6.7.2023 Ajoneuvot Täysin uusi Mercedes-Benz CLE-sarja on sekä C- että E-sarjan kauniimpi puolisko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden kokoluokan coupé- ja cabriolet -mallit yhdistävä CLE osallistuu Mercedeksen mallistonpienennystalkoisiin, mutta osuu kooltaan lähemmäs entisiä E-sarjan kaksiovimalleja. CLE:tä tarjotaan aluksi neli- ja kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla. CLE-sarja jatkaa Mercedes-Benzin herraskaisten coupé- ja avomallien pitkää historiaa. Samalla kun se on ikään kuin uusi aluevaltaus, poistaa se kuvioista yhden edellisen sukupolven coupé- ja yhden avomallin. Hankalampi kysymys on sen sijaan, siirtyykö historiaan tarkalleen kaksiovinen C- vaiko sittenkin E-sarja, sillä CLE:ssä on piirteitä niin tasaisesti molemmista. Ehkä tähän kysymykseen ei edes löydy vastausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahdesta puusta yhtenäinen kokonaisuus CLE-sarjassa on todellakin käytetty tasaisesti elementtejä kummastakin pääsarjasta, siis C- ja E-sarjojen tuoreimmista sukupolvista. Kooltaan auto asettuu niin tukevasti edellisen E-sarjan coupén saappaisiin, että se on sitä jopa hieman suurempi. Koon kasvu näkyy lähinnä ylityksissä, sillä akseliväli puolestaan osuu kahden edeltäjämallin välimaastoon. 4,85 metrin kokonaispituudellaan CLE on uutta E-sarjaa kymmenen senttiä lyhyempi, mutta edellistä E-sarjan Coupéta 1,5 senttimetriä pidempi. CLE on tasan yhtä leveä kuin E-sarjan Coupé, mikä tarkoittaa viiden senttimetrin lisäystä C-sarjan Coupé'n verrattuna. CLE:n alustageometriassa on eroja C-sarjaan verrattuna, ja auto esimerkiksi kulkee neli- ja viisiovisia puolisisariaan hieman matalammalla. Mercedes tavallaan palaa CLE:n myötä vuosien takaiseen asetelmaan, jossa sillä oli vastaavassa roolissa CLK-sarja. CLK lainasi peruskivensä kulloiseltakin C-sarjalta, mutta näytti vahvasti E-sarjalta. CLE:n kohdalla tilanne on päinvastainen. Se näyttää päällisin puolin ja varsinkin keulastaan hyvin paljon C-sarjalta, mutta kuten todettua, perustuu enemmän E-sarjaan. Ulkonäössä on paljon C-sarjaa, mutta toki myös paljon omaa. Kattolinja A-pilarista C-pilariin on mitä suuremmissa määrin omaa. E-sarjaan viitataan oikeastaan vain takavaloissa, jotka on yhdistetty samalla lailla kiiltomustalla muovipalkilla. Kohtuullisen suuri koko mahdollistaa myös sisätilojen kasvun jopa E-sarjan Coupé -malliin verrattuna. Kasvua on niin pään- kuin olkapäätiloissakin, ja Mercedeksen mukaan tavaratilan kasvu vastaa 60 litraa. Ja mikä tietysti tärkeintä kaksiovisessa coupé-Mersussa, kontin taataan vetävän kolme golfbagiä. Sisätiloista puheen ollen, CLE:n ohjaamoilme lainaa perusteellisen paljon asioita nykyiseltä C-sarjalta, mukaan lukien 12,3-tuumainen loivassa kulmassa istuva pysty keskinäyttö sekä 11,9 tuuman digitaalimittaristo. CLE on siis oikein hauskasti tasaisen tarkasti kahdesta mallisarjasta ominaisuuksia lainaamalla kasattu kokonaisuus. Kuusisylinterinen mukana Euroopan-debyytissä Miellettäessä CLE uuden E-sarjan coupé-malliksi, voidaan sen ajatella olevan rivikuutosen Euroopan-debyytti mallisarjassa. Uusi E-sarjahan esiteltiin Vanhalla mantereella pelkästään nelisylinteristen moottoreiden kera, mutta nyt CLE 450:n myötä E-sarjan rivi-6 -bensiinimoottori (M256) rantautuu meikäläisille markkinoille. CLE 450 tarkoittaa 280 kilowattia eli peräti 381 hevosvoimaa sekä 500 newtonmetriä. Auto kiihtyy nollasta sataan erittäin pirteästi, 4,4 sekunnissa ja rajoitin ottaa vastaan vasta 250 km/h nopeudessa. 2,0-litrainen, nelisylinterinen M254 on kuitenkin bensiinipohjaisen malliston peruskivi. Sen osalta mallisto lähtee liikkeelle CLE 200- ja -200 4Matic -versioilla, joista kumpikin on viritetty 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman tehoiseksi. Nelisylinterisen bensiinimoottorivaihtoehdon huippuversio kantaa mallinimeä CLE 300 4Matic, joka vastaa E 350:tä ja C 300:aa. Lukuina tämä tarkoittaa 190 kilowattia eli 258 hevosvoimaa, 400 newtonmetriä ja kiihtyvyyttä nollasta sataan 6,2 sekunnissa. Myös dieselversio "jatkaa mukana", ja tarjoaa jatkossakin malliston taloudellisimmat huviajelut. OM 654 M:n myötä 200-hevosvoimainen ja 440-newtonmetrinen CLE 220 d kiihtyy sataseen 7,5 sekunnissa ja kulkee 238 km/h. Mercedeksen mukaan dieselmallin keskikulutus liikkuu hyvin maltillisissa 5,2 - 4,7 litrassa per 100 kilometriä. Kaikkien moottoreiden jatkeena on 9-vaihteinen 9G-Tronic -automaatti, ja mukana on kaikissa tapauksissa 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Bensiini- ja dieselpohjaisten kevythybridien päälle Mercedeksen mukaan myös lataushybridi on kehitteillä, ensi kertaa tässä luokassa. Odotettavissa on toki myös kahta erilaista Mercedes-AMG -näkemystä asiasta. CLE Cabriolet ennakossa Kovakattoisen Coupé-mallin ohella CLE-sarja tulee käsittämään myös avokattoisen CLE Cabrioletin. Salaisuuksien verhoa raotettiin Cabrioletin osalta Coupén esittelyn yhteydessä muutaman kuvan voimalla, kuten esimerkiksi oheisten. Esittelyteksteissä Cabriosta ei vielä puhuta, mutta tällä tietoa voisi kuvitella senkin esittelyn olevan jo ovella. CLE Cabriolet tulee tietenkin korvaamaan ensisijaisesti vanhan nokkimisjärjestyksen mukaisen E-sarjan Cabrioletin. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe