21.7.2022 Ajoneuvot Näin tehdään maailman suurin sähköautotesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun todellinen toimintamatka mitataan kaikkiaan 31 sähköautomallista, tarvitaan tiukkaa organisointia ja huolellisuutta. Tuorein, 31 autolle tehty toimintamatkatesti on osa Moottorin ja Norjan autoliiton NAF:n yhdessä tuottamaa testisarjaa, jossa mitataan kaikkien markkinoilla olevien sähköautojen toimintamatka ja pikalatausnopeus. Testi suoritetaan sekä kesä- että talviolosuhteissa, ja se tehdään uusille sähköautomalleille sitä mukaa, kun niitä tulee markkinoille. Uusimmassa, kesäkuussa tehdyssä toimintamatkatestissä valtaosa automalleista on samoja, jotka nähtiin viime talven toimintamatkatestissä. Poikkeuksena on se, että eräät sisarmallit on korvattu mielenkiintoisilla uutuuksilla. Moottorin koeajoissa jo nähdyt Maxus Euniq 6, Mercedes-Benz EQE ja Renault Mégane E-Tech Electric osallistuvat tuoreina malleina testiin. Lisäksi mukana ovat uusina BMW i4:n ja Mercedes-Benz EQS:n vähemmän kuluttavat versiot eDrive40 ja 450+, Ford Mustang Mach-E:n GT-vauhtipainos sekä Škodan ja Volkswagenin uudet viistoperät Enyaq Coupé ja ID.5. Suomen markkinoiden ulkopuolelta testiin ottavat uusina jäseninä osaa vielä Hongqi EHS-9 ja MG ZS Long Range, eli mukana on peräti viisi eri kiinalaismerkkiä. Täydellinen autolista löytyy tämän jutun alta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi hinuria turvana Kyseessä on ennen kaikkea käytännön toimintamatkatesti, jonka ajavat tavalliset kuljettajat normaalissa liikenteessä. Jokaisella testikuljettajalla on runsaasti kokemusta sähköautoista. Reitti koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä 60–110 kilometrin tuntinopeudella ja on jokaisella kerralla sama, jotta tuloksia voidaan vertailla aiempiin testeihin. Testireitti kulkee Oslosta pohjoiseen lomaliikenteen solmukohtaan Dombåsiin asti, mistä suunnataan rengasmaiselle vuoristoreitille. Viimeksi mainittua toistetaan niin kauan, kunnes parhaankin auton akku hyytyy. Kuljettajia kehotetaan ajamaan tavalliseen tapaan nopeusrajoitusten mukaan ja seuraamaan liikennettä, ilman turhia ohituksia. Regeneraatiota eli energian talteenottoa hidastuksissa käytetään aktiivisesti ajon aikana. Kaikki autot lähtevät testiin kylminä, ilman matkustamon tai akun esilämmitystä. Matkustamon lämpötila säädetään 21 asteeseen, ja käytössä on eco-ajotila tai vastaava. Pisimmän toimintamatkan autot lähtevät liikkeelle ensimmäisinä, ja vastaavasti pienempiakkuiset autot pysyttelevät letkan peräpäässä. Autot eivät aja aivan peräkkäin vaan omaan tahtiinsa niin, ettei mahdollinen jonon haitariliike vaikuttaisi energiankulutukseen – ja sitä kautta toimintamatkaan. Testiautoilla on kolme pakollista 10–15 minuutin taukoa ennalta määrätyissä paikoissa. Jatkuvaa raportointia Lenkin aikana apukuljettaja kirjaa säntillisesti ylös ajotietokoneen lukemia: energiankulutusta, akun varaustilaa, jäljellä olevaa toimintamatkaa sekä ulkoilman lämpötilaa. Autot ovat jatkuvassa yhteydessä testin johtokeskukseen. Tämä on oleellista näin laajan testin organisoinnin kannalta etenkin sitten, kun testiauton akusta lopulta tyhjenevät viimeiset energiat. Tällöin hinausauto noutaa hiipuneen auton pois tien varresta. Testijärjestelyistä vastaavan Motorin päätoimittajan Peter Raaumin mukaan tavallisen kuluttajan ei tietenkään pitäisi tyhjentää autonsa akkua tällä tavalla. Koe on silti tarpeellinen. – Jos autoilija on epäonnekas tai jos hän ei jostain syystä havaitse autonsa akun tyhjenemistä, näin voi oikeastikin käydä. Siksi sen testaaminen on tärkeää, ja toimintamatkatesti on ainoa keino selvittää, mitä tapahtuu kun auto menee säästötilaan, Raaum painottaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: NAF ja Jari Saarentaus Testatut sähköautot Audi Q4 40 e-tron Audi Q4 50 e-tron Quattro BMW i4 eDrive40 Fully Charged BMW i4 M50 Supercharged BMW iX xDrive40 Fully Charged BMW iX xDrive50 Fully Charged BYD Tang Cupra Born 150 kW 58 kWh Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh Hongqi EHS-9 Hyundai Ioniq 5 73 kWh Kia EV6 RWD 77 kWh Kia EV6 AWD 77 kWh Maxus Euniq 6 Grand SUV Mercedes-Benz EQB 350 4Matic Mercedes-AMG EQE 43 4Matic Mercedes-Benz EQS 450+ Mercedes-Benz EQS 580 4Matic MG ZS Long Range Nio ES8 Polestar 2 Long Range Single Motor Polestar 2 Long Range Dual Motor Porsche Taycan 4 Cross Turismo Renault Mégane E-tech Electric 60 kWh 220 hv Tesla Model Y Long Range Dual Motor Škoda Enyaq 80x 4x4 iV Škoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Volkswagen ID.5 GTX Dual Motor AWD Volvo C40 Recharge Twin Xpeng P7 High Performance Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?