25.6.2020 Liikenne VTT:n johtava tutkija: Polttomoottoria ei ole syytä hylätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija Juhani Laurikon mukaan liikenteen päästötalkoissa tarvitaan monenlaisia käyttövoimien vaihtoehtoja, ja polttomoottoriin pitää vain löytää nykyistä parempia polttoaineita. VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan suomalainen kuluttaja voi tehdä omista liikkumisen lähtökohdista päästöjen kannalta fiksuja valintoja, eivätkä polttomoottoriautot ole tiensä päässä. – Polttomoottoria ei ole mitään syytä kokonaan hylätä. Siihen pitää vain löytää nykyistä parempia polttoaineita, Laurikko linjaa. VTT:n Juhani Laurikko painottaa, että liikenteen päästöjen vähentämistalkoissa on kyse erittäin tärkeästä asiasta. – Autot ja liikenne koskettavat lähes jokaista meistä ja melkein joka päivä. Siksi olemmekin yhdessä sekä osa ongelmaa että myös sen ratkaisua. Päästöjen suitsiminen on ylikansallinen haaste, johon tulee löytää tehokkaimmat ja paikallisesti toimivat ratkaisut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarvitaan monenlaisia ratkaisuja Laurikon näkemysten taustalla on vankkaa tutkimustietoa kuten esimerkiksi VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistutkimus, joka selvitteli sitä, mikä olisi fiksuin ja kustannustehokkain keino vähentää liikenteen aiheuttamia haitallisia päästöjä. Tutkimus vertaili sähköautojen ja kestävien polttoaineiden päästövähennysten kustannuksia tieliikenteessä. Tutkimuksen johtopäätökset ovat selkeät: mikään yksittäinen päästövähennysten teknologia ei ole ratkaisu. – On syytä pohtia miten monet eri päästövähennysten tavat kustannustehokkaasti tukisivat toisiaan. Samoja painotuksia on esittänyt Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen, joka on korostanut, että autonostajilla eli tavallisilla suomalaisilla yksityisautoilijoilla tulisi olla tulevaisuudessakin monenlaisia vaihtoehtoja ja käyttövoimia: bensiiniautoja, dieselautoja, kaasuautoja ja hybridejä sekä täyssähköautoja. – Vaihtoehtoisilla biopolttoaineilla on niilläkin merkittävä rooli, ja ne toimivat nykyisessä autokannassa. Tarjolla tulisi olla monenlaisia käyttövoimia, sillä liikkumistarpeetkin ovat moninaiset, Nieminen linjaa. Käyttövoimien kokenut asiantuntija Juhani Laurikko on alansa kokenut asiantuntija. Hän tutkinut autoliikenteen energian käyttöä ja sen ympäristövaikutuksia koko lähes 40-vuotisen uransa ajan – tutkimusten painopisteet tosin ovat vaihdelleet eri vuosikymmeninä. 1980-luvulla huolena oli öljyn hinnan jatkuva kallistuminen. Tuolloin tutkittiin ja kehitettiin öljyjalosteita korvaavia moottoripolttoaineita. Ympäristöstä huolehtiminen tuli kuvaan 1990-luvulla, jolloin tutkimuksen pääpaino oli pakokaasujen puhdistamisessa, ja etenkin sen tehokkuudessa Suomen kylmässä ilmastossa. – Tästä aiheesta tein väitöskirjani, ja olin aktiivisesti mukana, kun EU:ssa valmisteltiin tiukkenevia pakokaasumääräyksiä, joista ensimmäiset tulivat voimaan 2000-luvun alussa. Tällä vuosituhannella keskeinen tutkimusteema on ollut liikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Käytettyjä sähköautojakin jo tarjolla Laurikko on ilahtunut siitä, että Suomessa on tarjolla käytettyinä autoina aiempaa kattavammin myös vaihtoehtoisia käyttövoimia. – Käytettyjä sähköautojakin alkaa olla tarjolla, josta on osittain kiittäminen tuontia ulkomailta, jossa myös autoliikkeet ovat aktivoituneet. Laurikko tähdentää, että liikenteen päästöjen vähentämistä edesauttaisi Suomen iäkkään autokannan nuorentaminen. – Kyse ei ole siitä, että tarvitsisi hankkia aivan uusi auto, kunhan vaihtaa autonsa nykyistä nuorempaan autoon, joka olisi mahdollisimman pihi ja moderni. Uudempi auto on erittäin todennäköisesti myös nykyistä kulkupeliä turvallisempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huipputiukat päästörajat Euroopan unioni on asettanut autonvalmistajille huipputiukat päästötavoitteet, joiden ylittämisestä seuraa huomattavat rangaistusmaksut. Vuonna 2020 autonvalmistajan mallistosta 95 prosenttia pitää täyttää vaadittu päästöraja eli 95 grammaa hiilidioksidia per ajokilometri. Vuonna 2021 päästöraja koskee kaikkia myytyjä autoja. Tavoitteiden tiukkuutta kuvaa hyvin, että vuonna 2018 yhdentoista suurimman autokonsernin automallien päästökeskiarvo oli 119,7 g/km. Jokaisen yksittäisen auton jokainen tavoitteen ylittävä gramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa. Rangaistusmaksut voivat siis nousta valtaviksi. Autonvalmistajille sähköautot ovat päästötavoitteisiin pyrkimisessä erityisen houkuttelevia. Nollapäästöisinä ne laskevat keskiarvoa. Autonvalmistajat ovatkin kilvan esitelleet tiuhan tahtiin uusia automalleja, joissa sähköistys on tarjolla erilaisin hybridiratkaisuin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku