12.1.2014 Matkailu Maailman hitain pikajuna Tasaisilla osuuksilla pikajuna taittaa matkaa totuttuu tapaan. Lukemattomat nousut ja laskut hidastavat keskinopeuden hitaanpuoleiseksi. Matka St.Morizista Zermattiin kestää 7 1/2 tuntia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsissä kiskoilla voi kokea yhä matkustamisen romantiikkaa. Työpäivän mittaisen junamatkan varrelle mahtuu myös 91 tunnelia ja 291 siltaa. Aurinko nousee vuorten takaa, ensimmäiset valonsäteet taittuvat punavalkoisten junavaunujen kyljistä St. Moritzin asemalla. Vaikka on kesäkuun alku, hengitys huuruaa 1 775 metrin korkeudessa. Monet junia fanittavat matkaavat toiselta puolen maapalloa kokemaan tämän junaretken.Näköaloista voi nauttia parhaiten panoraamavaunusta, mikä tarkoittaa 1. luokan lippua. Ei kannata kitsastella, se on hintansa väärti. Kaikissa junissa ei tosin ole näitä erillisiä näköalavaunuja, joten asia kannattaa tarkistaa etukäteen. Matkalaisten on myös hyvä huomioida se, että kaikkiin Glacier Express -juniin pitää varata paikka.Hyvien näköalojen lisäksi näköalavaunu tarjoaa matkustajilleen selostuksen (englanti, ranska, saksa) reitin kohokohdista. Vaunun huono puoli on puolestaan se, että aurinkoisella säällä isot ikkunat tekevät matkailusta lämmintä – ilmastoinnista huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNousuja ja laskujaJunailija viheltää pilliin. Matka alkaa. Olemme päässeet 100 metriä, kun juna sukeltaa ensimmäiseen tunneliin. Sen toisella puolen avautuvat maisemat ovat suoraan postikortista. Verkkokalvoille piirtyy vihreitä niittyjä, somia pikkutaloja ja pittoreskeja vuoren seinämiä. Lehmätkin näyttävät hurmaavimmilta kuin kotona.Heti alussa käy ilmi se, miksi Glacier Expressiä kutsutaan maailman hitaimmaksi pikajunaksi: jatkuvat nousut ja laskut hidastavat menoa. Isossa osassa Glacier Expressin reittiä kiskojen välissä kulkee hammaspyörästö. Se tarjoaa junalle ylimääräisen tarttumapinnan jyrkimmillä osuuksilla.Näyttävimmillään reitti on alku- ja loppuosuuksilla. Myös nousu kohti Oberalp Passia on vaikuttava. Monet silloista ovat akvedukti-tyyppisiä, kivestä tehtyjä ja maahan asti ulottuvia maalauksellisia kaarisiltoja. Rakenteen hyvä puoli on se, ettei se haittaa näköaloja.Ensimmäinen vuoristo-osuus St. Moritzista Reichenauhun kestää vajaat pari tuntia. Korkeusero asemien välillä on lähes 1 200 metriä.Lumiraja kahdessa kilometrissäTämän jälkeen junan vauhti kiihtyy tasaisella. Konduktööri käy kuuluttamassa lounasajan alkaneen. Ravintolavaunussa tarjotaan gourmet-purtavaa.Pian noustaan matkan korkeimpaan kohtaan, Oberalp-solassa ollaan lumirajan tasalla yli 2 000 metrissä. Sen jälkeen laskeudutaan Andermattiin 1 436 metrin korkeuteen, mistä matka jatkuu puurajassa kohti Furkan solaa. Sen läpäisevä tunneli Realp- ja Oberwald-kylien välillä katkaisee maisemien katsomisen 15,4 kilometrin ajaksi.Tunnelin jälkeen laskeudutaan vajaan 700 metrin korkeuteen Briggiin. Siitä seuraava asema on Visp, josta alkaa viimeinen nousu kohti Zermattia. Vaikka matkan varrella on ehtinyt nähdä monta maisemaa, nyt avautuvat näköalat saavat hiljaiseksi. Ehkäpä tämä etappi on sittenkin se hienoin.Läpäisemme Euroopan korkeimmalla sijaitsevat viinitarhat, sivuutamme ison kivenvyörymän ja sillä seisovan ryhmän alppikauriita sekä näemme ensimmäisen vilauksen Matterhornista. Ohitamme vanhoja kivitaloja, joiden tummat ovet ja ikkunat sekä kivikatot luovat iättömän vaikutelman – aika tuntuu pysähtyvän.Kello on yli puoli viiden, kun nousemme junasta. Noin 250 kilometrin matkalle on mahtunut kovalevyllinen kokemuksia.glacierexpress.chTeksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 3.3.2025 Matkailu La Gomera – patikoijan unelmakohde 2.3.2025 Matkailu Ars Electronica -tiedekeskus Linzissä – koko perheen löytöretki 2.3.2025 Matkailu Roadtrip Japaniin – autoilevan turistin Japani näyttää erilaiselta 1.3.2025 Matkailu Elämyksiä Tšekissä: halpaa olutta, kansallisruokana makkaraa ja kuohuvaa historiaa 28.2.2025 Automatkailu Eurooppaan suuntaavan automatkailijan tärkein apu on päivittynyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle