6.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 80 iV – vaivattomasti pitkääkin matkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen tarjonta kasvaa vauhdilla ja yksi kuluvan vuoden kuumista uutuuksista on tilava perheauto Škoda Enyaq iV. Hyvää: Tilat, mukavuus, voimalinja. Huonoa: Mittariston olemattomat muokkausmahdollisuudet Sähköautoja alkaa löytyä jo kaikista autoluokista. Suuria massoja kiinnostavat etenkin tilavat ja järkevän hintaiset perheautot, ja tähän markkinaan tähtää tosissaan myös Škoda Enyaq iV. Kyseessä on Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin yhteistä sähköautoille suunnattua MEB-perusrakennetta hyödyntävä malli, joka siirtää Škodan sähköautojen osalta uuteen sukupolveen. Enyaq on varsin näyttävä ilmestys. Fyysisen koon lisäksi pysty keula ja korkea vyötärölinja antavat autolle massiivisuutta. Mittasuhteet viittaavat omalta osaltaan sähköiseen voimalinjaan, sillä polttomoottoritekniikan puuttuminen mahdollistaa pienen etuylityksen ja samalla kokonaispituuteen suhteutettuna pitkän akselivälin. Ulkoasun muotoilun perusteella Enyaq on helppo tunnistaa Škodaksi terävistä pokkauksista ja esimerkiksi valojen kulmikkaasta ilmeestä. Sisätilojen muotoilussa on tuttua tyyliä vuotta aiemmin esitellystä uudesta Octaviasta. Pehmeästi kaartuva kojelauta on tyylikkään näköinen ja laadun tuntua luodaan nahkaverhoilulla sekä koristetikkauksilla. Keskikonsolia hallitsee iso 13,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan käytännössä kaikkia toimintoja. Käyttöliittymä on suhteellisen selkeä, mutta valikoita kannattaa selailla ennen liikkeellelähtöä. Tärkeimpiin toimintoihin kuten avustinjärjestelmien, tai ilmastoinnin asetuksiin pääsee suoraa keskikonsolista löytyvien fyysisten painikkeiden kautta. Mittaristo puolestaan on saman perusrakenteen jakavien sisarmallien tavoin minimalistinen. Pieni näyttö tarjoaa ajon kannalta olennaisimmat tiedot kuten jäljellä olevan toimintamatkan, ajoavustimien tilan ja navigointia käyttäessä ajo-opasteet. Pääpiirteissään samat tiedot tosin ovat tarjolla myös tuulilasinäytössä, joten mittaristoon olisi kiva saada näkyviin esimerkiksi ajotietokone. Nyt mittariston sisältöjä ei pysty muokkaamaan mitenkään. Ohjaamossa on kokonaisuudessaan avara tunnelma. Tilaa on reilusti joka suuntaan sekä edessä että takana. Takapenkki tarjoaa myös kiitettävää mukavuutta aikuismatkustajille, mikä ei ole ollut itsestäänselvyys sähköautojen kohdalla. Tavaratilaa on niin ikään hulppeasti, joten tilojen puolesta iV asettuu perhesähköautojen kärkiluokkaan. Perusteet kunnossa Enyaq iV:n mallistosta löytyy kaksi akkuversiota, jotka tottelevat nimiä 60 ja 80. Näistä pienemmän käytettävä kapasiteetti on 58 kWh, tämä malli on aina takavetoinen ja se tarjoaa tehoa 132 kW (180 hv). Isomman akun kapasiteetti on 77 kWh, ja se on tarjolla takavetoisen perusmallin lisäksi 80x-nimeä tottelevana nelivetona. Näiden mallien teholukemat ovat 150 kW (204 hv) ja 195 kW (265 hv). Eri mallien WLTP-syklin mukaisiksi toimintamatkoiksi samassa järjestyksessä kirjataan 409, 530 ja 493 kilometriä. Enyaq iV on vakiona varustettu 11 kW tehoisella kolmivaiheisella AC-laturilla. CCS-standardin mukaista pikalatausta vakiovarusteinen auto pystyy hyödyntämään 50 kW tehoon saakka, mikä ei ole erityisen suuri luku. Enyaqin tullessa markkinoille pienempiakkuiseen tarjottiin lisävarusteena 100 kW lataustehoa ja isompaan 125 kW tehoa, mutta nyt joulukuussa päivitettyjen tietojen mukaan akusta riippumatta teho on päivitettävissä 130 kW tasolle. Teimme Enyaqilla reissun Lappiin. Tällä reissulla kartutimme hyvää kokemusta lataamisesta pidemmällä matkalla ja kokemuksesta voit lukea täältä. Vaivatonta suorituskykyä Liikkeellelähtö tapahtuu sulavasti ja kaasupolkimen vaste on miellyttävän rauhallinen. Joidenkin sähköautojen tapauksessa voimalinjan reaktiivisuutta on haluttu korostaa suorastaan aggressiivisella reagoinnilla, mikä ei tee ajamisesta varsinaisesti mukavaa. Ajoasetukset vaikuttavat hieman polkimen reagointiin, mutta ero ei ole isoimmasta päästä. Kokonaisuutena Enyaqin voimalinjan voi kuvailla täyttävänsä tehtävän perheauton liikuttamisessa mainiosti, mutta toki yli kahden tonnin omamassa luo omat rajoitteensa. Kiihtyvyys ei ole enää kovinkaan reipasta maantienopeuksien tasolla. Škoda tarjoaa kuljettajalla mahdollisuuden säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta kahden perusasetuksen väliltä. Näistä ensimmäinen on rullauksen osalta lähellä modernia polttomoottoriautoa, kun B-asetus puolestaan hidastaa autoa varsin voimakkaasti. Etenkin kaupunkiliikenteessä tämä on varsin miellyttävä ominaisuus. Moottorijarrutus on mahdollista asettaa myös Auto-asetukselle, jolloin auto rullaa vapaasti, jos edessä ei ole hitaampia ajoneuvoja. Perusasetuksen valinnan lisäksi kuljettaja voi säädellä moottorijarrutuksen voimakkuutta ohjauspyörän takana olevista läpysköistä. Ominaisuus on käytännössä vain käsin käytettävä hidastaminen, sillä kaasupolkimen painaminen nollaa aina käsin haetun asetuksen. Tämän todellinen hyöty jää vähäiseksi, eli yhtä hyvin pärjäisi ilman rattiläpysköjä. Pumpulimaisen pehmeää Jo ensimetreiltä lähtien huomio kiinnittyy alustan pehmeyteen. Enyaq ylittää erilaiset epätasaisuudet hyvin eleettömästi ja kaupunkinopeuksissa kyyti on erittäin sivistynyttä. Vauhdin kasvaessa myös korin liikkeet kasvavat. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka tarjoaa laajan säätövaran. Moottoritienopeuksissa asetuksista löytyi kaivattua lisäjämäkkyyttä etenemiseen. Myös auton hiljaisuus herättää huomiota. Sekä tuulensuhinat että rengasmelu pysyvät kiitettävästi aisoissa aina moottoritienopeuksiin saakka. Ajettavuuden osalta Enyaq tarjoilee tuttua Škodaa. Mikään asia ei kiinnitä kuljettajan huomiota häiritsevästi, eli kaikki asiat toimivat odotetulla tavalla. Ohjaus on luonnollisen oloinen ja sopivan tarkka, mutta erityisen hyvää tuntoa se ei tarjoa. Se toimii kuitenkin kuten kaikki muukin autossa, eli se ei ärsytä kuljettaa missään tilanteessa. Tämä on varsin hyvä ominaisuus perheautolle. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ajoimme sähköautolla Lappiin! Näin matka pohjoiseen sujui Sähköautolla Saariselältä Helsinkiin? 1 100 kilometriä helposti päivässä Škoda Enyaq 80 iV Hinta alkaen 49 730 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 263 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82 / 77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW (vakiona 50 kW) Toimintamatka 530 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 649 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 620 mm, akseliväli 2 770 mm Tavaratila: 585–1 710 l Omamassa: 2 090 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 000 / 750 kg Euro NCAP 5 (2021) tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku