31.1.2022 Ajoneuvot Å koda Enyaq Coupe RS iV – täyssähköisellä tehomallilla alkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Å kodan Vision iV on nyt todellisuutta – ainakin osin. Nimenä on kuitenkin Å koda Enyaq Coupe RS iV, sillä homma aloitetaan sporttimallilla. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä esitelty Vision iV -konseptiauto paukautti räväkkää ja näyttävää coupé-tyyliä katumaasturimaisessa täyssähköpaketissa. Nyt siitä tulee vihdoin todellisuutta. Å koda Enyaq Coupe RS iV aloittaa vallitsevasta maailmantilanteesta johtuen jo moneen otteeseen viivästyneen mallin taipaleen tehokkaasti. Moottori on jo ehtinyt tutustumaan leikatun katon uutuussähkömalliin kauan ennen sen esittelyä viime syyskuussa. Tuossa yhteydessä autosta ehtikin jo selvitä tärkeimmät tunnelmat, mutta se oli vielä verhottu teippeihin. Nyt näemme oikeat linjat ja kaikki yksityiskohdat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusilla linjoilla Olennaisimpana muutoksena uutuus seuraa, kuten edellä mainittu, Vision iV -mallin tapaan tuttua Enyaqia vahvemmin uuden muodin coupé-muotoja matkivia katumaastureita. Perästä on leikattu pala pois ja ilmanvastuskertoimeksi on saatu 0,234. Ulkonäkö onkin auton myyntivaltti, sillä muuten ollaan äärimmäisen lähellä Enyaqia. Kyseessähän on pääosin sama auto ja nyt myynnissä oleva Enyaq on Moottorille kovinkin tuttu, sillä onhan sillä käyty Lapissakin. Coupen pituudessa, korkeudessa ja akselivälissä on muutaman millimetrin ero Enyaqiin, mutta näitä ei käyttäjä voi huomata. Valmistaja painottaa tunnetta. Uutuus on kieltämättä varsin lähellä alkuperäistä konseptiautoa ja tämähän on aina kehu. Leikatusta kattolinjasta huolimatta Å kodan edustajat lupaavat pidemmänkin aikuisen mahtuvan yhä takapenkillekin. Tavaratilaksi ilmoitetaan 570 litraa. Tiloja kommentoimme jo yllä linkitetyn verhotun maistiaisen yhteydessä. Vannekoko on vakionakin hulppea 19-tuumaa ja alle voi pyöräyttää tehtaalta jopa 21-tuumaiset valssit. Samalla koko Coupe-mallistoon tuodaan kaksi uutta metalliväriä: oranssi Phoenix Orange ja harmaa Graphite Grey. Näiden lisäksi vihreä Mamba Green -erikoisväri on tarjolla vain Enyaq Coupé RS iV -malliin. Å koda Enyaq Coupe RS iV Samalla selvisi se, että malliston ensimmäinen vaihtoehto on suoraan huipulle ampuva Å koda Enyaq Coupe RS iV. Kyseessä on aina nelivetoinen ja 220 kilowattia tehoa tarjoileva sporttiversio – kirjaimet R ja S ovatkin Å kodan ystäville tuttuja jo useiden vuosien takaa. Vihreä erikoisväri erottaa auton välittömästi massasta sen valitsevalle. Å kodan sporttiversio jatkaa mustin yksityiskohdin, joita on ripoteltu ympäri autoa. Kromikoristeita on turha etsiä. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,5 sekuntia ja huippunopeutta on Å kodan ainoana sähköautona 180 kilometriä tunnissa, eli 20 kilometriä tunnissa muita Enyaq Coupe -malleja enemmän. Latausteho on kasvanut sekin ja nyt lataus välillä 10-80 prosenttia on kuulemma mahdollinen 30 minuutissa. Lataustehon päivittymisien pitäisi seurata ohjelmistopäivitysten myötä jossakin vaiheessa kaikille muillekin Enyaqin omistajille. Coupe RS iV saa myös suuren 82 kilowattitunnin (netto: 77 kWh) akuston. Tämän avulla ennakoitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka tullee olemaan 545 kilometriä, mutta tämä on vielä alustava arvo. Å koda Enyaq Coupe iV Enyaqin jo tuntevalle mallistossa ei ole järisyttäviä muutoksia. Myös Coupe on saatavilla taka- tai nelivetoisena. Nämä seuraavat kuitenkin vasta myöhemmin. Akkukoot tulevat olemaan 62 kilowattituntia (netto 58 kWh) tai aiemmin mainittu 80 kilowattituntia (netto 77 kWh) ja näitä vastaavat mallimerkinnät 60 ja 80. Suuremmalla akulla voidaan päästä WLTP-mittauksessa alustavan arvion mukaan jopa 545 kilometriä. Takavetoisessa perusmallissa (iV 60) on tehoa 132 kilowattia. Vastaavasti suurempiakkuinen (iV 80) potkii takapyörille 150 kilowattia tehoa. Nämäkin ovat tosin vielä ennakkotietoja, joille odotetaan virallista vahvistusta. Nelivetoisissa malleissa on toinen moottori toiselle akselille. Nelivetoisuus tarkoittaa suurempaa 82 kilowattitunnin (netto 77 kWh) akkukokoa. Tämä Enyaq Coupe iV 80x tarjoaa ennakkolukemien mukaan 195 kilowattia huipputehoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulossa kauppoihin Viime vuonna noin 50 prosenttia Enyaqin myynnistä oli nelivetoisia ja tälle vuodelle odotetaan jopa yli puolikasta myyntiosuutta. Enyaq Coupé tulee valmistajankin odotuksissa jäämään jopa kymmenen kertaa harvinaisemmaksi kuin Enyaq, joten ehkä se on tapa erottua. Enyaq Coupe RS iV:n ennakkovaraukset alkavat välittömästi. Sen sijaan ennakkotilauksia on ymmärrettävästi odotettava vielä hintojen selviämiseen saakka. Uuden Enyaq Coupen hinnat eivät siis ole vielä selvillä, mutta ne paljastetaan kuulemma heti tilanteen valjetessa. Tämä voisi olla ehkä joskus maaliskuun tienoilla. Selvää on kuitenkin, että tämä tulee sijoittumaan hinnastossa Enyaqin yläpuolelle korin kärsimästä leikkauksesta huolimatta. Kaiken sujuessa suunnitelmien mukaan uusi Enyaq voisi olla pääsponsorille soveliaasti lanseerattu sopivasti jääkiekon maailmanmestaruuskilpailujen aikoihin toukokuussa. Suomessa ensimmäisiä autoja on tarkoitus luovuttaa asiakkaalle kesällä. Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: Å koda Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe