21.7.2022 Ajoneuvot Näin tehdään maailman suurin sähköautotesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun todellinen toimintamatka mitataan kaikkiaan 31 sähköautomallista, tarvitaan tiukkaa organisointia ja huolellisuutta. Tuorein, 31 autolle tehty toimintamatkatesti on osa Moottorin ja Norjan autoliiton NAF:n yhdessä tuottamaa testisarjaa, jossa mitataan kaikkien markkinoilla olevien sähköautojen toimintamatka ja pikalatausnopeus. Testi suoritetaan sekä kesä- että talviolosuhteissa, ja se tehdään uusille sähköautomalleille sitä mukaa, kun niitä tulee markkinoille.Uusimmassa, kesäkuussa tehdyssä toimintamatkatestissä valtaosa automalleista on samoja, jotka nähtiin viime talven toimintamatkatestissä. Poikkeuksena on se, että eräät sisarmallit on korvattu mielenkiintoisilla uutuuksilla.Moottorin koeajoissa jo nähdyt Maxus Euniq 6, Mercedes-Benz EQE ja Renault Mégane E-Tech Electric osallistuvat tuoreina malleina testiin. Lisäksi mukana ovat uusina BMW i4:n ja Mercedes-Benz EQS:n vähemmän kuluttavat versiot eDrive40 ja 450+, Ford Mustang Mach-E:n GT-vauhtipainos sekä Škodan ja Volkswagenin uudet viistoperät Enyaq Coupé ja ID.5.Suomen markkinoiden ulkopuolelta testiin ottavat uusina jäseninä osaa vielä Hongqi EHS-9 ja MG ZS Long Range, eli mukana on peräti viisi eri kiinalaismerkkiä. Täydellinen autolista löytyy tämän jutun alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi hinuria turvanaKyseessä on ennen kaikkea käytännön toimintamatkatesti, jonka ajavat tavalliset kuljettajat normaalissa liikenteessä. Jokaisella testikuljettajalla on runsaasti kokemusta sähköautoista.Reitti koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä 60–110 kilometrin tuntinopeudella ja on jokaisella kerralla sama, jotta tuloksia voidaan vertailla aiempiin testeihin. Testireitti kulkee Oslosta pohjoiseen lomaliikenteen solmukohtaan Dombåsiin asti, mistä suunnataan rengasmaiselle vuoristoreitille. Viimeksi mainittua toistetaan niin kauan, kunnes parhaankin auton akku hyytyy.Kuljettajia kehotetaan ajamaan tavalliseen tapaan nopeusrajoitusten mukaan ja seuraamaan liikennettä, ilman turhia ohituksia. Regeneraatiota eli energian talteenottoa hidastuksissa käytetään aktiivisesti ajon aikana.Kaikki autot lähtevät testiin kylminä, ilman matkustamon tai akun esilämmitystä. Matkustamon lämpötila säädetään 21 asteeseen, ja käytössä on eco-ajotila tai vastaava.Pisimmän toimintamatkan autot lähtevät liikkeelle ensimmäisinä, ja vastaavasti pienempiakkuiset autot pysyttelevät letkan peräpäässä. Autot eivät aja aivan peräkkäin vaan omaan tahtiinsa niin, ettei mahdollinen jonon haitariliike vaikuttaisi energiankulutukseen – ja sitä kautta toimintamatkaan. Testiautoilla on kolme pakollista 10–15 minuutin taukoa ennalta määrätyissä paikoissa.Jatkuvaa raportointiaLenkin aikana apukuljettaja kirjaa säntillisesti ylös ajotietokoneen lukemia: energiankulutusta, akun varaustilaa, jäljellä olevaa toimintamatkaa sekä ulkoilman lämpötilaa.Autot ovat jatkuvassa yhteydessä testin johtokeskukseen. Tämä on oleellista näin laajan testin organisoinnin kannalta etenkin sitten, kun testiauton akusta lopulta tyhjenevät viimeiset energiat. Tällöin hinausauto noutaa hiipuneen auton pois tien varresta.Testijärjestelyistä vastaavan Motorin päätoimittajan Peter Raaumin mukaan tavallisen kuluttajan ei tietenkään pitäisi tyhjentää autonsa akkua tällä tavalla. Koe on silti tarpeellinen.– Jos autoilija on epäonnekas tai jos hän ei jostain syystä havaitse autonsa akun tyhjenemistä, näin voi oikeastikin käydä. Siksi sen testaaminen on tärkeää, ja toimintamatkatesti on ainoa keino selvittää, mitä tapahtuu kun auto menee säästötilaan, Raaum painottaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: NAF ja Jari Saarentaus Testatut sähköautot Audi Q4 40 e-tron Audi Q4 50 e-tron Quattro BMW i4 eDrive40 Fully Charged BMW i4 M50 Supercharged BMW iX xDrive40 Fully Charged BMW iX xDrive50 Fully Charged BYD Tang Cupra Born 150 kW 58 kWh Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh Hongqi EHS-9 Hyundai Ioniq 5 73 kWh Kia EV6 RWD 77 kWh Kia EV6 AWD 77 kWh Maxus Euniq 6 Grand SUV Mercedes-Benz EQB 350 4Matic Mercedes-AMG EQE 43 4Matic Mercedes-Benz EQS 450+ Mercedes-Benz EQS 580 4Matic MG ZS Long Range Nio ES8 Polestar 2 Long Range Single Motor Polestar 2 Long Range Dual Motor Porsche Taycan 4 Cross Turismo Renault Mégane E-tech Electric 60 kWh 220 hv Tesla Model Y Long Range Dual Motor Škoda Enyaq 80x 4x4 iV Škoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Volkswagen ID.5 GTX Dual Motor AWD Volvo C40 Recharge Twin Xpeng P7 High Performance Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin