8.12.2023 Ajoneuvot Kyllä, sillä on paljonkin merkitystä – Mercedes-AMG CLE 53 kulkee kuuden sylinterin pauhulla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG:n versio CLE-sarjasta kertoo tämän uutuuden asemasta Mercedes-mallistossa yllättävän paljon. Toki se kertoo myös kuusisylinterinen turbomoottorin voimasta. Mercedes-Benz on tänä vuonna pöyhinyt mallistoaan, ja E-sarjan uuden sukupolven esittelyn myötä kuvioista saivat poistua Coupe- ja Cabriolet -korimallit. Sama tehtiin aiemmin myös C-sarjan mallistolle, ja näin päästiin luomaan uusi CLE-sarja - jotakuinkin lakkautettujen kaksiovisten välimuoto.Vielä saman vuoden puolella CLE sai kokea Mercedes-AMG:n käsittelyn. Downsizing ei tunnu olevan CLE:n mieleen, ja onhan automarkkinoiden keskiarvoa suurempi sylinteriluku aina juhlavaa.Oikeastaan kaikkinensa CLE 53 tuntuu jotenkin perinnerakkaimmalta AMG-mallilta aikapäiviin. Kyllähän te tiedätte, leveärunkoinen coupé ahdetulla kuutoskoneella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden rivinelosen välissä on......rivikuutonen. CLE:n Mercedes-AMG näkemys luottaa siis CLE 450 -mallin 3,0-litraiseen rivikuutoseen, ja palataan tuota pikaa sen yksityiskohtiin.CLE 53 lähtee kuitenkin liikkeelle varsin mielenkiintoisista asetelmista. Uuden E-sarjan AMG-käyttäytymisestähän emme vielä tiedä, mutta C-sarjan kohdalla downsizing on vahvasti tosiasia. Matematiikka on siis nyt se, että Mercedes-AMG C 43:ssa ja jopa C 63:ssa on 2,0-litrainen rivinelonen ja riittävä määrä sähköavustusta, ja CLE 53:ssa puolestaan isompi moottori pelkällä 48 voltin starttigeneraattorilla.Rivikuutonen asemoi koko CLE-sarjan selvästi lähemmäksi E-sarjaa, niin kuin toki myös auton ulkomitat. CLE 53 4Matic+ -mallin rivikuutonen päätyy mitä todennäköisimmin vastaavaan E-sarjan Mercedes-AMG -versioon, ja pohjustanee tietä vähintään kuusi-, mutta toivottavasti vielä kerran kahdeksansylinteriselle E 63:lle.Pikku säädöillä kiriäM256 on auton 3,0-litraisen rivikuuden tyyppimerkintä, ja CLE 53:n tapauksessa kyseessä on muokattu versio M256 M.Muun muassa palotilaa uudelleenmuotoilemalla, imu- ja pakosarjoja ehostamalla, männänrenkaat uusimalla ja kasvattamalla ahtopainetta 1,1 baarista 1,5 baariin moottorin teho on kasvanut 330 kilowattiin eli 449 hevosvoimaan, ja vääntömomentti puolestaan 560 newtonmetriin, joskin starttigeneraattori voi käyttää sitä hetkittäin jopa 600 newtonissa asti. CLE 450:een verrattuna tehoa on lisää 50 kilowattia, ja vääntömomenttia polttomoottorin osalta 60 newtonmetriä lisää. Voima välittyy kaikille neljälle pyörälle 9-lovisen AMG Speedshiftin kautta.Mitenkään aivan tajuttomasti AMG:n tuomat piristeet eivät paranna CLE:n suorituskykyä. AMG CLE 53 kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa, siinä missä -Benz CLE 450 tekee sen 4,4 sekunnissa. Molempien malliversioiden huippunopeus on 250 km/h elektronisesti rajoitettuna, mutta ruksimalla lisävarusteista AMG Driver's Packagen, se on nostettavissa AMG-mallin osalta 270:ään. Leveämmin ja mahtavamminMercedes-AMG:n näkemys CLE-sarjasta on myös mitoiltaan hieman suurempi, sillä siinä on vakauden nimissä jopa 7,6 senttimetriä suurempi raideleveys, jota auton korissa tukevat lokasuojien levitykset. Tämä muutos on selvästi silmin nähtävissä ulospäin, kuten myös muut AMG-tavaramerkit Panamericana-maskista pyöreisiin pakoputken ulostuloihin.CLE 53:n korissa riittää AMG-angstia.Jos palataan vielä vähän tekniikkaan, on nelipyöräohjaus CLE 53:ssa vakiona. Satasen vauhdista alkaen se ryhtyy kääntämään takapyöriä etupyörien kanssa samaan suuntaan. Takapyörät kääntyvät maksimissaan 2,5 astetta. Ja kuuluuhan pakettiin totta kai myös Drift Mode, joka siirtää kaikki 449 hevosvoimaa asianmukaisesti taka-akselille.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa