15.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Škoda Enyaq Coupé RS iV – konseptista kadulle rähjäämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden viistoperäisemmän korimallin todellinen uutuus tulee tehohierarkian huipulle. Škoda Enyaq Coupé RS iV lisää räyhähenkeä mallistoon. Odotus on ollut pitkä, mutta vuoden 2019 Geneven autonäyttelyssä konseptina esitelty Vision iV on vihdoin ajossa. Sarjatuotantomallin tehoversio sai lopulta nimekseen Škoda Enyaq Coupé RS iV, josta tavanomaisemmat kansanmallit riisuvat nuo kaksi ripeää kirjainta pois. Kerroimme kattavasti auton muodoista ja mallivaihtoehdoista sen kansainvälisen ensiesittelyn yhteydessä. Itse asiassa Moottori on peräti käynyt tutustumassa teippeihin verhottuun viistokattoiseen katumaasturiin jo ennen sen julkaisua. Tällä kertaa pääsemme raportoimaan ajokokemuksista ratin takaa. Kerrataan muodoista lähinnä, että kattolinjaa on leikattu valmistajan mukaan coupé-korin muotoja etäisesti muistuttamaan. Tämän positiivista antia on, valmistajan mukaan noin 10-15 kilometriä toimintamatkaa auttava, alhaisempi ilmanvastuskerroin (0,234), mutta varjopuolena hieman sisarta niukemmat tilat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ME 3.0 Uusi ME 3.0 -päivitys auttaa alustavalta arviolta syksystä eteenpäin kaikkien Enyaq-omistajien elämää nopeuttamalla lataamista, mutta se saadaan heti Coupé iV -mallistoon. Pienempiakkuinen (60 iV) lataa jatkossa maksimissaan 120 kilowatin teholla ja nelivetoiset 80x-mallit jopa 135 kilowatin teholla. ME 3.0 lupailee hallitsevansa myös akun lämpötilaa aiempaa paremmin ja sitä myöden tehokkaammin. Sama päivitys tuo ohjaamoon hieman uutta ilmettä, jolla avitetaan muun muassa selkeyttä sekä parannetaan peruutuskameran kuvaa. Tämän hetkisen arvion mukaan verkon yli voisi ostaa tiettyjä lisäominaisuuksia, kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen tai tunnelmavalaistuksen lisävärejä, joskus vuoden jälkimmäiseltä puoliskolta alkaen. Tätä toiminnallisuutta ollaan siis lisäämässä, mutta aikatauluun on vielä suhtauduttava varovaisesti. Vakiona näkymä lasikaton läpi Ohjaamo on pääpiirteiltään tuttu Enyaqista. Digimittaristo on aina 5,3-tuumainen, mutta Coupé iV -mallissa suurempi 13-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on vakiovaruste. Lisävarusteena on saatavilla heijastusnäyttö. Ohjaamoilmettä hallitsee perusvarusteluna Loft-tyylivalinta, joka yhdistelee kierrätetyistä pulloista valmistettuun polyesteriin villaa harmaan ja mustan sävyissä. Kuvissa esiintyy RS-malli, jonka erinomainen kuljettajan istuin tarjoaa tanakan tuen myös hartioille. Vakiovarusteinen tummennettu panoraamalasikatto auttaa takana istuvan pääntilaa, kunhan muistaa nojata hieman eteenpäin lasikaton alueelle. Näin keskimittainen aikuinen mahtuu taaksekin hyvin. Tavaratilaa on leikatuista linjoista huolimatta 570 litraa, eli vain 15 litraa kokonaista Enyaqia vähemmän. Muuten mallin vakiovarusteluun kuuluu muun muassa lämmitettävä nahkainen ohjauspyörä ja kolmialueilmastointi. Autoon on saatavilla esimerkiksi takasivuistuinten lämmitys ja taitettava vetokoukku. Vakiovannekoko on 19 tuumaa ja RS iV -mallissa peräti 20 tuumaa. Koeajamassamme RS iV -yksilössä oli lisävarusteiset hurjat 21-tuumaiset kiekot, joiden myötä rengaskoko on edessä 234/45 ja takana 255/40. Sportline ja RS on varusteltu edestä 15 millimetriä ja takaa 10 millimetriä madalletulla sport-alustalla. Koeajetussa yksilössä oli sähköisesti säätyvä iskunvaimennus (DCC), joka kuuluukin RS-mallin vakiovarusteluun. Miltä Škoda Enyaq Coupé RS iV tuntuu ajossa? Viistokattoisen todellinen uutuus on RS iV -malli, jota ei kotimaan teille ehtineeseen perinteisempään Enyaqiin ainakaan vielä saa. Koeajoimme Škodan sähköautopuolen uuden lippulaivan mielenkiinnosta sitä kohtaan. Se on luonnollisesti varustettu suuremmalla akkukoolla (käytettävissä 77 kWh). Nelivetoinen tuttu kirjainyhdistelmä liikkuu 220 kilowatin tehon avuin. Se ei ole sähköautomaailmassa enää valtavasti, mutta onhan se silti rutkasti voimaa. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,5 sekuntia. Eräs auton hienous onkin kuinka sulavasti se tarjoilee tuon voiman, vaikka kaasun runttaa varomattomasti kerralla pohjaan. Škoda Enyaq Coupe RS iV sinkoutuu kiemurtelematta ratin ohjastamaan suuntaan. Sen sijaan jarrupolkimen tuntuma on epäjohdonmukainen ja siksi epämiellyttävä. Auto seuraa mukavalla tavalla mutkittelevaa tiestöä pyrkien peittelemään massaanssa matalalla painopisteellä. Parhaimmillaan se onkin juuri 60 – 100 kilometrin tuntinopeuksissa mutkateillä. Pääosin alusta toimii jämäkästi, mutta tietyt sillanylityksen kaltaiset terävät epätasaisuudet tulevat läpi. Matalissa kaupunkinopeuksissa, huonokuntoisella tiestöllä, suuret vanteet tuovat mukanaan epämukavuutta. Se on omanlaisensa vaihtokauppa - näyttää hyvältä, mutta arki kärsii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Odotettava on Tässä kohti on aivan turha kertoa kenellekään valtavien 21-tuumaisten vanteiden nostavan rengaskuluja, tai että Vuoden Auto Suomessa 2022 Škoda Enyaq on kalliimpaa viistokattosisartaan fiksumpi valinta. Tätä autoa ei osteta järjellä, joten sellaisilla perusteilla ei ole merkitystä. Samaan aikaan on myönnettävä, että hämäävästi coupéksi nimetty katumaasturi Škoda Enyaq Coupé iV on sisartaan virtaviivaisempi. Tällä kertaa kompromissi tilojenkin suhteen on yllättävän pieni ja itse asiassa vakiovarustelukin vaikuttavampi. Niin tai näin, vallitseva maailmantilanne aiheuttaa nyt haasteita. Emme vielä tiedä milloin Enyaq Coupé saa hintansa tai milloin se lanseerataan, mutta jäämme kärsivällisenä odottamaan. Sillä aikaa hätäisempi saattaa jo ehtiä kauppaan ostamaan tavallisemman Enyaqin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe