25.6.2020 Liikenne VTT:n johtava tutkija: Polttomoottoria ei ole syytä hylätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkija Juhani Laurikon mukaan liikenteen päästötalkoissa tarvitaan monenlaisia käyttövoimien vaihtoehtoja, ja polttomoottoriin pitää vain löytää nykyistä parempia polttoaineita. VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan suomalainen kuluttaja voi tehdä omista liikkumisen lähtökohdista päästöjen kannalta fiksuja valintoja, eivätkä polttomoottoriautot ole tiensä päässä.– Polttomoottoria ei ole mitään syytä kokonaan hylätä. Siihen pitää vain löytää nykyistä parempia polttoaineita, Laurikko linjaa.VTT:n Juhani Laurikko painottaa, että liikenteen päästöjen vähentämistalkoissa on kyse erittäin tärkeästä asiasta.– Autot ja liikenne koskettavat lähes jokaista meistä ja melkein joka päivä. Siksi olemmekin yhdessä sekä osa ongelmaa että myös sen ratkaisua. Päästöjen suitsiminen on ylikansallinen haaste, johon tulee löytää tehokkaimmat ja paikallisesti toimivat ratkaisut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarvitaan monenlaisia ratkaisujaLaurikon näkemysten taustalla on vankkaa tutkimustietoa kuten esimerkiksi VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistutkimus, joka selvitteli sitä, mikä olisi fiksuin ja kustannustehokkain keino vähentää liikenteen aiheuttamia haitallisia päästöjä. Tutkimus vertaili sähköautojen ja kestävien polttoaineiden päästövähennysten kustannuksia tieliikenteessä. Tutkimuksen johtopäätökset ovat selkeät: mikään yksittäinen päästövähennysten teknologia ei ole ratkaisu.– On syytä pohtia miten monet eri päästövähennysten tavat kustannustehokkaasti tukisivat toisiaan.Samoja painotuksia on esittänyt Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen, joka on korostanut, että autonostajilla eli tavallisilla suomalaisilla yksityisautoilijoilla tulisi olla tulevaisuudessakin monenlaisia vaihtoehtoja ja käyttövoimia: bensiiniautoja, dieselautoja, kaasuautoja ja hybridejä sekä täyssähköautoja.– Vaihtoehtoisilla biopolttoaineilla on niilläkin merkittävä rooli, ja ne toimivat nykyisessä autokannassa. Tarjolla tulisi olla monenlaisia käyttövoimia, sillä liikkumistarpeetkin ovat moninaiset, Nieminen linjaa. Käyttövoimien kokenut asiantuntija Juhani Laurikko on alansa kokenut asiantuntija. Hän tutkinut autoliikenteen energian käyttöä ja sen ympäristövaikutuksia koko lähes 40-vuotisen uransa ajan – tutkimusten painopisteet tosin ovat vaihdelleet eri vuosikymmeninä. 1980-luvulla huolena oli öljyn hinnan jatkuva kallistuminen. Tuolloin tutkittiin ja kehitettiin öljyjalosteita korvaavia moottoripolttoaineita. Ympäristöstä huolehtiminen tuli kuvaan 1990-luvulla, jolloin tutkimuksen pääpaino oli pakokaasujen puhdistamisessa, ja etenkin sen tehokkuudessa Suomen kylmässä ilmastossa. – Tästä aiheesta tein väitöskirjani, ja olin aktiivisesti mukana, kun EU:ssa valmisteltiin tiukkenevia pakokaasumääräyksiä, joista ensimmäiset tulivat voimaan 2000-luvun alussa. Tällä vuosituhannella keskeinen tutkimusteema on ollut liikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Käytettyjä sähköautojakin jo tarjollaLaurikko on ilahtunut siitä, että Suomessa on tarjolla käytettyinä autoina aiempaa kattavammin myös vaihtoehtoisia käyttövoimia.– Käytettyjä sähköautojakin alkaa olla tarjolla, josta on osittain kiittäminen tuontia ulkomailta, jossa myös autoliikkeet ovat aktivoituneet.Laurikko tähdentää, että liikenteen päästöjen vähentämistä edesauttaisi Suomen iäkkään autokannan nuorentaminen.– Kyse ei ole siitä, että tarvitsisi hankkia aivan uusi auto, kunhan vaihtaa autonsa nykyistä nuorempaan autoon, joka olisi mahdollisimman pihi ja moderni. Uudempi auto on erittäin todennäköisesti myös nykyistä kulkupeliä turvallisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuipputiukat päästörajatEuroopan unioni on asettanut autonvalmistajille huipputiukat päästötavoitteet, joiden ylittämisestä seuraa huomattavat rangaistusmaksut. Vuonna 2020 autonvalmistajan mallistosta 95 prosenttia pitää täyttää vaadittu päästöraja eli 95 grammaa hiilidioksidia per ajokilometri. Vuonna 2021 päästöraja koskee kaikkia myytyjä autoja. Tavoitteiden tiukkuutta kuvaa hyvin, että vuonna 2018 yhdentoista suurimman autokonsernin automallien päästökeskiarvo oli 119,7 g/km.Jokaisen yksittäisen auton jokainen tavoitteen ylittävä gramma maksaa autonvalmistajalle 95 euroa. Rangaistusmaksut voivat siis nousta valtaviksi.Autonvalmistajille sähköautot ovat päästötavoitteisiin pyrkimisessä erityisen houkuttelevia. Nollapäästöisinä ne laskevat keskiarvoa. Autonvalmistajat ovatkin kilvan esitelleet tiuhan tahtiin uusia automalleja, joissa sähköistys on tarjolla erilaisin hybridiratkaisuin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous