26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLE jatkaa merkin kunniakasta avoautoperinnettä. Mercedes-Benz CLE Cabrioletille on jäänyt monet saappaat täytettäviksi. SL:n hoitaessa huippuavomallin virkaa, CLE joutuu paikkaamaan sekä poistuneet C-, E- ja S-sarjojen avoversiot että SLK:n. Kaksipaikkaisia avoautoja ei mallistoon enää kuulu, vaikka harvemmin avoautojen takaistuimella ketään näkee. Koeajoon osui ensimmäisenä hinnaston alapäästä CLE 200, tosin nelivedolla ja AMG-varustelulla kuorrutettuna. Hinnasto jatkuu saman kaksilitraisen bensiinimoottorin tehokkaammalla CLE 300 –versiolla ja kolmilitraisella suoralla kuutosella varustetulla CLE 450 –mallilla. Kaikki moottorit on varustettu kevythybriditekniikalla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Seuraavassa vaiheessa mallisto laajenee AMG 53 –malleilla sekä kaksilitraisella 220-dieselillä. Ensi vuonna on luvassa vielä jo E-sarjasta tuttu lataushybridiversio. Vertailu arkkivihollisen avomalleihin on nopea, CLE on saman kokoinen kuin BMW 8, mutta hinnaltaan BMW 4:n luokkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa neljälleCLE on poistuneista malleista kooltaan lähimpänä E Cabrioletia, E-sedaniinkin pituuseroa jää vain kymmenkunta senttiä. Pitkät sivuovet ovat raskaat käyttää, turvavyöavustin ojentaa turvavyön helpommin saataville. Vaikka rättikatto nipistää aimo siivun tiloista, takaistuimelle mahtuu tyköistuvasti aikuinenkin. Katon ollessa kiinni taakse kömpiminen vaikeutuu ja pääntila kutistuu. Voisi ajatella takapenkin olevan vain satunnaiseen käyttöön ja pidemmällä matkalla CLE:n olevan parhaimmillaan kahdelle. Samaa johtopäätöstä tukee tavaratilan mataluus etenkin katto laskettuna ja luukun pienuus, jo pariskunnan tavarat vaativat joko sullomista tai suunnittelua.Kolmikerroksinen kattoKolmikerrosrakenteinen katto eristää liikenteen ääniä hyvin, samaa voi olettaa lämmöneristyskyvystä talvella. Katto aukeaa ja sulkeutuu sähköllä 20 sekunnissa ja sitä voi käyttää aina 60 km/h nopeuteen asti. Tuulen tuiverrusta on torpattu onnistuneesti niskan kuumailmapuhalluksella sekä tuulilasin yläkarmissa ja takaistuimen takana olevilla ilmanohjaimilla.Sisätilat ovat ylelliset materiaaleiltaan ja mietityiltä yksityiskohdiltaan. Särön tyylikkyyteen tuo joidenkin kytkimien heppoisuus. Kolmannen sukupolven tietoviihdejärjestelmä uudella arkkitehtuurilla, keskustietokoneella, 5G-yhteyksillä ja suoratoistopalveluilla on upea grafiikaltaan ja nopea toiminnoiltaan. Perustoiminnot löytyvät helposti, aivan kaikkia hienouksia ei satunnainen käyttäjä ehdi löytää. Näytön asetuskulma on vaihdettavissa pystympään auringon heijastuksia estämään. Nelisylinterinen moottoriPerusmallin kaksilitrainen bensiinimoottori riittää mainiosti avoauton tyyliin sopivaan rauhalliseen cruisailuun. Turboahtimen vihellys kuuluu selkeästi katon ollessa auki. Kaasua syvempään polkiessa moottorin ääni on nelisylinteriseksi ihan katu-uskottavan rouhea, mutta jättää kaipauksen pienestä lisäpotkusta. Konepellin alla nelisylinterisen eteen jääkin tyhjä kolo kuin tilauksena rivikuutoselle.Alustan puolesta uskaltaisin luvata sen sietävän reilumminkin tehoa. Tunnokkaalla ohjauksella ajolinjat ovat tarkkoja. Jousitus mukautuvalla iskunvaimennuksella ja neliveto säilyttävät otteen tien pinnasta erinomaisesti. Avokori tuntuu riittävän jäykältä ainakin laillisilla nopeuksilla. Selkeästi mukavuus on kuitenkin ollut alustan viritystä hallitsevana tekijänä. Kyyti on AMG-linen matalaprofiilirenkailla ja matalammalla alustallakin hemmottelevan mukava.Tässä hintaluokassa kulutus ei ehkä näyttele merkittävää osaa autonhankinnassa, mutta omaatuntoa lievittänee kevythybriditekniikan aikaansaama rullaaminen moottori sammutettuna. Keskikulutus jäi katto suljettuna alle seitsemän litran ja katto auki menovettä paloi kutakuinkin litran enemmän. ajettavuus mukavuus kuskin paikka viimeistely matala tavaratila ratin puolien hipaisunappulat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 150+17 kW (204+23 hv), 320 Nm WLTP-kulutus 7,0 l/100km CO2-päästöt 159 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 236 km/h Mitat Pituus 4 850 mm Leveys 1 861 mm Korkeus 1 424 mm Akseliväli 2 865 mm Tavaratila 295 – 385 l Omamassa 1 925 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 78 127 € koeajoauto 93 244 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.12.2023 Ajoneuvot Kyllä, sillä on paljonkin merkitystä – Mercedes-AMG CLE 53 kulkee kuuden sylinterin pauhulla! 6.7.2023 Ajoneuvot Täysin uusi Mercedes-Benz CLE-sarja on sekä C- että E-sarjan kauniimpi puolisko 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 4.7.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen