajamäärät ovat liian vähäiset laajarunkokoneille, mutta sopivat kapearunkokoneille. Moni yhtiö suunnittelee lentävänsä entistä pitempiä lentoja taloudellisilla kapearunkokoneilla.

Kantama ratkaisee paljon

Boeing 737 MAX on tullut valitettavan tutuksi otsikoista, mutta A321 pistää konetyypin ahtaalle jo ominaisuuksia verrattaessa.

Pitemmillä lennoilla Airbus A321:n B737:ää leveämpi matkustamo on mukavampi ja pitempi kantama on tärkeä lisäetu kaukolentojen kannalta. Suurimman Boeing 737 MAX-10:n kantama ja matkustajamäärä eivät pärjää Airbus A321 XLR -koneelle, joka kahdella matkustusluokalla voi kuljettaa 180–220 matkustajaa jopa 8 700 kilometrin matkan.

Icelandair ottaa hyödyn irti 737 MAX:in kantamasta lennoillaan Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä.

Boeing 737 MAX-10 voi kuljettaa kaksiluokkaisena 188–204 matkustajaa, mutta sen kantama on 2 600 kilometriä Airbusia lyhyempi – merkittävä ero mannertenvälisillä lennoilla.

Suositut Airbus A321 LR ja XLR -kapearunkokoneet edustavat melko tarkasti sitä koko- ja kantamaluokkaa, mitä lentäjien suuresti arvostama ja suosittu Boeing 757 edusti. Lopettamalla Boeing 757:n valmistuksen Boeing iski itseään nilkkaan. Nyt Boeing 757 -kalusto on ikääntymässä ja lentoyhtiöt etsivät kuumeisesti sen korvaajaa, mikä löytyy kilpailijan hangaarista – Airbus A321 eri versioineen.

Icelandair Helsinki Boeing 737 757
Boeing 757:n valmistus lopetettiin jo 19 vuotta sitten.

Onko tuotekehitysvara jo käytetty?

Airbus A321:n menestystä arvioitaessa herää kysymys, onko 1960-luvun perusrakenteeseen perustuvan Boeing 737:n tuotekehitysvara käytetty jo loppuun?

Boeing on yrittänyt räpiköidä vanhaa perusrakennetta uudistamalla, mutta Airbusin tarjonta, uudistettu A321 NEO ja sitä pienempi uusi A220 muodostavat Boeingille ankaran vastuksen.

Saadakseen mallistoonsa pienempiä, uudenaikaisia suihkukoneita Boeing yritti ostaa menestyksekkään brasilialaisen Embraer-lentokonevalmistajan, mutta kauppa peruuntui.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet konetyypit tilastojen mukaan turvallisia – paitsi Boeing 737 MAX

2000-luvulla esitellyt uudet tai uudistetut suihkukoneet ovat entistä turvallisempia, paitsi 737 MAX, jolle sattui kaksi tuhoisaa onnettomuutta.

Tilastot osoittavat lentokoneiden turvallisuuden huikean kehityksen. Uudenaikaisempien lentokoneiden turvallisuus on entistä parempi, poikkeuksena Boeing 737 MAX, mutta sen perusrakenne onkin 1960-luvulta.

Yksikään matkustaja ei ole kuollut seuraavissa lentokonemalleissa:
Airbus A220 (Bombardier C-Series) **
Airbus A320 NEO/A321 NEO/319 NEO
Airbus A350 **
Airbus A380 **
Boeing 787
Boeing 747-8 **
Muutama vanhempikin konetyyppi on liikennöinyt vuosikymmeniä ilman kuolemaan johtavia turmia:
Airbus A340Boeing 717
Bombardier CRJ 700/900/1000

Kaupallisen lentoliikenteen suihkukoneiden onnettomuudet lentokonetyypeittäin.

Onnettomuuksien suhdeluvut ja grafiikka miljoonaa lentoa kohden. (** -konetyypillä ei vielä miljoonaa lentoa). Edellä mainitun Boeingin tilaston tiedot tarkistettu 8.2.2023: Lisäyksenä: uusi A330 NEO **

Lähteet: Boeing: Accident rates by Airplane Type 195 –2021 (sivu 11),  Aviation.safety.net 

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Airbus, Boeing, Moottorin arkisto, Benjamin Helander Lähteet: www.airbus.com, www.boeing.com, Flight International 

Luetuimmat