6.7.2023 Ajoneuvot Täysin uusi Mercedes-Benz CLE-sarja on sekä C- että E-sarjan kauniimpi puolisko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden kokoluokan coupé- ja cabriolet -mallit yhdistävä CLE osallistuu Mercedeksen mallistonpienennystalkoisiin, mutta osuu kooltaan lähemmäs entisiä E-sarjan kaksiovimalleja. CLE:tä tarjotaan aluksi neli- ja kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla. CLE-sarja jatkaa Mercedes-Benzin herraskaisten coupé- ja avomallien pitkää historiaa. Samalla kun se on ikään kuin uusi aluevaltaus, poistaa se kuvioista yhden edellisen sukupolven coupé- ja yhden avomallin. Hankalampi kysymys on sen sijaan, siirtyykö historiaan tarkalleen kaksiovinen C- vaiko sittenkin E-sarja, sillä CLE:ssä on piirteitä niin tasaisesti molemmista. Ehkä tähän kysymykseen ei edes löydy vastausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdesta puusta yhtenäinen kokonaisuusCLE-sarjassa on todellakin käytetty tasaisesti elementtejä kummastakin pääsarjasta, siis C- ja E-sarjojen tuoreimmista sukupolvista.Kooltaan auto asettuu niin tukevasti edellisen E-sarjan coupén saappaisiin, että se on sitä jopa hieman suurempi. Koon kasvu näkyy lähinnä ylityksissä, sillä akseliväli puolestaan osuu kahden edeltäjämallin välimaastoon. 4,85 metrin kokonaispituudellaan CLE on uutta E-sarjaa kymmenen senttiä lyhyempi, mutta edellistä E-sarjan Coupéta 1,5 senttimetriä pidempi. CLE on tasan yhtä leveä kuin E-sarjan Coupé, mikä tarkoittaa viiden senttimetrin lisäystä C-sarjan Coupé'n verrattuna.CLE:n alustageometriassa on eroja C-sarjaan verrattuna, ja auto esimerkiksi kulkee neli- ja viisiovisia puolisisariaan hieman matalammalla.Mercedes tavallaan palaa CLE:n myötä vuosien takaiseen asetelmaan, jossa sillä oli vastaavassa roolissa CLK-sarja. CLK lainasi peruskivensä kulloiseltakin C-sarjalta, mutta näytti vahvasti E-sarjalta. CLE:n kohdalla tilanne on päinvastainen. Se näyttää päällisin puolin ja varsinkin keulastaan hyvin paljon C-sarjalta, mutta kuten todettua, perustuu enemmän E-sarjaan.Ulkonäössä on paljon C-sarjaa, mutta toki myös paljon omaa. Kattolinja A-pilarista C-pilariin on mitä suuremmissa määrin omaa. E-sarjaan viitataan oikeastaan vain takavaloissa, jotka on yhdistetty samalla lailla kiiltomustalla muovipalkilla.Kohtuullisen suuri koko mahdollistaa myös sisätilojen kasvun jopa E-sarjan Coupé -malliin verrattuna. Kasvua on niin pään- kuin olkapäätiloissakin, ja Mercedeksen mukaan tavaratilan kasvu vastaa 60 litraa. Ja mikä tietysti tärkeintä kaksiovisessa coupé-Mersussa, kontin taataan vetävän kolme golfbagiä.Sisätiloista puheen ollen, CLE:n ohjaamoilme lainaa perusteellisen paljon asioita nykyiseltä C-sarjalta, mukaan lukien 12,3-tuumainen loivassa kulmassa istuva pysty keskinäyttö sekä 11,9 tuuman digitaalimittaristo. CLE on siis oikein hauskasti tasaisen tarkasti kahdesta mallisarjasta ominaisuuksia lainaamalla kasattu kokonaisuus.Kuusisylinterinen mukana Euroopan-debyytissäMiellettäessä CLE uuden E-sarjan coupé-malliksi, voidaan sen ajatella olevan rivikuutosen Euroopan-debyytti mallisarjassa. Uusi E-sarjahan esiteltiin Vanhalla mantereella pelkästään nelisylinteristen moottoreiden kera, mutta nyt CLE 450:n myötä E-sarjan rivi-6 -bensiinimoottori (M256) rantautuu meikäläisille markkinoille. CLE 450 tarkoittaa 280 kilowattia eli peräti 381 hevosvoimaa sekä 500 newtonmetriä. Auto kiihtyy nollasta sataan erittäin pirteästi, 4,4 sekunnissa ja rajoitin ottaa vastaan vasta 250 km/h nopeudessa.2,0-litrainen, nelisylinterinen M254 on kuitenkin bensiinipohjaisen malliston peruskivi. Sen osalta mallisto lähtee liikkeelle CLE 200- ja -200 4Matic -versioilla, joista kumpikin on viritetty 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman tehoiseksi. Nelisylinterisen bensiinimoottorivaihtoehdon huippuversio kantaa mallinimeä CLE 300 4Matic, joka vastaa E 350:tä ja C 300:aa. Lukuina tämä tarkoittaa 190 kilowattia eli 258 hevosvoimaa, 400 newtonmetriä ja kiihtyvyyttä nollasta sataan 6,2 sekunnissa.Myös dieselversio "jatkaa mukana", ja tarjoaa jatkossakin malliston taloudellisimmat huviajelut. OM 654 M:n myötä 200-hevosvoimainen ja 440-newtonmetrinen CLE 220 d kiihtyy sataseen 7,5 sekunnissa ja kulkee 238 km/h. Mercedeksen mukaan dieselmallin keskikulutus liikkuu hyvin maltillisissa 5,2 - 4,7 litrassa per 100 kilometriä. Kaikkien moottoreiden jatkeena on 9-vaihteinen 9G-Tronic -automaatti, ja mukana on kaikissa tapauksissa 48 voltin kevythybridijärjestelmä.Bensiini- ja dieselpohjaisten kevythybridien päälle Mercedeksen mukaan myös lataushybridi on kehitteillä, ensi kertaa tässä luokassa. Odotettavissa on toki myös kahta erilaista Mercedes-AMG -näkemystä asiasta.CLE Cabriolet ennakossaKovakattoisen Coupé-mallin ohella CLE-sarja tulee käsittämään myös avokattoisen CLE Cabrioletin. Salaisuuksien verhoa raotettiin Cabrioletin osalta Coupén esittelyn yhteydessä muutaman kuvan voimalla, kuten esimerkiksi oheisten. Esittelyteksteissä Cabriosta ei vielä puhuta, mutta tällä tietoa voisi kuvitella senkin esittelyn olevan jo ovella. CLE Cabriolet tulee tietenkin korvaamaan ensisijaisesti vanhan nokkimisjärjestyksen mukaisen E-sarjan Cabrioletin.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen