12.12.2018 Liikenne Valtiovarainministeriö tyrmää liikenteen ilmastoraportin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtiovarainministeriön mukaan tänään julkaistu, liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän raportti ei ole toteuttamiskelpoinen ja valtaosa ohjauskeinoista on täsmentymättömiä. Liikenne- ja viestintäministeriön ohjaaman työryhmän loppuraportti vauhdittaisi nollapäästöisten autojen yleistymistä kovin keinoin. Keinovalikoimasta löytyvät niin veronkorotukset, tiemaksut kuin myyntikiellotkin. Toki myös kannusteita tarjotaan rinnalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eripurainen työryhmä Suositukset eivät saaneet työryhmässä varauksetonta kannatusta, sillä valtiovarainministeriö jätti eriävän mielipiteensä. Sen allekirjoittanut erityisasiantuntija Ilari Valjus muistuttaa kriittisesti, että ehdotettujen toimenpiteiden ja ohjauskeinojen ei voida katsoa muodostavan toteuttamiskelpoista ohjelmaehdotusta, joka poistaisi liikenteen päästöt kokonaan vuoteen 2045 mennessä kustannustehokkaalla tavalla. ”Valtaosa toimenpiteistä ja ohjauskeinoista on sen verran täsmentymättömiä, ettei niiden aikaansaamista päästövähenemistä ja käyttöönotosta aiheutuvista kustannuksista pystytä esittämään arvioita”, eriävässä mielipiteessä muistutetaan. Valjus kummastelee myös sitä, että työryhmä ei ota toimenpiteiden yksityiskohtaisiin sisältöihin kantaa. Raportin vaikutusarviot ovat monilta osin puutteellisia ja pintapuolisia. Heikkouksista Valjus ottaa esimerkiksi sen, että raportissa on yhdeksi keskeiseksi alatavoitteeksi valittu autokannan uusiutumisen huomattava nopeutuminen, vaikka raportissa ei ole käytännössä lainkaan analysoitu autokannan uusiutumisen nopeuteen vaikuttavia asioita eikä uusiutumisnopeuden merkitystä kasvihuonekaasupäästöjen kannalta. Hankintatuet kalliita ja ongelmallisia Eriävän mielipiteen mukaan osa toimenpide-ehdotuksista voi olla ongelmallisia, kun asiaa tarkastellaan julkisten varojen käytön näkökulmasta. Päästöjen vähentämisen edistämiseksi esimerkiksi esitetään useita tukia, kuten sähköautojen hankintatukia. ”Kulutustukia voidaan pitää yleisellä tasolla ongelmallisina politiikkainstrumentteina, koska - - epäselväksi usein jää, miksi juuri tiettyä kotitalouksien kulutusta pitäisi tukea veronmaksajien rahoilla jonkin toisen kulutuksen sijaan.” Puutteena tuodaan esiin myös se, ettei raportti juurikaan sisällä analyysia, joka vertailisi toimenpidelistauksen toimenpiteitä ja ohjauskeinoja toisiinsa, eikä analyysia, joka tarkastelisi toimenpiteiden keskinäistä yhteensopivuutta liikenteen päästövähennystavoitteen ja kustannustehokkuuden periaatteen soveltamisen näkökulmasta. Lisätyötä vaaditaan Eriävän mielipiteen mukaan kunnianhimoiseen päästöttömän liikenteen tavoitteeseen pääseminen edellyttää raportissa esitetyn monenlaista jatkojalostamista. ”Toimenpiteisiin ja ohjauskeinoihin liittyviä valintoja, mitoitusta, vaikutuksia, riskejä ja näkökohtia tulee jatkotyössä selvittää huolellisemmin kuin mitä työryhmän loppuraportissa on pystytty tekemään.” Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta