Škoda Enyaq Coupé RS iV

Ajoneuvot Koeajo 15.3.2022

Maistiainen: Škoda Enyaq Coupé RS iV – konseptista kadulle rähjäämään

Uuden viistoperäisemmän korimallin todellinen uutuus tulee tehohierarkian huipulle. Škoda Enyaq Coupé RS iV lisää räyhähenkeä mallistoon.

Odotus on ollut pitkä, mutta vuoden 2019 Geneven autonäyttelyssä konseptina esitelty Vision iV on vihdoin ajossa. Sarjatuotantomallin tehoversio sai lopulta nimekseen Škoda Enyaq Coupé RS iV, josta tavanomaisemmat kansanmallit riisuvat nuo kaksi ripeää kirjainta pois.

Kerroimme kattavasti auton muodoista ja mallivaihtoehdoista sen kansainvälisen ensiesittelyn yhteydessä. Itse asiassa Moottori on peräti käynyt tutustumassa teippeihin verhottuun viistokattoiseen katumaasturiin jo ennen sen julkaisua. Tällä kertaa pääsemme raportoimaan ajokokemuksista ratin takaa.

Kerrataan muodoista lähinnä, että kattolinjaa on leikattu valmistajan mukaan coupé-korin muotoja etäisesti muistuttamaan. Tämän positiivista antia on, valmistajan mukaan noin 10-15 kilometriä toimintamatkaa auttava, alhaisempi ilmanvastuskerroin (0,234), mutta varjopuolena hieman sisarta niukemmat tilat.

Škoda Enyaq Coupé RS iV

ME 3.0

Uusi ME 3.0 -päivitys auttaa alustavalta arviolta syksystä eteenpäin kaikkien Enyaq-omistajien elämää nopeuttamalla lataamista, mutta se saadaan heti Coupé iV -mallistoon. Pienempiakkuinen (60 iV) lataa jatkossa maksimissaan 120 kilowatin teholla ja nelivetoiset 80x-mallit jopa 135 kilowatin teholla.

ME 3.0 lupailee hallitsevansa myös akun lämpötilaa aiempaa paremmin ja sitä myöden tehokkaammin. Sama päivitys tuo ohjaamoon hieman uutta ilmettä, jolla avitetaan muun muassa selkeyttä sekä parannetaan peruutuskameran kuvaa.

Tämän hetkisen arvion mukaan verkon yli voisi ostaa tiettyjä lisäominaisuuksia, kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen tai tunnelmavalaistuksen lisävärejä, joskus vuoden jälkimmäiseltä puoliskolta alkaen. Tätä toiminnallisuutta ollaan siis lisäämässä, mutta aikatauluun on vielä suhtauduttava varovaisesti.

Vakiona näkymä lasikaton läpi

Ohjaamo on pääpiirteiltään tuttu Enyaqista. Digimittaristo on aina 5,3-tuumainen, mutta Coupé iV -mallissa suurempi 13-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on vakiovaruste. Lisävarusteena on saatavilla heijastusnäyttö.

Ohjaamoilmettä hallitsee perusvarusteluna Loft-tyylivalinta, joka yhdistelee kierrätetyistä pulloista valmistettuun polyesteriin villaa harmaan ja mustan sävyissä. Kuvissa esiintyy RS-malli, jonka erinomainen kuljettajan istuin tarjoaa tanakan tuen myös hartioille.

Vakiovarusteinen tummennettu panoraamalasikatto auttaa takana istuvan pääntilaa, kunhan muistaa nojata hieman eteenpäin lasikaton alueelle. Näin keskimittainen aikuinen mahtuu taaksekin hyvin. Tavaratilaa on leikatuista linjoista huolimatta 570 litraa, eli vain 15 litraa kokonaista Enyaqia vähemmän.

Muuten mallin vakiovarusteluun kuuluu muun muassa lämmitettävä nahkainen ohjauspyörä ja kolmialueilmastointi. Autoon on saatavilla esimerkiksi takasivuistuinten lämmitys ja taitettava vetokoukku.

Vakiovannekoko on 19 tuumaa ja RS iV -mallissa peräti 20 tuumaa. Koeajamassamme RS iV -yksilössä oli lisävarusteiset hurjat 21-tuumaiset kiekot, joiden myötä rengaskoko on edessä 234/45 ja takana 255/40.

Sportline ja RS on varusteltu edestä 15 millimetriä ja takaa 10 millimetriä madalletulla sport-alustalla. Koeajetussa yksilössä oli sähköisesti säätyvä iskunvaimennus (DCC), joka kuuluukin RS-mallin vakiovarusteluun.

Miltä Škoda Enyaq Coupé RS iV tuntuu ajossa?

Viistokattoisen todellinen uutuus on RS iV -malli, jota ei kotimaan teille ehtineeseen perinteisempään Enyaqiin ainakaan vielä saa. Koeajoimme Škodan sähköautopuolen uuden lippulaivan mielenkiinnosta sitä kohtaan. Se on luonnollisesti varustettu suuremmalla akkukoolla (käytettävissä 77 kWh).

Nelivetoinen tuttu kirjainyhdistelmä liikkuu 220 kilowatin tehon avuin. Se ei ole sähköautomaailmassa enää valtavasti, mutta onhan se silti rutkasti voimaa. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,5 sekuntia.

Eräs auton hienous onkin kuinka sulavasti se tarjoilee tuon voiman, vaikka kaasun runttaa varomattomasti kerralla pohjaan. Škoda Enyaq Coupe RS iV sinkoutuu kiemurtelematta ratin ohjastamaan suuntaan. Sen sijaan jarrupolkimen tuntuma on epäjohdonmukainen ja siksi epämiellyttävä.

Auto seuraa mukavalla tavalla mutkittelevaa tiestöä pyrkien peittelemään massaanssa matalalla painopisteellä. Parhaimmillaan se onkin juuri 60 – 100 kilometrin tuntinopeuksissa mutkateillä. Pääosin alusta toimii jämäkästi, mutta tietyt sillanylityksen kaltaiset terävät epätasaisuudet tulevat läpi.

Matalissa kaupunkinopeuksissa, huonokuntoisella tiestöllä, suuret vanteet tuovat mukanaan epämukavuutta. Se on omanlaisensa vaihtokauppa – näyttää hyvältä, mutta arki kärsii.

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Odotettava on

Tässä kohti on aivan turha kertoa kenellekään valtavien 21-tuumaisten vanteiden nostavan rengaskuluja, tai että Vuoden Auto Suomessa 2022 Škoda Enyaq on kalliimpaa viistokattosisartaan fiksumpi valinta. Tätä autoa ei osteta järjellä, joten sellaisilla perusteilla ei ole merkitystä.

Samaan aikaan on myönnettävä, että hämäävästi coupéksi nimetty katumaasturi Škoda Enyaq Coupé iV on sisartaan virtaviivaisempi. Tällä kertaa kompromissi tilojenkin suhteen on yllättävän pieni ja itse asiassa vakiovarustelukin vaikuttavampi.

Niin tai näin, vallitseva maailmantilanne aiheuttaa nyt haasteita. Emme vielä tiedä milloin Enyaq Coupé saa hintansa tai milloin se lanseerataan, mutta jäämme kärsivällisenä odottamaan. Sillä aikaa hätäisempi saattaa jo ehtiä kauppaan ostamaan tavallisemman Enyaqin.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Škoda

Kaikki koeajot

Uusimmat