22.7.2022

Maailman suurin sähköautotesti: kylmä kesäsää lyhensi toimintamatkoja tuntuvasti

NAF Motor suurin sähköautotesti Norja

Kolea ja sateinen sää lyhensi sähköautotestin toimintamatkoja: 31 sähköautosta vain kymmenen ylsi WLTP-normin mukaiseen lukemaan.

Kesällä tehdyissä toimintamatkatesteissä sähköautot kulkevat yleensä WLTP-lukemaansa pidemmälle. Tällä kertaa kolea sää huononsi tuloksia: kesäkuussa tehdyssä uusimmassa testissä osa autoista ylitti edelleen normilukeman, mutta osa jäi siitä todella kauas.

Testin parhaiden eli Mercedes-Benz EQS 450+:n ja EQS 580 4Maticin WLTP-toimintamatkoiksi on ilmoitettu 711 km ja 647 km, mutta autot eivät päässeet lähellekään näitä lukemia: testissä saaavutettiin tässä järjestyksessä 620 ja 596 kilometrin toimintamatkat. Ennätys kuuluu siis edelleen Tesla Model 3 Long Rangelle, joka ylsi viime kesänä 655 kilometriin.

Muutama auto teki tosin nytkin vaikutuksen: Tesla Model Y (vuosimalli 2021) ylitti WLTP:n yli seitsemällä prosentilla, ja myös kaksi BMW-mallia eli i4 M50 ja i4 eDrive40 pysähtyivät vasta WLTP-kilometrilukemansa jälkeen.

Syy siihen, miksi niin moni auto jäi WLTP-arvostaan, piili märissä tienpinnoissa ja viileässä säässä. Lämpötila oli testin alkupuoliskolla 13–14 astetta ja tienpinta pääosin kuiva, mutta matkan edetessä sää muuttui vähitellen kylmemmäksi ja sateisemmaksi.

NAF Motor suurin sähköautotesti Norja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyviä ja huonoja kiinalaisia

Suurimman pettymyksen tuotti Hongqi EHS-9 -katumaasturi, joka on yksi testin viidestä kiinalaisautosta. Vaikka Hongqin testikulutus oli melko lähellä WLTP-arvoa 22,0 kWh/100 km, toimintamatka katosi kuin tuhka tuuleen. Pysähtyessään 371 kilometrin kohdalla Hongqi jäi WLTP-luvuista yli 20 prosentin päähän. Poikkeama on suurempi kuin yhdelläkään aiemmalla kesätestiin osallistuneella autolla.

Muut kiinalaismallit sen sijaan suoriutuivat todella hyvin. Budjettimalli MG ZS palasi toimintamatkatestiimme paremmalla akulla: sillä ajettiin 443 km, mikä oli hieman pidempi matka kuin mitä WLTP antoi odottaa.

Vielä paremmin pärjäsi tuore Maxus Euniq 6. Sen WLTP-toimintamatka on tämänkertaisten testiautojen lyhin (354 km), mutta silti Maxuksella ajettiin yli 388 km eli lähes 10 prosenttia normia pidemmälle.

Testin muista uutuuksista Mercedes-AMG EQE:n 443 kilometrin tulos jäi kauas WLTP:stä. Renault Mégane E-Tech Electric puolestaan pääsi selvästi lähemmäs normia 413 kilometrin toimintamatkallaan.

Teksti: Peter Raaum ja Jussi Saarinen Kuvat: NAF ja Jari Saarentaus

Sähköautojen toimintamatkat

31 autolle tehty toimintamatkatesti on osa Moottorin ja Norjan autoliiton NAF:n yhdessä tuottamaa testisarjaa, jossa mitataan kaikkien markkinoilla olevien sähköautojen toimintamatka ja pikalatausnopeus. Testi suoritetaan sekä kesä- että talviolosuhteissa, ja se tehdään uusille sähköautomalleille sitä mukaa, kun niitä tulee markkinoille.

NAF Motor sähköautojen toimintamatkat
WLTP-lukemia verrattaessa on huomattava, että automalleilla voi olla hyvin erilaisia WLTP-arvoja varustetasosta ja rengaskoosta riippuen.

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat