11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen asteittaista poistamista vuoteen 2040 mennessä osana uutta julkisen talouden suunnitelmaa. Suomalaiset matkailualan yhdistykset ovat ilmaisseet huolensa suunnitellun verotuen poiston vaikutuksista alaan. Suomen hallitus esitteli huhtikuussa 2024 kehysriihen tuloksena vuosille 2025–2028 julkisen talouden suunnitelman. Sen mukaan matkailuautojen verotusta kiristettäisiin poistamalla niiden autoverotuki asteittain 15 vuoden siirtymäajalla.Hallitus perustelee verotuen poistoa julkisen talouden tasapainottamistarpeella ja pyrkimyksellä vähentää verotuista aiheutuvia kustannuksia. Matkailuajoneuvojen autoverotuen poistaminen voisi tuoda merkittäviä säästöjä valtion budjettiin pitkällä aikavälillä. Lisäksi hallitus katsoo, että 15 vuoden siirtymäaika antaa alalle riittävästi aikaa sopeutua muutoksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnitelman vaikutukset matkailualaan huolettavat alan yhdistyksiäSuomalaiset matkailualan yhdistykset, kuten Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT), SF-Caravan ry ja Suoma ry ovat ilmaisseet huolensa verotuen poiston vaikutuksista. Yhdistykset jättivät kesäkuussa yhteisen vastauksen hallituksen suunnitelmaan.Matkailuautoilu on tärkeä osa suomalaista matkailua, ja se tuottaa merkittäviä kerrannaisvaikutuksia muille toimialoille. Yhdistysten mukaan hallituksen suunnittelemalla asteittaisella verotuen poistolla olisi merkittäviä välittömiä negatiivisia seurauksia ja pitkän aikavälin vaikutuksia alalla.– Se vaikuttaisi erittäin haitallisesti kuluttajiin, markkinoihin ja toimialaan suoraan tai välillisesti. Se johtaisi pitkäjänteisesti ja vastuullisesti toimineiden alan yritysten konkursseihin ja työpaikkojen menetyksiin. Vaikutukset olisivat täysin päinvastaiset, mitä hallitus tavoittelee. Se toimisi vastoin Suomen matkailustrategiaa, jonka mukaan matkailua kehitetään vastuullisena ja kasvavana palveluliiketoiminnan alana, joka luo hyvinvointia ja työllisyyttä ympärivuotisesti koko Suomessa, yhdistykset toteavat vastauksessaan.MAT ja muut yhdistykset muistuttavat, että autoveron käyttöönottoa matkailuautoihin on harkittu aiemminkin, jolloin selvitysten jälkeen tultiin johtopäätökseen, että autoverolla olisi ollut yhdistysten vastauksessa kuvattuja negatiivisia vaikutuksia, eikä autoveroa otettu käyttöön. Haitalliset kokemukset myös Tanskasta ja Ruotsista tukevat MAT:n näkemystä.Mahdolliset talous- ja ympäristövaikutuksetMatkailualan yhdistykset ovat huolissaan, että verotuen poisto johtaisi uusien matkailuautojen hintojen nousuun, mikä vähentäisi niiden myyntiä ja lisäisi käytettyjen ajoneuvojen tuontia muista EU-maista. Tämä voisi puolestaan vähentää valtion verotuloja ja lisätä harmaan talouden riskejä.– Merkittävä hintojen nousu vähentäisi uusien matkailuautojen myyntiä Suomessa ja siirtäisi kysynnän käytettyihin verovapaasti maahantuotaviin ajoneuvoihin. Kuluttajat, jotka aiemmin harkitsivat uuden matkailuauton hankintaa Suomessa, lykkäisivät ostopäätöstään tai luopuisivat siitä kokonaan, yhdistykset perustelevat vastauksessaan.Yhdistykset korostavat, että uusien matkailuautojen myynnin väheneminen voisi hidastaa vihreää siirtymää. Uudet, vähäpäästöisemmät matkailuautot ovat ympäristöystävällisempiä, ja niiden vähentynyt myynti voisi lisätä vanhempien ja enemmän saastuttavien ajoneuvojen määrää Suomessa.Yhdistykset vetoavat myös matkailuajoneuvojen positiiviseen vaikutukseen huoltovarmuuteen.– Mahdollisuus käyttää matkailuajoneuvoja huoltovarmuustarkoituksiin on merkittävä asia turvallisuustilanteen ollessa kiristynyt – matkailuajoneuvoihin voidaan majoittaa nykyisellä ajoneuvokannalla poikkeusoloissa jopa 500 000 ihmistä.Vaihtoehtoinen ratkaisu – käyttövoimaveron korotusMAT ja muut yhdistykset esittävät vaihtoehdoksi autoverotuen poistolle maltillista käyttövoimaveron korotusta. – Muutos olisi helppo toteuttaa, eikä se vaatisi lisäresursseja tai järjestelmäinvestointeja, kuten autoveron käyttöönotto vaatisi. Tämä olisi valtion verokertymän kannalta toimivampi ratkaisu, eikä vaikuttaisi niin haitallisella tavalla markkinoihin ja talouteen.Yhdistysten mukaan veroratkaisun tulisi kannustaa uusien vähäpäästöisten matkailuautojen hankintaan ja käyttövoimaveron noston määrää tulisi arvioida suhteessa haettuun vuotuiseen verotulon kasvuun. – Uusien matkailuautojen hankintaedellytyksiä tukemalla tuetaan myös vihreän siirtymän tavoitteisiin pääsyä. Lisäksi esitämme selvitettäväksi matkailuajoneuvojen huoltovarmuuskäyttöön liittyvät käytänteet ja kannustimet.Lähde: Matkailuajoneuvotuojat ryMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous