22.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C-sarja – olemisen erittäin siedettävä keveys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz C-sarja saapuu heti toimitusjohtajamalli S-sarjan kannoilla ja tuo mukanaan paljon uutta teknologiaa. Tärkein on kuitenkin tallella: mukavuus ja olemisen helppous. Uusi S-sarjan Mercedes on aina merkittävä tapaus, sillä lippulaiva kertoo merkin suunnasta tyylin ja teknologian suhteen. Nyt uusi Mercedes-Benz C-sarja saa lähes samat ainekset tuoreeltaan. Esimerkiksi. Lisävarustelistalta löytyy nelipyöräohjaus, joka antaa taka-akselin avustaa kääntymistä enintään 2,5° verran, vähentäen kääntöympyrästä noin 40 senttimetriä. Valoissa tarjolla on uusi Intelligent Digital Light -ledivalaistus, joka parantaa valojen mukautuvuutta ja tuo uusia ominaisuuksia. C-sarja saa nyt MBUX-tietoviihdejärjestelmän, joka on S-sarjasta lainattu 2.0-versio ja itse auto perustuu uuteen MRA2-perusrakenteeseen. Myöhemmin saapuville lataushybrideille lupaillaan komeita lukemia: 25,4 kWh akuston vihjataan riittävän yli 100 km sähköiseen toimintamatkaan. Lataaminen onnistuu 11 kW teholla tai pikaladattaessa 55 kW teholla. Perinteiset polttomoottoritkin saavat aina kaverikseen EQ Boost -kevythybriditekniikkaa, joka antaa tarvittaessa 15 kilowatin ja 200 newtonmetrin vetoavun. Pituutta on tullut 65 mm lisää (farmarissa 49 mm), josta 25 mm akseliväliin. Leveyttä on löydetty 10 mm. Muutosten ansiosta takaistuimille mahtuu selvästi mukavammin, eikä aikuisenkaan tarvitse odotella määränpäähän saapumista. Tavaratilaa on edelleen 455 litraa ja lataushybridimalleja riivanneen akkukyhmyn luvataan jääneen historiaan. Ulkokuoren muotoilussa C-sarja on mielenkiintoisesti suorastaan jyrkän konservatiivista Mercedes-Benziä, joskin takavalot jatkavat A-sarjan aloittamaa bumerangihenkistä teemaa. Ilmeisesti panostus on kohdistettu tekniikkaan ja matkustamoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaiti, lähes hiljaa Nopealla ensikoeajolla ollut C 180 A Business Avantgarde ei sisältänyt uusista teknisistä uutuuksista montaakaan sinänsä riittävien perusvarusteiden lisäksi. 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori tuottaa 125 kW tehon (+kevythybridi) ja vauhdittaa sedanin 0–100 km/h 8,6 sekunnissa. Mikä uudessa C-sarjassa sitten vakuuttaa eniten? Mukavuus. Erityisesti vakioalustalla C-sarjalainen kulkee lähes eleettömästi ja pehmeästi. Hienosäädetyn polttomoottorin lisäksi kiitos kuuluu osaltaan yhdeksänvaihteiselle automaatille ja voimalinjan yhteispelille. Lisäksi äänieristyksessä on onnistuttu, ainakin Tuusulan alueen tiestöllä arvioituna. Ajomukavuudessa C-sarja tuntuukin kasvaneen numeroitaan enemmän. Kauneusvirheitäkin toki löytyy. Taka-akselin iskunvaimennus ei aina hahmota jokaista töyssyä säännönmukaisesti ja jarrut nappaavat yllättävän terävästi jo polkimen alkupainalluksessa. Kojelaudan keskipisteenä on kallistettu 11,9-tuumainen kosketusnäyttö, jossa MBUX 2.0 korjaa joitain esimerkiksi A-sarjassa nähdyn alkuperäisen käyttöjärjestelmän haasteita. Neliskulmaiset ilmaventtiilit voivat kauhistuttaa merkin faneja, mutta ne modernisoivat sisäilmettä merkittävästi. Sisävalaistuksella ja materiaalivaihtoehdoilla on haettu ylellisempää tunnelmaa. Ohjauspyörän hipaisupainikkeet eivät ole erityisen loistavia, mutta ajavat tehtävänsä. Suomeen syksyn kynnyksellä Uudistunut Mercedes-Benz C-sarja saapuu porrasperän ja farmarikorin voimin syyskuun alkupuolella, joskin nopeimmat saanevat autojaan jo elokuun puolella. Myynti käynnistyy bensiinimalleilla ja dieselvaihtoehdot saapuvat myöhemmin. Lataushybridien suhteen täytyy puolestaan odotella vuotta 2022. Uuden Mercedes-Benz C-sarjan malliston hinnat alkavat 43 358 eurosta. Palaamme C-sarjan ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku